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Showing papers in "Acta Anaesthesiologica Scandinavica in 1973"


Journal ArticleDOI
TL;DR: Renal elimination is suggested as the major excretory pathway in man, but biliary excretion is also significant, andRenal and hepatic elimination varied widely between patients.
Abstract: The fate of pancuronium bromide has been investigated in 20 anaesthetized patients, seven undergoing cholecystectomy with choledochostomy (Group I), seven undergoing cholecystectomy only (Group II) and six undergoing pelvic operations (Group III). A fluorimetric method was used to determine pancuronium bromide and its bis-quaternary derivatives in blood, urine and bile. After a single intravenous injection of 6 mg pancuronium bromide, disappearance of the drug from the plasma proceeded in three phases with half-lives of < 5 min, 7-13 min and 108–147 min, respectively. Renal elimination is suggested as the major excretory pathway in man, but biliary excretion is also significant. Thirty hours after injection, the total recovery of unchanged pancuronium and its metabolite was approximately 37–44% in the urine (Groups I, II, III) and 11% in the bile (Group I). Only one metabolite (3-hydroxy derivative) of pancuronium bromide, accounting in total for about 15% of the administered dose, was identified in urine and 5% in bile by thin-layer chromatography. Renal and hepatic elimination varied widely between patients. ZUSAMMENFASSUNG Wir untersuchten das Schicksal von Pancuroniumbromid bei 20 anaesthesierten Patienten, 7 mit Cholecystektomie und Choledochostomie (Gruppe I), 7 mit Cholecystektomie allein (Gruppe II) und 6 mit Operation im Beckenbereich (Gruppe III). Pancuroniumbromid und seine bis-quarternaren Derivate wurden flourimetrisch in Blut, Harn und Galle bestimmt. Nach einer Einzelinjcktion von 6 mg Pancuroniumbromid kam es zum Verschwinden des Mittels aus dem Plasma in drei Phasen mit Halbwertszeiten von weniger als 5 Minuten, bzw. 7–13 Minuten und 108–147 Minuten. Eliminierung durch die Niere scheint beim Menschen der wesentlichste Ausscheidungsweg zu sein, doch ist auch die Ausscheidung Uber die Galle signifikant. 30 Stunden nach der Injektion konnten 37–4 % als unverandertes Pancuronium oder als Metabolit im Harn (Gruppen I, II, III) und 11 % in der Galle (Gruppe I) nachgewiesen werden. Nur ein Metabolit (namlich das 3-Hydroxy-Derivat) des Pancuroniums, verantwortlich fur etwa 15 % der verabreichten Dosis, konnte im Urin und 5 % in der Galle mittels Dunnschichtchromatographie identifiziert werden. Renale und hepatische Ausscheidung variierten stark von Patient zu Patient.

100 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: Blood catecholamine levels reveal a stimulation of sympathetic nervous activity and may explain the slight rise in blood pressure and pulse rate after pancuronium bromide administration.
Abstract: Determinations of blood catecholamine levels were carried out in 30 patients under halothane anaesthesia, before and 5 min after the administration of pancuronium bromide Both adrenaline and especially noradrenaline were found to be augmented after drug injection The changes were statistically significant: adrenaline, from 300 μg/1 ± 021 to 360 ± 020 (P < 005), and noradrenaline, from 400 μg/1 ± 040 to 650 ± 061 (P < 001) These findings reveal a stimulation of sympathetic nervous activity This effect may explain, partly at least, the slight rise in blood pressure and pulse rate after pancuronium bromide administration ZUSAMMENFASSUNG Bei 30 Patienten wurden unter Halothannarkose die Katecholamin-Konzentrationen im Blut bestimmt, und zwar vor bzw 5 Minuten nach der Verabreichung von Pancuroniumbromid Sowohl Adrenalin als auch vor allem Noradrenalin wurden nach der Injektion des Mittels erhoht gefunden Die Veranderungen waren statistisch signifikant: Bei Adrenalin von 300 μg/l ± 021 bis 360 ± 020 (P < 005), bei Noradrenalin von 400 μg/l ± 040 bis 650 ± 061 (P < 001) Diese Befunde weisen auf eine Stimulation der Sympathicus-Aktiviat hin Dies konnte, zumindest teilweise, die leichte Erhohung des Blutdrucks und der Pulsfrequens nach Verabreichung von Pancuroniumbromid erklaren

51 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: The results indicate that bupivacaine does not penetrate blood cells to any appreciable extent but that in vivo the uptake of bupvacaine in the red blood cells is increased in acidosis and the pH‐dependence of the tissue affinity is increased.
Abstract: SUMMARY The tissue concentration of bupivacaine was determined under normal and acidotic conditions in ether-anaesthetized rabbits by means of 3H-bupivacaine. The haematocrit in the blood of different organs and their blood volume were studied by a tracer technique, and the tissue concentration of bupivacaine was calculated after measurement of its concentration in arterial and mixed venous blood during infusion of 3H-bupivacaine. At the same dose rate the blood concentration in acidotic animals was significantly higher. The distribution of 3H-bupivacaine between plasma and erythrocytes was studied in vivo and at a 200 times higher concentration in vitro; the distribution coefficients were approximately 10 and 280, respectively. The results indicate that bupivacaine does not penetrate blood cells to any appreciable extent but that in vivo the uptake of bupivacaine in the red blood cells is increased in acidosis. In rabbits with a normal pH the concentration of bupivacaine in the lung was 8 times, and in the liver and kidney 6 times that of the concentration in the blood, while the brain and heart showed the same concentration as in the blood. The excretion of bupivacaine in the bile was pronounced. Thin-layer chromatography showed that the 3H-labelling was stable and that the 3H-excretion in the bile and urine emanated from 3H-bupivacaine. The lung tissue concentration decreased greatly within 20 min after termination of the infusion. In rabbits with acidosis higher bupivacaine concentration was noted in certain organs, especially the lung, where it was 5 times higher than in animals with a normal blood pH and about 25 times higher than the blood concentration in acidotic rabbits.—The uptake of bupivacaine is discussed from the aspects of nutritive flows, capillary permeability, dissociation form, tissue affinity and electrostatic forces as well as of the pH-dependence of the tissue affinity. The importance of acidosis in the provocation of central-nervous toxic reactions is discussed in the light of the dissociation of the bupivacaine molecule. From the results of this study it seems probable that the risk of complications in the use of local anaesthetics of the amide type increases in the presence of acidosis.

39 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: A sensitive fluorimetric method was used and three metabolites of pancuronium bromide, accounting in total for about 20% of the administered dose, were identified by thin‐layer chromatography.
Abstract: The fate of pancuronium bromide has been investigated in the cat. A sensitive fluorimetric method was used to determine pancuronium bromide and its bis-quaternary metabolites in biological material. After intravenous injection of 0.3 mg/kg pancuronium bromide, the drug disappeared rapidly from plasma in two phases, with half-lives of 4 and 32 min, respectively. Hepatic and renal elimination contributed equally to the total elimination of the compound. Eight hours after injection, the total recovery of the bis-quaternary ammonium compounds (unchanged pancuronium bromide and its metabolites) approximated 30% in the urine, 24% in the bile, 24% in the liver and 1% in the kidneys. Three metabolites of pancuronium bromide, accounting in total for about 20% of the administered dose, were identified by thin-layer chromatography. ZUSAMMENFASSUNG Das Schicksal von Pancuroniumbromid wurde bei Verabreichung an der Katze untersucht. Es wurde, um Pancuroniumbromid und seine bisquarternaren Metaboliten in biologischem Material zu bestimmen, eine empfindliche fluofometrische Messanordnung benutzt. Nach intraveaoser Verabreichung von 0,3 mg/kg Pancuroniumbromid verschwand der Stoff rasch aus dem Plasma, wobei zwei Phasen, in Form von Halbwertszeiten von 4 bzw. 32 Minuten, festzustellen waren. Hepatale und renale Ausscheidung trugen zu gleichen Teilen zur totalen Elimination des Stoffes bei. 8 Stunden nach der Injektion betrug die Nachweismenge von bisquarternaren Ammoniumstoffen (unverandertes Pancuroniumbromid und seine Metabolite) ungefahr 30% im Harn, 24% in der Galle, 24% in der Leber und 1% in der Niere. 3 Metaboliten des Pancuroniumbromids, welche zusammen etwa 20% der verabreichten Dosis betrugen, konnten durch Dunnschichtchromatographie nachgewiesen werden.

34 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: Aus einer danischen Familie von insgesamt 141 Mitgliedern starben zwei an maligner Hyperthermie wahrend Berbiturat-Suxamethonium-Halothan-N2O-O2-Narkose as discussed by the authors.
Abstract: ZUSAMMENFASSUNG Aus einer danischen Familie von insgesamt 141 Mitgliedern starben zwei an maligner Hyperthermie wahrend Berbiturat-Suxamethonium-Halothan-N2O-O2-Narkose. Bei der klinischen und biochemischen Untersuchung der gesamten Familie fanden wir, das 44 der 139 lebenden Mitglieder erhohte Serum-Creatinin-Phosp'hokinase (CKP)-Werte hat-ten. 58 Familienmitglieder hatten Storungen des Muskel-Skelett-Apparates. Dies steht in Einklang mit ahnlichen Familienuntersuchungen (ISAACS & BARLOW 1970; KYEI-MENSAH et al. 1971; LARARD et al. 1972). Bei der klinischen Untersuchung wurden keine Anzeichen einer Myopathie gefunden.

33 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: The fluorinated benzodiazepine compound Ro 5–4200 was used to induce anaesthesia in 140 patients to test its effect on amnesia, requirement of muscle relaxant and post‐operative vomiting, and on a pathological cardio‐vascular system.
Abstract: The fluorinated benzodiazepine compound Ro 5–4200 was used to induce anaesthesia in 140 patients. Eighty women coming for standard radical hysterectomy were induced with the drug to test its effect on amnesia, requirement of muscle relaxant and post-operative vomiting. The duration of sleep was tested in 20 women undergoing short gynaecological procedures. To observe its effect on a pathological cardio-vascular system, 40 patients with cardiac function corresponding to class 2–4, coming for open heart surgery, were induced with it. Comparable series were run with thiopentone and diazepam. Ro 5–4200 in doses of 1–3 mg (x= 1.4 ± 0.5) induced sleep in adult premedicated patients in less than 1 min, which is faster than diazepam. The amnesia was less complete than after diazepam, and the requirement of muscle relaxant did not differ significantly from the requirement after thiopentone. Postoperative vomiting occurred with the same frequency after all three induction agents. In patients with severe cardiovascular disease, induction of sleep was associated with a moderate bradycardia and hypotension. These changes were the same whether sleep was induced with a dose of one of the benzodiazepines alone or with 67 % N2O in oxygen and a third of the stated benzodiazepine dose. We conclude that Ro 5–4200 causes a rapid onset of anaesthesia with minimal cardiovascular depression. ZUSAMMENFASSUNG Die fluorinierte Benzodiazepin-Verbindung Ro 5–4200 wurde zur Narkoseeinleitung bei 140 Patienten verwendet. Bei 80 Frauen, an denen eine standardisierte radikale Uterusexstirpation vorgenommen wurde, untersuchten wir die Wirkung auf Amnesie, den Bedarf an Muskelrelaxantien und postoperatives Erbrechen. Die Schlafdauer wurde an 20 Frauen bestimmt, die sich kurzen gynakologischen Eingriffen unterzogen. Um etwaige Wirkungen auf ein pathologisches Herz-Kreislauf-System zu beobachten, wurden Narkoseein-leitungen mit diesem Mittel bei 40 Patienten der Herz-funktionsklassen 2–4, an denen Herzoperationen vorgesehen waren, ausgefuhrt. Vergleichbare Gruppen wurden mit Thiopental und Diazepam vorbehandelt. In Dosen von 1–3 mg (x= 1,4 ± 0,5) erzeugte Ro 5-4200 bei erwachsenen pramedizierten Patienten Schlaf innerhalb von weniger als 1 Minute, das ist schneller als Diazepam. Die Amnesie war weniger komplett als nach Diazepam und der Bedarf an Muskelrelaxantien unterschied sich nicht signifikant von dem nach Thiopental. Die postoperative Erbrechensfre-quenz war bei alien 3 Einleitungsagentien gleich. Bei Patienten mit schweren Herz-Kreislauferkrankungen war das Einschlafen mit massiger Bradycardie und Blutdruckabfall vergesellschaftet. Diese Veranderungen waren die gleichen, sowohl bei der Narkoseeinleitung mit einem der beiden Benzodiazepine allein oder mit 67% N20 in Sauerstoff und einem Drittel der Benzodiazepin-Dosis. Wir kommen zu dem Schluss, dass Ro 5-4200 eine rasche Narkoseeinleitung mit minimaler Dampfung des Herz-Kreislaufsystems bewirkt.

31 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: In a 51‐year‐old female patient (suffering from necrosis of the femoral head), the mean pulmonary arterial pressure rose from 25 to 31 mmHg, and the mean arterial blood pressure fell from 100 to 50mmHg 20‐25 seconds after the insertion of a femoral prosthesis into the medullary cavity of the Femur by the Charnley technique.
Abstract: In a 51-year-old female patient (suffering from necrosis of the femoral head), the mean pulmonary arterial pressure rose from 25 to 31 mmHg, and the mean arterial blood pressure fell from 100 to 50 mmHg 20-25 seconds after the insertion of a femoral prosthesis into the medullary cavity of the femur by the Charnley technique. Airway resistance increased from 9.0 to 12.3 dyn.s.cm-5 at an airflow of 0.5 l/s. Venous admixture during air-ventilation increased from 17 to 52%, causing an arterial desaturation from 95 to 74% oxygen saturation. These changes indicate the presence of peripheral vasodilatation, increased pulmonary vascular resistance and constriction of the bronchioli. The possible explanations for these changes are discussed. ZUSAMMENFASSUNG Bei einer 51-jahrigen Patientin (an einer Nekrose des Femurkopfes leidend) stieg der mittlere Pulmonalarteriendruck von 25 auf 31 mm Hg und fiel der mittlere arterielle Blutdruck von 100 auf 50 mm Hg 20–25 Sekunden nach dem Einsetzen einer Huftkopfprothese in den Markraum des Femurs nach der Technik von Charnley. Die venose Beimischung unter Luftbeatmung stieg von 17 auf 52 % an, eine arterielle Desaturation von 95 auf 74 % Sauerstoffsattigung verursachend. Der Atemwegswiderstand erhohte sich von 9,0 auf 12,3 dyn/sec/cm-5 bei einem Luftstrom von 0,5 1/sec. Diese Veranderungen deuten auf das Vorliegen einer peripheren Vasodilatation, erhohten pulmonalen Gefaswiderstand und Bronchokonstriktion hin. Mogliche Erklarungen fur diese Verunderungen werden diskutiert.

28 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: The influence of Glaxo CT 1341 (Althesinr̀) on coronary blood flow (MBF), myocardial oxygen consumption (MVO2), and general haemodynamics was investigated in seven patients who had no heart diseases.
Abstract: The influence of Glaxo CT 1341 (Althesinr) on coronary blood flow (MBF), myocardial oxygen consumption (MVO2), and general haemodynamics was investigated in seven patients who had no heart diseases. Besides measurement of MBF we also determined the amount of substrates: glucose, lactate, pyruvate, and free fatty acids (FFA) in arterial and coronary venous blood samples. The mean dose of 0.075 ml/kg body weight CT 1341 was given intravenously. MBF was measured by means of the argon method. After injection of CT 1341 all seven patients showed a significant increase of MBF and MVO2, a fact which can essentially be explained by the increase of heart rate. Similarly, substrate uptake and O2-extraction rates were also markedly increased. Because of these results as well as those of the literature, precautions in the application of CT 1341 in cases with heart diseases are discussed. ZUSAMMENFASSUNG AN 7 Patienten ohne cardiale Erkrankungen wurde der EinfluB von Glaxo CT 1341 (Althesin) auf die Coronardurchblutung (MBF). den SauerStoffverbrauch des Myocards (MVO2) und die allgemeine Humodynamik untersucht. Neben der Messung des MBF wurden auch die Substramenten von Glucose, Lactat. Pyruvat und freien Fettsauren (FFA) im arteriellen und im Coronarvenenblut bestimmt. Die i.v. verabreichte Dosis von CT 1341 betrug im Mittel 0.075 ml pro kg Korpergewicht. MBF wurde mittels der Argonmethode gemessen. Nach der Injektion von CT 1341 zeigten aile 7 Patienten einen signifikanten Anstieg des MFB und MVO2, eine Tatsache, die im wesentlichen mit der Schlagfrequenzsteigerung erklart werden kann. Substrat-und SauerStoffverbrauch waren gleichzeitig deutlich erhort. Wegen dieser Befunde und ahnlicher aus der Literatur werden VorsichtmaBnahmen bei der Anwendung von CT 1341 bei Herzkranken diskutiert.

23 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: Although controlled moderate hyperventilation seems to influence favourably the clinical outcome of patients with brain lesions, the hemispheric cerebral blood flow and oxygen uptake measurements are unreliable methods for reaching the prognosis in these patients.
Abstract: The clinical course of 63 patients admitted to hospital with brain lesions of different origin and severity was studied. In all cases the arterial and cerebral venous blood acid-base status and oxygen tension were measured, sometimes repeatedly, and the arterio-venous oxygen difference was calculated. In 21 patients the cerebral blood flow was measured with the 133Xe clearance technique; in ten patients this measurement was made during both spontaneous and controlled ventilation. The results obtained indicate that controlled hyperventilation decreases cerebral blood flow and increases arterio-venous oxygen difference, while the cerebral oxygen uptake remains virtually unchanged. No correlation could be found between the grade of consciousness and the clinical outcome on the one hand, and the cerebral blood flow and the oxygen uptake on the other, either during spontaneous or during controlled ventilation. The conclusion is drawn that although controlled moderate hyperventilation seems to influence favourably the clinical outcome of patients with brain lesions, the hemispheric cerebral blood flow and oxygen uptake measurements are unreliable methods for reaching the prognosis in these patients. ZUSAMMENFASSUNG Der klinische Verlauf von 63 Patienten, die mit Hirnlasionen verschiedener Genese und Schwere ins Krankenhaus eingeliefert worden waren, wurde studiert. Bei allen Fallen wurden der arterielle und der cerebral-venose Saure-Basen-Status und die Sauerstoffspannung gemessen, manchmal zu wiederholten Malen; ferner wurde die arterio-venase Sauerstoffdifferenz berechnet. Bei 21 Patienten wurde die Hirndurchblutung mit Hilfe der Xenon133-Technik gemessen; bei 10 Patienten wurde diese Untersuchung sowohl bei Spontanatmung als auch bei kontrollierter Ventilation durchgefahrt. Die dabei erhaltenen Resultate deuten darauf hin, das kontrollierte Hyperventilation die zerebrale Durchblutung vermindert und die arterio-venose Sauerstoffdifferenz erhoht; die Sauerstoffaufnahme des Gehirns bleibt dabei praktisch unverandert. Zwischen der Tiefe der Be-wustlossigkeit und dem klinischen Ausgang oder der zerebralen Durchblutung und der Sauerstoffaufnahme konnten keine Korrelationen gefunden werden, und zwar weder bei spontaner noch bei kontrollierten Ventilation. Obwohl kontrollierte masige Hyperventilation den klinischen Ausgang bei Patienten mit Hirnlasionen ganstig zu beeinflussen scheint, wird dennoch der Schlus gezogen, das die Messungen der halbseitigen Hirndurchblutung und der Sauerstoffaufnahme unverlaBliche Methoden zur Erstellung einer Prognose sind.

20 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: A two‐compartment lung model was ventilated with three different inspiratory flow patterns to measure gas distribution, maximum insufflation pressure, inspiratory gas flow and total inspiratory work.
Abstract: A two-compartment lung model was ventilated with three different inspiratory flow patterns. Gas distribution to the two lung compartments, maximum insufflation pressure, inspiratory gas flow and total inspiratory work were measured using accelerating, constant and decelerating gas flow, with and without an end-inspiratory pause. Respiratory frequency, minute volume and the degree of tracheal stenosis were varied. A decelerating flow resulted in the most even distribution, and constant flow was superior to accelerating flow. An improvement in distribution was seen with a low respiratory frequency and a small minute volume. Maximum insufflation pressure was lower with constant and decelerating flow in the high and low obstructive groups, respectively. Inspiratory gas flow and power were at their lowest with a constant flow pattern. Inspiratory work varied only slightly and inconsistently among the three flow types. ZUSAMMENFASSUNG Ein zwei-abteiliges Lungenmodell wurde mit drei verschiedenen inspiratorischen “Flow”-Arten ventiliert. Die Gasverteilung in den beiden Lungenabteilungen, der maximale Insufflationsdruck, der inspiratorische Gas-“Flow” und die gesamte Einatmungsarbeit wurden unter akzelerierendem, konstantem und dezelerierendem Gasstrom mit und ohne endinspiratorischer Pause gemessen. Die gleichmassigste Gasverteilung resultierte aus einem dezelerierenden “Flow”. Der konstante Gasstrom war diesbezuglich noch dem akzelerierenden uberlegen. Eine Verbesserung der Gasverteilung wurde bei niedriger Frequenz und einem kleinen Minuten-Beatmungsvolumen gesehen. Der maximale Insufflationsdruck war bei konstantem und dezelerierendem “Flow” niedriger und zwar sowohl bei hohen als auch bei niedrigen Obstruktionen. Inspiratorischer Gasstrom und Atemarbeit waren am niedrigsten bei konstantem “Flow”. Die inspiratorische Arbeit variierte nur geringfugig und inkonstant zwischen den drei Beatmungstypen.

18 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: Block of the suprascapular nerve in the treatment of shoulder pain has been suggested by Bonica 1953, Gordh 1969, Moore 1962, and others.
Abstract: Block of the suprascapular nerve in the treatment of shoulder pain has been suggested by Bonica 1953, Gordh 1969, Moore 1962, and others. The nerve innervates the two spinatus muscles, parts of the shoulder joint capsule, and also the acromioclavicular joint. The nerve passes the suprascapular notch. Using a thin lumbar puncture needle, 10–15 ml of 1% mepivacaine (Carbocain®) without adrenaline is slowly deposited into and through the notch. Pain relief has been obtained within a few minutes in ten of the twelve patients. Pain was troublesome in two patients, one with a subclavicular dislocation. A reduction technique, using traction of the arm along the neck of the scapula in simultaneous manipulation of the head of the humerus, was successful in all patients. If anaesthesia is necessary at all, if one of the other methods is unsuitable or contra-indicated, the suprascapular nerve block is suggested as an alternative to general anaesthesia or supraclavicular plexus anaesthesia. ZUSAMMENFASSUNG Blockade des N.suprascapularis wurde zur Behandlung von Schulterschmerzen von Bonica (1953), Gordh (1969), Moore (1962) und anderen vorgeschlagen. Der Nerv innerviert die beiden Mm.spinati, Teile des Schultergelenks, sowie das Acromioclaviculargelenk. Der Nerv zieht durch die supra-scapulare Kerbe. Mittels einer dunnen Lumbal-punkturnadel werden 10-15 ml einer 1 %igen Mepivacain - (Carbocain®)-Losung ohne Adrenalin langsam in und durch die Kerbe deponiert. Shmerzleichterung wurde innerhalb weniger Minuten bei 10 von 12 Patienten erzielt. Bei zwei Patienten, einer davon mit subclavicularer Dislokation, war der Schmerz besonders storend. Eine Technik des Einrenkens, bei der Zug am Arm entlang dem Hals der Scapula bei gleichzeitigen Manipulationen am Humeruskopf angewandt wurde, war bei allen Patienten erfolgreich. Falls uberhaupt eine Anaesthesie notwendig ist und eine der anderen Methoden sich als ungeeignet oder kontraindiziert erweisen sollte, wird die Blockade des N.suprascapularis als Alternativmethode zur Allgemeinnarkose oder supraclavicularen Plexusanaesthesie vorgeschlagen.

Journal ArticleDOI
TL;DR: The regulation of intracellular pH in moderate hypocapia, and the acidosis in extreme hypocapnia, was probably due to the production of metabolic acids, mainly lactic acid, but since the concentrations of organic phosphates remained normal, the increased anaerobic production of lactic Acid must have been due to other factors than a change in energy state.
Abstract: The brain tissue concentrations of lactate, pyruvate and organic phosphates (phosphocreatine, ATP, ADP and AMP) as well as extra- and intracellular pH were determined in rats hyperventilated to Paco2 levels of 20-25 or 10-15 mmHg for periods of 10 min to 3 h. The lactate and pyruvate concentrations, and lactate/pyruvate ratios, in blood, CSF and intracellular water increased progressively with the decrease in Pco2, but a return towards normal values was observed in the 3 h groups. At moderate hypocapnia the intracellular pH was not increased significantly from the normal, but in extreme hypocapnia a net intracellular acidosis was observed. The regulation of intracellular pH in moderate hypocapnia, and the acidosis in extreme hypocapnia, was probably due to the production of metabolic acids, mainly lactic acid. However, since the concentrations of organic phosphates remained normal, the increased anaerobic production of lactic acid must have been due to other factors than a change in energy state. ZUSAMMENFASSUNG Bei Ratten, die auf PacO2 Niveaus von 20–25 bzw. 10–15 mmHg fur 10 minuten bis zu 3 Stunden hyper-ventiliert wurden, bestimmten wir die Gehirngewebs-konzentrationen von Laktat, Pyruvat und organischen Phosphaten (Phosphocreatin, ATP, ADP und AMP) sowic das extra-und intrazellulare pH Laktat-und Pyru-vatkonzentrationen und die Laktat/Pyruvatquotienten stiegen im Blut, Liquor und in der Intrazellularflussigkeit gleichlaufend mit dem Absinken des P0O2 an, doch wurde bei den 3-Stunden-Gruppen eine Ruck-kehr zu Normalwerten beobachtet. Bei massiger Hypokapnie war das intrazellulare pH nicht significant gegenuber dem Normalwert reduziert, bei extremer Hypokapnie wurde jedoch eine intrazellulare Azidose beobachtet. Das Einregeln des intrazellularen pH bei massiger Hypokapnie und die Azidose bei extremer Hypokapnie kommt vermutlich durch die Produktion saurer Metaboliten, vor allem Milchsaure, zustande. Da jedoch die Konzentrationen der organischen Phosphate normal blieben, muss die erhohte anaerobe Produktion von Milchsaure auf anderen Faktoren beruhen als auf Veranderungen im Energiezustand.

Journal ArticleDOI
TL;DR: The mechanism of halothane‐induced changes in fat and carbohydrate metabolism and their relation to the thermoregulation were studied in rats.
Abstract: The mechanism of halothane-induced changes in fat and carbohydrate metabolism and their relation to the thermoregulation were studied in rats. After halothane anesthesia (2 % for 30 min) there was a clear elevation of plasma FFA and a slight increase in plasma glucose. On the other hand, the plasma glycerol level did not rise until 30 min after the end of anesthesia, when normothermia was already returned. Similar changes were observed in rats acclimatized for 3 weeks and then anesthetized at an ambient temperature of 32d C, although neither hypothermia nor postanesthetic shivering were observable. Propranolol abolished the halothane-induced rise in FFA. Sympathectomy with adrenal demedullation and syrosingopine only slightly modified the halothane-induced changes in FFA and glucose both in rats anesthetized at room temperature (22dC) and in rats acclimatized and then anesthetized at 32dC. The present results indicate that halothane stimulates lipolysis, mainly through direct action on sympathetic beta-receptors. Although during anesthesia lipolysis is obviously not associated with calorigenesis, these two phenomena seem to be associated during the recovery period. ZUSAMMENFASSUNG Der Mechanismus Halothan-bedingter Veranderungen des Fet- und Kohlenhydrat-Stoffwechsels sowie deren Beziehung zur Warmeregulation wurden an Ratten untersucht. Nach Halothannarkose (2% wahrend 30 Minuten) waren die freien Fettsauren im Plasma deutlich vermehrt und die Plasma-Glucose war leicht erhoht. Andererseits stieg der Plasma-Glycerol-Spiegel nicht vor 30 Minuten nach Narkoseende an, wenn bereits wieder Normothermie eingetreten war. ahnliche Veranderungen wurden auch bei Ratten beobachtet, die drei Wochen akklimatisiert und dann bei einer Umgebungstemperatur von 32°C operiert wurden, wobei weder Hypothermic noch postnarkotisches Frosteln auftrat3n. Propranolol unterdruckte den Halothan-bedingten Anstieg der freien Fettsauren. Sympathektomie mit Nebennieren-Entrindung und Syringopine-Vorbehandlung modifizierte die Halothan-bedingten Veranderungen der Fettsauren und der Glucose nur geringfugig, und zwar sowohl bei den unter Normal temperatur anaesthesierten Ratten, als auch bei den akklimatisierten und bei 32°C anaesthesierten Tieren. Die dargelegten Resultate weisen darauf hin, dass Halothan die Lipolyse anregt, hauptsachlich zufolge einer direkten Wirkung auf die Beta-Rezeptoren. Obwohl die Lipolyse wahrend der Narkose offensichtlich nicht mit einer Kalorienfreisetzung vergesellschaftet ist, scheinen diese beiden Phanomene wahrend der Erhohungsperiode Hand in Hand zu gehen.

Journal ArticleDOI
TL;DR: It is suggested that halothane induces lipolysis by direct stimulation of sympathetic beta‐receptors in fat cells by directly stimulating the lipolytic action of Halothane.
Abstract: Our earlier findings on halothane-induced lipolysis in vivo in the rat were further analyzed in vitro by using incubation of rat epididymal fat pads. Also in vitro, halothane stimulated lipolysis seen in increased accumulation of FFA in the adipose tissue and increased release of glycerol into the incubation medium. The Emax value for FFA was 5.3 μEq/g per h and for glycerol 0.83 μmol/g per h. The KA values were 9.1 times 10-5 M and 1.1 times 10-4 M of halothane, respectively. Propranolol in a concentration of 5 times 10-6 M totally blocked the lipolytic action of halothane. On the basis of these results, it is suggested that halothane induces lipolysis by direct stimulation of sympathetic beta-receptors in fat cells. ZUSAMMENFASSUNG Unsere fruheren in vivo-Befunde uber Halothan-induzierte Lipolyse in der Ratte wurden nun weiter in vitro analusiert, wobei epididymale Ratten-Fettlappchen inkubiert wurden. Auch in vitro stimulierte Halothan eine Lipolyse, erkennbar an einer vermehrten Anreicherung freier Fettsauren im Fettgewebe und einer erhohten Freisetzung von Glycerol in das Inkubations-medium. Emax-Wert der freien Fettsauren war 5,3 μ Eq/g pro Stunde, der fur Glycerol 0,83 μMol/g pro Stunde. Die KA-Werte waren 9,1 ± lO-5M, bzw. 1,1 ± 10-4M bei Halothan. Propranolol blockierte in einer Konzentration von 5 ± 10-6M die lipolytische Wirkung von Halothan komplett. Aufgrund dieser Ergebnisse darf angenommen werden, dass die Halothan-induzierte Lipolyse auf einer direkten Stimulation der sympathischen Beta-Rezeptoren in den Fettzellen beruht.

Journal ArticleDOI
TL;DR: The effect of anesthesia on energy and acid‐base parameters of the supratentorial and brain stem structures was evaluated by comparing the results obtained on animals in deep barbiturate and in superficial nitrous oxide anesthesia to those obtained in paralyzed but unanesthetized animals.
Abstract: The effect of anesthesia on energy and acid-base parameters of the supratentorial and brain stem structures was evaluated by comparing the results obtained on animals in deep barbiturate and in superficial nitrous oxide anesthesia to those obtained in paralyzed but unanesthetized animals. It was found that unanesthetized but immobilized rats had the same brain tissue concentrations of high energy phosphates as animals anesthetized with nitrous oxide and phenobarbital. Thus, the analyses gave no evidence for the hypothesis that anesthesia changes the energy state of the tissue. In the barbiturate group the ratio brain glucose to blood glucose was increased. Nitrous oxide anesthesia did not change the brain tissue acidity in contrast to barbiturate anesthesia which was accompanied by an alkalosis. ZUSAMMENFASSUNG Die Auswirkungen der Narkose auf die Energieund Saure-Basen-Parameter der supratentoriellen und der Hirnstamm-Strukturen wurden durch den Vergleich der Resultate bewertet, die an Tieren in tiefer Barbiturat- und in oberflachlicher Stick-oxydul-Narkose gewonnen wurden, gegenuber jenen an gelahmten jedoch nicht anaesthesierten Tieren. Dabei stellte sich heraus, das die nichtanaesthesierten aber ruhig gestellten Ratten die gleichen Hirngewebskonzentrationen von hochenergetischen Phosphaten aufwiesen, als die mit Stick-oxydul und Phenobarbital narkotisierten Tiere. Die Analysen ergaben also keinen Beweis fur die Hypo-these, das Narkose den Energizustand der Gewebe verandert. In der Barbituratgruppe war das Verhaltnis von Hirnglukose zu Blutglukose erhoht. Stickoxydul veranderte die Hirngewebsaziditat nicht, im Gegensatz zur Barbituratnarkose, welche mit einer Alkalose einherging.

Journal ArticleDOI
TL;DR: Cardiac output and regional flows including the glomerular flow were determined by the microsphere technique using 15 μm 141‐Ce and 51‐Cr labelled 3 M microspheres to investigate the effect of hemorrhage on central hemodynamics, acid‐base balance and single glomersular blood flow.
Abstract: The effect of hemorrhage on central hemodynamics, acid-base balance and single glomerular blood flow has been investigated on 16 rats (Wistar and Sprague-Dawley). Cardiac output and regional flows including the glomerular flow were determined by the microsphere technique using 15 μm 141-Ce and 51-Cr labelled 3 M microspheres. Under control conditions the cardiac output averaged 31.2 ± 8.0 ml/min and 100 g rat (mean ± s.d.) and the total renal blood flow 5.8 ± 1.3 ml/min and g tissue. Bleeding of 20 ml/kg caused the cardiac output to fall to about half that of the control values, parallel to a blood pressure decrease of the same order of magnitude. The total renal blood flow was closely related to the cardiac output and no redistribution within the cortical parenchyma could be detected. The degree of circulatory impairment was found to be faithfully reflected in the acid-base status, especially with respect to the base excess values. ZUSAMMENFASSUNG Die Auswirkung von Entblutung auf die zentrale Hamodynamik, den Saure-Basen-Haushalt und die glomerulare Durchblutung wurde an 16 Ratten un-tersucht (Wistar und Sprague-Dawley). Cardiac Output und regionale Durchblutung, eingeschlossen der glomerularen, wurden vermittels Mikro-spharentechnik unter Benutzung von 15 m 141-Ce und 51-Cr markierten 3 M Mikrospharen bestimmt. Unter Leerbedingungen betrug der Cardiac Output durchschnittlich 31,2 ± 8,0 ml/min und 100 g Ratte (Mittelwert ± SD), die totale Nierendurchblutung 5,8 ± 1,3 ml/min und g Gewebe. Blutung von 20 ml/kg verursachte einen Abfall des Cardiac Output auf ungefahr die Halfte des Kontrollwertes, parallel dazu einen Blutdruckab-fall derselben Grosenordnung. Die totale Nierendurchblutung stand in enger Beziehung zum Cardiac Output und es konnte keine Redistribution innerhalb des Rindenparenchyms gefunden werden. Das Ausmas der zirkulatorischen Beeintrachtigung druckte sich ziemlich genau im Saure-Basen-Verhultnis aus, besonders in den Base-Excess-Werten.

Journal ArticleDOI
TL;DR: The effect of Halothane on adipose tissue metabolism has been studied and patients were exposed to halothane at a concentration of 0.5% during nitrous oxide‐oxygen‐suxamethonium analgesia.
Abstract: The effect of halothane on adipose tissue metabolism has been studied. Patients were exposed to halothane at a concentration of 0.5% during nitrous oxide-oxygen-suxamethonium analgesia. Adipose tissue specimens have been taken before and after exposure to halothane. The investigation shows that the rates of glucose incorporation were not affected by halothane. The basal release of glycerol was significantly diminished, and the antilipolytic effect of insulin tends to be less pronounced after exposure to halothane. The lipolytic effect of noradrenaline did not significantly differ between the two groups, but on a percentage basis the noradrenaline stimulated lipolysis seems to be enhanced after exposure to halothane. ZUSAMMENFASSUNG Es wurde die Wirkung von Halothan auf den Fettgewebsstoffwechsel untersucht. Die Patienten erhielten 0,5% Halothan wahrend einer Lachgas-Sauerstoff-Suxamethonium-Narkose. Vor und nach der Verarbreichung von Halothan wurden Biopsien von Fettgewebe entnommen. Die Untersuchung zeigte, das die Einbauraten von Glukose durch Halothan nicht beeinflust wurden. Die basale Freisetzung von Glyzerol war signifikant vermindert und der antilipolytische Effekt von Insulin scheint nach Halothan-Verabreichung weniger deutlich zu sein. Der lipolytische Effekt von Noradrenalin unterschied sich nicht signifikant zwischen den beiden Gruppen, aber in Prozenten schien sich die durch Noradrenalin stimulierte Lipolyse nach Halothan zu verandern.

Journal ArticleDOI
TL;DR: To avoid the constant exposure of anaesthesia and surgery personnel to gaseous anaesthetics, it is thought that in the future the excess and expiration gas from the anaesthetic apparatus can be drawn off via a tube connection.
Abstract: To avoid the constant exposure of anaesthesia and surgery personnel to gaseous anaesthetics, it is thought that in the future the excess and expiration gas from the anaesthetic apparatus can be drawn off via a tube connection. Should the anaesthetic apparatus be completely tight this measure would probably be sufficient. If, however, the apparatus is not tight a certain volume of gas would escape through the leakages and thereby not lend itself to being drawn off. This investigation, which includes 60 anaesthetic units with a total of 95 circle systems plus 20 brand new units with matching circle systems, showed that none of the daily used apparatuses were completely tight. Under the pressure increases which arise in the apparatus under controlled respiration, the gas loss through leakage was 7-87% of the total excess, which is nearly equal to the supply of fresh gas which normally is 4 1/min. In comparison with this, new apparatuses showed a gas loss of 2.5% of the excess gas (the gas supply). All of the conical connections and 60% of the respiration bags were leaking, the biggest leakage being at the junction of the y-piece and the catheter connector. By exchanging the normal metal y-piece with a plastic y-piece a reduction of approximately 75% of the total gas loss was achieved, and by a few further minor changes the gas loss was reduced to 3% of the total excess. On the basis of these investigations a few measures to avoid the leakage are suggested together with a method for routine tightness control. It is concluded that only a tight apparatus gives the possibility of complete removal of the excess and expiration gas from the inhalatory zone of the personnel. ZUSAMMENFASSUNG Um zu verhuten, das das Operationssaalpersonal standig dem Einflus gasformiger Narkosemittel ausgesetzt bleibt, ist in Zukunft daran gedacht, die uberschussigen und ausangeatmeten Gase mittels Schlauchverbindungen von den Narkoseapparaten abzusaugen. Diese Masnahme wurde wahrscheinlich ausreichen, wenn die Narkoseapparate vollig dicht waren. Sollten die Apparate jedoch undicht sein, dann wurde ein gewisses Gasvolumen durch die lecken Stellen entweichen und somit nicht abgesaugt werden konnen. Diese Untersuchung, 60 Narkosegerate mit insgesamt 95 Kreissystemen, sowie 20 brandneue Gerate und dazugehorige Kreissysteme umfassend, zeigte, das keiner der im taglichen Gebrauch steh-enden Apparate vollig dicht war. Unter dem Druckanstieg, der wahrend kontrollierter Beatmung in Apparat entsteht, betrug der Gasverlust durch Lecks 7–87 % des Gesamtuberschusses, der nahezu der Zufuhr von Frischgas — normalerweise 4 1/min — entspricht. Im Vergleich dazu zeigten neue Apparate einen Gasverlust von nur 2,5 % des uber-schusgases (der Gaszufuhr). Aile konischen Verbindungsstucke und 60 % der Atembeutel waren undicht, wobei sich die groste Leckstelle an der Verbindung zwischen dem Ypsilonstuck und dem Tubusansatzstuck fand. Durch Austauschen des normalen Metall-Y-Stuckes gegen ein Plastik-Y-Stuiick konnte eine Herabsetzung des Gasverlustes um ungefahr 75 % erreicht werden, und durch einige weitere kleinere Veranderungen wurde schlieslich der Gasverlust auf 3 % des gesamten uberschusses vermindert. Auf Grund dieser Untersuchungen werden einige Masnahmen zur Verhutung von Undichtigkeiten und eine Methode der Routinekontrolle auf Dichtheit vorgeschlagen. Abschliesend wird festgestellt, das nur ein dichter Apparat die Mog-lichkeit einer kompletten Entfernung der uberschus- und Ausatmungsgases aus dem Inhalationsbereich des Personals gibt.

Journal ArticleDOI
TL;DR: Arteriosonde 1217 is a new device for automatic recording of indirect systolic and diastolic blood pressure with the aid of a cuff under which an ultrasonic pulse detector is placed.
Abstract: Arteriosonde 1217 is a new device for automatic recording of indirect systolic and diastolic blood pressure with the aid of a cuff under which an ultrasonic pulse detector is placed. This device has been tested by comparing measurements performed with the device to conventional measurements using a stethoscope and direct recording. The device has proved satisfactory and gives results in good agreement with those of already established methods. This device is specially advantageous for monitoring blood pressure during surgery and intensive care. ZUSAMMENFASSUNG Die Arteriosonde 1217 ist ein neues Gerat zur auto-matischen Registrierung des indirekten systolischen und diastolischen Blutdrucks mit Hilfe einer Manschette, unter der ein Ultraschall-Pulsdetektor liegt. Dieses Gerat wurde einer Vergleichsuntersuchung mit der konventionellen Stethoskop-Manschetten-Technik unterzogen. Das Gerat arbeitete zufriedenstellend und ergab eine gute Ubereinstimmung mit den bereits gebrauchlichen Methoden. Es erscheint besonders vorteilhaft zur Blutdruckuberwachung wahrend Operationen und in der Intensivpflege.

Journal ArticleDOI
TL;DR: The excretion of electrolytes in urine was studied in nine dogs in which acute acid‐base disturbances were induced and preliminary studies of the effect of mannitol infusions showed that the urine flow increased despite the metabolic acidosis.
Abstract: The excretion of electrolytes in urine was studied in nine dogs in which acute acid-base disturbances were induced. In respiratory alkalosis the urine flow and bicarbonate excretion increased very rapidly. Potassium and often also sodium excretion increased. The glomerular filtration rate (GFR) measured as creatinine clearance was not affected. Respiratory acidosis caused a decreased GFR and electrolyte excretion. The urine flow decreased very rapidly when Pco2 was increased. In metabolic alkalosis a high bicarbonate excretion caused an osmotic diuresis. The GFR was not affected. The excretion of electrolytes (sodium, potassium, chloride, calcium, magnesium) increased. In metabolic acidosis the GFR decreased leading to a low urine flow. The excretion of acid increased initially, but with increasing acidosis the urine flow decreased causing a reduced acid excretion. At a certain stage of the acidosis the ion gradient between blood and urine could not be maintained. This caused an increased acidosis, leading to a further reduction of the renal blood flow and GFR. The excretion of electrolytes was reduced when the urine flow decreased, in spite of increased concentrations in the urine. Preliminary studies of the effect of mannitol infusions showed that the urine flow increased despite the metabolic acidosis. The excretion of electrolytes was reduced following the mannitol injections. Possible mechanisms for the action of mannitol are discussed. ZUSAMMENFASSUNG An neun Hunden wurde die Elektrolytausscheidung im Harn nach induzierten akuten Saure-Ba-sen-Storungen untersucht. Bei respiratorischer Alkalose stiegen der Harnflus und die Bikarbonatausscheidung sehr rasch an. Die Ausscheidung von Kalium und oft auch von Natrium war erhoht. Die glomerulare Filtrationsrate gemessen an der Kreatin-Clearance blieb unbeeinflust. Der Harnflus sank sehr rasch, wenn der Pco2 anstieg- Bei metabolischer Alkalose verursachte eine hohe Bikarbonatausscheidung eine osmotische Diurese. Die glomerulare Filtrationsrate blieb unbeinflust. Die Ausscheidung von Elektrolyten (Na, K, CI, Ca, Mg) stieg an. Bei metabolischer Azidose sank die glomerulare Filtrationsrate, was zu einem niedrigen Harnflus fahrte. Die Saureausscheidung stieg anfanglich an, aber mit steigender Azidose nahm der Harnflus ab, was verminderte Saureausscheidung zur Folge hatte. In einem gewissen Stadium der Azidose konnte der Ionengradient zwischen Blut und Harn nicht mehr aufrecht erhalten werden. Dies verursachte eine Zunahme der Azidose, die zu weiterer Verminderung des renalen Blutstromes und der G.F.R. fahrte. Wenn der renale Blutstrom abnahm, war die Elektrolytausscheidung reduziert, obwohl die Konzentration der Elektrolyte im Harn hoch war. Vorlaufige Untersuchungen uber den Einflus von Mannitolinfusionen ergaben, das der Harnflus trotz der metabolischen Azidose anstieg. Die Ausscheidung von Elektrolyten war nach den Mannitolinjektionen reduziert. Mogliche Wirkungsmechanismen des Mannitols werden diskutiert.

Journal ArticleDOI
TL;DR: No correlation could be found between low lung compliance and changes in pulmonary artery pressure, pulmonary vascular resistance, the size of the shunt, or lung volume, and Intimal fibrosis described in cases subjected to Blalock shunt procedures before definitive correction may contribute to theLow lung compliance.
Abstract: Static thoracic compliance and its components, static lung compliance and static thoracic wall compliance were measured in children with congenital heart disease during early anaesthesia. In relation to values obtained in normal children under similar conditions, total and lung compliance were low in patients with Tetralogy of Fallot, transposition of the great vessels and atrial septal defects. No correlation could be found between low lung compliance and changes in pulmonary artery pressure, pulmonary vascular resistance, the size of the shunt, or lung volume. Intimal fibrosis described in cases subjected to Blalock shunt procedures before definitive correction may contribute to the low lung compliance. ZUSAMMENFASSUNG Bei Kindern mit angeborenen Herzfehlern wurden zu Narkosebeginn die statische Thoraxcompliance und ihre Komponenten, die statische Dehnbarkeit der Lungen und der Brustwand, gemessen. Im Vergleich zu den bei gesunden Kindern unter ahnlichen Bedingungen ermittelten Werten waren die totale und die Lungencompliance niedrig bei Patienten mit Fallot'scher Tetralogie, Transposition der grosen Gefase und Vorhofseptumdefekten. Zwischen niedriger Lungendehnbarkeit und Veranderungen des Pulmonalarteriendruckes, des Lungengefaswiderstandes, dem Shuntausmas oder dem Lungenvolumen konnten keine Korrelationen gefunden werden. Intimafibrosen, wie sie bei Fallen beschrieben wurden, die vor der definitiven Korrekturoperationen einen Eingriff nach Blalock unterzogen worden waren, konnten zur Verminderung der Lungencompliance beitragen.

Journal ArticleDOI
TL;DR: It is concluded that ECT enhances the elevation of plasma potassium normally seen after suxamethonium, but that the elevations are clinically insignificant.
Abstract: Changes in plasma potassium following intravenous administration of suxamethonium were investigated in 22 patients undergoing electroconvulsive therapy (ECT) and 18 controls. The results were as follows: The administration of thiopentone and suxamethonium caused average rises in plasma potassium of about 0.1 mmol/l. When ECT was given the rise was higher, approximately 0.25 mmol/l, unaffected by pretreatment with tubocurarine. The occurrence of dose-dependence was not established. When suxamethonium was given during halothane anesthesia the elevations were somewhat higher than without halothane, about 0.3 mmol/l. The administration of ECT during halothane anesthesia provoked increases of about 0.5 mmol/l. The phenomenon of suxamethonium-induced hyperkalemia is discussed, and it is concluded that ECT enhances the elevation of plasma potassium normally seen after suxamethonium, but that the elevations are clinically insignificant. ZUSAMMENFASSUNG Es wurden die Veranderungen des Plasma-K nach i.v. Verabreichung von Suxamethonium bei 22 Patienten, die einer Elektroschock-Therapie unterzogen wurden, und bei 18 Kontrollpersonen untersucht. Dabei ergaben sich folgende Resultate: Thiopental und Suxamethonium verursachten durchschnittliche Anstiege des Plasma-K von etwa 0,1 mmol/1. Unter E-Schock-Therapie war der Anstieg hoher, namlich ca. 0,25 mmol/1, unbeeinflusst durch die Vorbehandlung mit Tubocurarin. Dabei konnte keine Dosisabhangigkeit festgestellt werden. Unter Halothan-Narkose waren die K-Anstiege etwas hoher als ohne Halothan, namlich etwa 0,3 mmol/1. Elektroschock-Therapie unter Halothan-Narkose provozierte einen Anstieg um etwa 0,5 mmol/1. Das Phanomen der Suxamethonium-induzierten Erhohung des Plasma-Kalium-Spiegels wird diskutiert und der Schluss gezogen, dass E-Schock-Behandlung den normalerweise unter Suxamethonium beobachteten Plasma-K-Anstieg verstarkt, dass diese Erhohungen jedoch klinisch insignifikant sind.

Journal ArticleDOI
TL;DR: The experimental findings confirm the clinical experiences that Effortil is a beneficial and safe agent in the treatment of halothane‐induced myocardial depression and hypotension.
Abstract: The haemodynamic action of ethylphenylephrine (Effortil®) on halothane-induced cardiovascular depression was studied in 13 dogs. A dosage of 45 μg/kg i.v. of Effortil - a very applicable clinical dosage - had a marked beta-adrenergic action on the heart (increase in cardiac output, stroke volume and maximum dp/dt). A positive chronotropic effect was masked by the pressoreceptor reflex and became evident in the presence of alpha-adrenergic blockade with phenoxybenzamine. The increase of cardiac output caused a marked increase in mean arterial pressure, but total peripheral resistance remained approximately unchanged. Effortil showed a relatively low affinity towards alpha-adrenergic receptors. Renal blood flow and muscle blood flow decreased slightly. An alpha-adrenergic effect on the capacitance vessels was also seen. The action continued for more than 30 min. Ventricular arrhythmias occurred in one animal. These experimental findings confirm our clinical experiences that Effortil is a beneficial and safe agent in the treatment of halothane-induced myocardial depression and hypotension. ZUSAMMENFASSUNG Bei 13 Hunden wurden die haemodynamischen Wirkungen von athylphenylephrin (Effortil ®) auf die durch eine Halothannarkose verursachte Kreislaufdepression untersucht. Die intravenose Injektion von 45 μg/kg Effortil - eine in der Klinik ublicke Dosis — fuhrte zu ausgepragten positiv inotropen Wirkungen auf das Herz (Anstieg des Herzzeitvolumens, des Schlagvolumens sowie des Kontraktilitatsparameters dp/dt max). Ein positiv chronotroper Effekt wurde erst nach einer Alpha-Rezeptorenblockade mit Phenoxybenzamin sichtbar. Der Anstieg des arteriellen Mitteldruckes ist ausschlisslich auf die Zunahme des Herzzeitvolumens zuruckzufuhren, da der periphere Gefasswiderstand nahezu unverandert blieb. Effortil besitzt nur eine verhaltnismassig geringe Affinitat gegenuber Alpha-Rezeptoren, die in einer leichten Abnahme der Nieren- und Muskeldurchblutung sowie in einer Venokonstriktion zum Ausdruck kam. Die Wirkung von Effortil setzte prompt ein, die Wirkungsdauer betrug mehr als 30 min Rhythmusstorungen wurden kurzfristig bei einem Tier beob-achtet. Unsere experimentellen Ergebnisse stehen im Einklang mit der klinischer Erfahrung, dass Effortil als geeignets Pharmakon fur die Therapie einer halothanbedingten Kreislaufdepression angesehen werden kann.

Journal ArticleDOI
TL;DR: Eleven patients have been anaesthetized with enflurane to such a depth that abdominal surgery was possible without additional muscular relaxation.
Abstract: Eleven patients have been anaesthetized with enflurane to such a depth that abdominal surgery was possible without additional muscular relaxation. The investigation has shown that enflurane does not influence the sodium reabsorption and the renal concentration capacity during the first 5 postoperative days, even when a fairly high concentration is used. ZUSAMMENFASSUNG 11 Patienten wurden mit Enfluran so tief anaesthesiert, das Abdominalchirurgie ohne die zusatzliche Verwendung von Muskelrelaxantien moglich war. Die Untersuchung ergab, das Enfluran die Natrium-Reabsorption nicht beeinflust und das die renale Konzentrationsfahigkeit wahrend der ersten 5 postoperativen Tage nicht verandert wird, sogar wenn ziemlich hohe Dosen dieses Inhalationsnarkotikums verwendet werden.

Journal ArticleDOI
TL;DR: The results showed that the effect of succinylcholine was mainly localized in the the motor end‐plate, and the jitter, a measure of the variability in the neuromuscular delay, could usually be accurately measured only during the recovery phase after the maximal effect of acetylcholine.
Abstract: The effect of small doses of succinylcholine on nerve muscle impulse transmission in situ was studied with single fibre electromyography. Extracellular muscle fibre action potentials were recorded at voluntary activation or on electrical stimulation. The results showed that the effect of succinylcholine was mainly localized in the the motor end-plate. An initial shortening of the neuromuscular delay, due to a slight depolarization, was followed by an increase in the neuromuscular transmission time of up to 3 ms, probably owing to an increased rise-time of the end-plate potential. In some experiments a neuromuscular block appeared. After this, the neuromuscular transmission time was normalized within 30 s. The jitter, a measure of the variability in the neuromuscular delay, could usually be accurately measured only during the recovery phase after the maximal effect of succinylcholine. During the recovery phase it was considerably increased for a time period of up to 3 min. This jitter increase was most probably due to a reduced end-plate potential, that is, a desensitization to acetylcholine in the motor end-plate. Motor end-plates, even in the same motor unit, showed a great difference in sensitivity to succinylcholine. Tachyphylaxis also developed after the small doses administered, and lasted for at least 15 min. ZUSAMMENFASSUNG Die Wirkung kleiner Succinylcholindosen auf die Nerv-Muskel-Impulstransmission in situ wurde mit Hilfe der Einzelfaser-Elektromyographie unter-sucht. Extrazellulare Muskelfaser-Aktionspotentiale wurden bei willkurlicher Aktivierung bzw. bei elek-trischer Stimulation registriert. Die Ergebnisse zeigten, das die Wirkung von Succinylcholin haupsachlich in der motorischen Endplatte lokalisiert war. Eine initiale Verkurzung der neuromuskularen Verspatung entsprechend einer leichten Depolarisation wurde von einer Zunahme der neuromuskularen Ubertragungszeit bis auf 3 ms, wahrscheinlich verursacht durch eine verlangerte Anstiegszeit des Endplattenpotentials, gefolgt. Bei einigen Untersuchungen trat neuromuskulare Blockade auf. Danach normalisierte sich die neuromuskulare Transmission innerhalb von 30 Sekunden. Die “Verzitterung”, ein Mas far die Schwankung der neuromuskularen Verspatung, konnte in der Regel nur wahrend der Erholungsphase nach der Maximal-wirkung von Succinylcholine genau gemessen werden. Wahrend der Erholungsphase war diese fur eine Zeitspanne bis zu 3 Minuten betrachtlich verlangert. Diese Verlangerung war hochstwarscheinlich durch eine Verringerung des Endplattenpotentials hervorgerufen, welche eine Desensitivisierung der motorischen Endplatte gegen Azetylcholin darstellt. Motorische Endplatten zeigten sogar in derselben motorischen Einheit grose Unterschiede in der Empfindlichkeit gegen Succinylcholin. Nach der Verabreichung von kleinen Dosen entwickelte sich eine Tachyphylaxie, welche mindestens 15 Minuten anhielt.

Journal ArticleDOI
TL;DR: Blood loss was measured in 100 women undergoing caesarean section under a basic anesthetic technique of a short‐acting barbiturate, 63 % nitrous oxide and gallamine, with either one of the following three agents, halothane, fentanyl or meperidine given intravenously for additional analgesia after delivery of the baby.
Abstract: Blood loss was measured in 100 women undergoing caesarean section under a basic anesthetic technique of a short-acting barbiturate, 63 % nitrous oxide and gallamine, with either one of the following three agents, halothane (0.5–1.0 % inspired), fentanyl 0.1 mg and droperidol 5 mg, or meperidine (pethidine) 50–125 mg given intravenously for additional analgesia after delivery of the baby. For the post-delivery period, operative blood loss averaged 505 ml and 399 ml in the two groups of 25 patients each receiving halothane “analgesia”. The operative blood losses with fentanyl-droperidol analgesia (25 patients) or meperidine analgesia (25 patients) averaged 489 ml and 498 ml. Similar results were found for the amount of postoperative bleeding, where halothane averaged 218 ml and 130 ml, whereas fentanyl-droperidol and meperidine averaged 185 ml and 125 ml. No significant difference could be detected in blood loss associated with caesarean section, whether halothane, fentanyl-droperidol or meperidine was used for post-delivery analgesia. ZUSAMMENFASSUNG Es wurde bei 100 weiblichen Patienten, welche zur Sectio caesaria in folgender Weise narkotisiert wurden: kurzwirksames Barbiturat, 63% Lachgas und Gallamin zusammen mit einem der drei Stoffe, Halothan (0,5-1% inspiratorische Konzentration), Fentanyl 0,1 mg und Droperidol 5 mg oder Dolantin 50-125 mg intravenos zur zusatlichen Analgesie nach der Entbindung des Kindes - der Blutverlust gemessen. Fur die Zeitspanne nach der Abnabelung betrug der operative Blutverlust bei den zwei Gruppen von je 25 Patienten, welche Halothan-“Anal-gesie” erhielten, durchschnittlich 505 bzw. 399 ml. Der operative Blutverlust bei Fentanyl-Droperidol-Analgesie (25 Patienten) oder Dolantin-Analgesie (25 Patienten) betrug durchschnittlich 489 ml bzw. 498 ml. ahnliche Ergebnisse hinsichtlich der Menge postoperativen Blutverlustes wurden bei Halothan mit durchschnittlich 218 ml bzw. 130 ml gefunden, wahrend bei Fentanyl-Droperidol oder Dolantin-Verabreichung dieser durchschnittlich 185 ml bzw. 125 ml ausmachte. Es konnte kein signifikanter Unterschied des Blutverlustes bei Kaiserschnitt in Halothan, Fentanyl-Droperidol oder Dolantin-Verabreichung zur Analgesie nach der Entbindung festgestellt werden.

Journal ArticleDOI
TL;DR: Investigations were carried out on the effect of hemorrhagic hypotension on the intrarenal blood flow distribution, and on the kidney function with respect to clearance and concentration ability and the blood acid‐base status, together with studies on the renal hemodynamics and kidney function during the infusion of mannitol and dextran.
Abstract: Investigations were carried out on the effect of hemorrhagic hypotension on the intrarenal blood flow distribution, as studied by internal monitoring of labelled red cells with beta-detectors, and on the kidney function with respect to clearance and concentration ability and the blood acid-base status, together with studies on the renal hemodynamics and kidney function during the infusion of mannitol and dextran. Moderate bleeding of 20 ml/kg was found to produce only slight changes in the variables under study; however, additional bleeding of 5–10 ml/kg, which produced an anuric condition, caused an increased cortical vascular resistance, whereas in the medullary circulation this remained essentially unchanged, thus indicating a different response to vasoconstrictor mechanisms in the two renal vascular beds. The degree of shock seemed to be faithfully reflected in the acid-base status, especially in the base excess values. Mannitol infusion had almost no effect on the variables studied except for a rise in urine production and a fall in urine osmolality. Plasma expansion with dextran caused all values to return toward the control levels, and the acid-base status was normalized, indicating a restitution of the oxygen supply to the tissues. ZUSAMMENFASSUNG Es wurde die Wirkung blutungsbedingter Hypotension auf die intrarenale Durchblutungsverteilung, vermittels interner Bestimmung von markierten roten Zellen mit Betadetektor und der Nierenfunktion bezuglich Clearance und Konzentrationsfahig-keit, des Saure-Basen-Verhaltnisses, der renalen Haemodynamik und Nierenfunktion wahrend der Verabreichung von Mannitol und Dextran gepruft. Masige Entblutung von 20 ml/kg bewirkte nur leichte anderung der untersuchten Parameter; zusatzliche Blutung von 5-10 ml/kg, welche eine Anurie bewirkte, hatte eine vermehrte Resistance der Rindengefase zur Folge, wahrend diese im Zirkulationsgebiet des Markraumes im wesentlichen unverandert blieb. Dies spricht fur eine verschiedene Wirkung auf die vasokonstriktorischen Mechanismen dieser beiden renalen Gefasbette. Das Ausmas des Schockes dokumentierte sich im Saure-Basen-Verhaltnis, besonders im Base-Exzess. Mannitol-Verabreichung hatte auf die untersuchten Parameter fast keine Wirkung, ausgenommen ein Anstieg der Harnproduktion und ein Abfall der Harnosmolalitat. Plasmaexpansion mit Dextran lies aile Werte auf das Kontrollniveau zuruckkeh-ren und das Saure-Basen-Verhaltnis normalisierte sich, was fur eine Wiederherstellung der Sauerstoffversorgung der Gewebe spricht.

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TL;DR: The cardiovascular stability observed in healthy young normals during fluroxene anaesthesia is preserved in patients with moderate to severe heart failure, making fluroXene the anaesthetic agent best suited for patients with cardiac disease.
Abstract: In nine patients undergoing cardiac surgery for aortic valvular disease, mean arterial blood pressure (MABP), central venous pressure (CVP), cardiac index (CI), stroke volume (SV) and central blood volume index (CBVI) were measured (I) after premedication with diazepam-scopolamine and breathing 100% 02, (II) after induction of anaesthesia with fluroxene-O2, endotracheal intubation facilitated by succinyl-choline with spontaneous respiration, and (III) with controlled respiration after relaxation with gallamine (Relaxan®) 120 mg All measurements were done prior to surgery Fluroxene was found not to affect the MABP, whereas the CVP temporarily rose, but fell to preanaesthetic values in the third measurement The average CI decreased 21% after induction, but the decrease did not prove significant, whereas the SV did fall significantly by a total of 43%, in part secondary to the increased pulse rate caused by gallamine CBVI was unaffected by induction of anaesthesia, but decreased 12% in the third examination It is concluded that the cardiovascular stability observed in healthy young normals during fluroxene anaesthesia (Cullen et al 1970) is preserved in patients with moderate to severe heart failure, making fluroxene the anaesthetic agent best suited for patients with cardiac disease ZUSAMMENFASSUNG Bei 9 Patienten, welche wegen einer Aortenklappenerkrankung operiert werden musten, wurden der arterielle Mitteldruck, der zentralvenose Druck, der “cardiac index”, das Schlagvolumen und der Index des zentralen Blutvolumens nach Pramedikation mit Diazepam-Scopolamin und reiner Sauerstoffatmung, nach Einleitung der Narkose mit Fluroxen-Sauerstoff, endotrachealer Intubation nach Succinylcholin, bei Spontanatmung, aber auch bei kontrollierter Beatmung, nach Relaxierung mit Gallamin 120 mg gemessen Alle Messungen wurden vor Beginn der Operation durchgefuhrt Es wurde gefunden, das Fluroxene den arteriellen Mitteldruck nicht beeinfluste, hingegen aber ein zeitweiliger Anstieg des Zentralvenendruckes, welcher jedoch bei der dritten Messung wieder auf den Ausgangswert abfiel, zu verzeichnen war Der durchschnittliche “cardiac index” fiel nach Narkoseeinleitung um 21%, diese Abnahme war jedoch nicht signifikant Das Schlagvolumen hingegen fiel in signifikanter Weise um 43% ab, teilweise bedingt durch die Erhohung der Pulsfrequenz durch Gallamin Der zentrale Blutvolums-index wurde durch die Narkoseeinleitung nicht beeinflust, fiel aber bei der dritten Messung um 12% Es wird gefolgert, das die kardiovascu-lare Stabilitat, welche bei gesunden jungen Ver-suchspersonen unter Fluroxene-Narkose (Cullen et al, 1960) beobachtet wurde, auch bei Patienten mit mittlerem bis schwerem Herzversagen festzustellen ist Dadurch erscheint Fluroxen ein ide-ales Anaesthetikum fur kardial geschadigte Patienten zu sein

Journal ArticleDOI
H. Tsunawaki1, K. Kobayashi1, Sari A1, Okuda Y1, Hiroshi Takeshita1 
TL;DR: It was concluded that propanidid produces arterial hypotension due primarily to a decrease in peripheral vascular resistance, accompanied by a reduction in stroke index which is compensated by an increase in heart rate.
Abstract: The hemodynamic effects of 10 mg/kg propanidid given intravenously over a 60-second period were studied in 12 subjects, divided into two groups of six each according to age. The mean age of the two groups was 22 and 69, respectively. Although there were quantitative differences in the effects of propanidid between the two groups, simple aging was found not to be an important modifying influence on the effects of propanidid. In both groups, it was concluded that propanidid produces arterial hypotension due primarily to a decrease in peripheral vascular resistance, accompanied by a reduction in stroke index which is compensated by an increase in heart rate. Arterial pressure was restored in both groups after 5 minutes due to an increase in peripheral vascular resistance. ZUSAMMENFASSUNG An 12 Versuchspersonen, die entsprechend ihrem Alter in zwei Gruppen von je 6 unterteilt waren, wurden die hamodynamischen Auswirkungen von 10 mg/kg Propanidid, aber 60 Sekunden i. v. ver-abreicht, studiert. Das Durchschnittsalter der beiden Gruppen war 22 bzw. 69 Jahre. Obwohl sich quantitative Unterschiede in der Propanididwirkung zwischen den beiden Gruppen ergaben, konnte doch dem Altersfaktor allein kein bedeutender modifizierender Einflus auf die Wirkungen des Propanidids zugeschrieben werden. Es wird der Schlus gezogen, das Propanidid in beiden eine arterielle Blutdrucksenkung hervorruft, vorwiegend als Folge eines verminderten peripheren Gefaswiderstandes, vergesellschaftet mit einer Abnahme des Schlagindex, die durch eine Herzfrequenzsteigerung kompensiert wird. In beiden Gruppen normalisierte sich der Blutdruck nach 5 Minuten zufolge einer Zunahme des peripheren Gefaswiderstandes.

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TL;DR: It was concluded that propanidid was a potent and short‐acting cerebral metabolic depressant, and this metabolic response paralleled changes in the slow wave activity of the EEG.
Abstract: The effects of propanidid (5 mg/kg, 10 mg/kg) on the rate of cerebral oxygen consumption (CMRo2), the electroencephalogram (EEG) and cerebral blood flow (CBF) were studied in ten dogs anesthetized with halothane (0.3%, inspired) and oxygen. In three additional dogs, the effects of the drug solvent (Micellophorr) on CMRo2 and CBF were studied. With 5 mg/kg propanidid, CMRo2 decreased maximally 11% within 1 min and returned to control at 11 min. With 10 mg/kg, CMRo2 decreased maximally 25% within 1 min and returned to control at 15 min. The mean CMRo2 reduction for the first 8 min following the 5 mg/kg and 10 mg/kg doses was 8% and 21%, respectively, and this difference was statistically significant. The changes in CMRo2 paralleled changes in slow wave activity of the EEG. Slower activity was accompanied by a more significant decrease in CMRo2. In both dose studies, CBF increased insignificantly at 1 to 2 min and thereafter decreased. CBF remained decreased with a concomitant decrease in mean arterial pressure (MAP) after CMRo2 had returned to control, and CBF thereafter gradually returned to control, paralleling changes in MAP. The magnitude of the reduction of CBF did not threaten cerebral oxygen delivery, as judged by the return of CMRo2, EEG and sagittal sinus blood oxygen level. The solvent proved to have no significant effect on CMRo2, but MAP decreased, possibly due to histamine release. It was concluded that propanidid was a potent and short-acting cerebral metabolic depressant, and this metabolic response paralleled changes in the slow wave activity of the EEG. ZUSAMMENFASSUNG An 10 Hunden unter Halothan (0,3 % im Inspira-tionsgemisch) und Sauerstoff wurden die Wirkungen von Propanidid (5 bzw. 10 mg pro kg) auf den Sauerstoffverbrauch des Gehirns (CMRO2), das Elektroencephalogramm (EEG) und die Hirndurchblutung (CBF) untersucht. Bei drei zusatzlichen Hunden wurden die Wirkungen des Solvens allain (Micellophor®) auf CMRO2 und CBF studiert. Nach 5 mg/kg Propanidid sank der CMRO2 ura maximal 11% innerhalb einer Minute und kehrte nach 11 Minuten zum Kontrollwert zuruck. Nach 10 mg/kg sank der CMRO2 um maximal 25% innerhalb einer Minute und kehrte nach 15 Minuten zum Kontrollwert zuruck. Die mittlere Reduktion des CMRO2 fur die ersten 8 Minuten nach den 5 mg/kg und 10 mg/kg Dosen war 8% bzw. 21%. Diese Differenz war statistisch signifikant. Mit den CMRO2-Veranderungen gingen Veranderungen der langsamen Wellenaktivitat im EEG parallel. Eine langsamere EEG-Aktivitat ensprach einer starkeren CMRO2-Reduktion. In beiden Dosis-Untersuchungen stieg die CBF nach 1 und 2 Minuten insignifikant an, um danach abzufallen. Auch nachdem der CMRO2 zum Kontrollwert zuruckgekehrt war, blieb die CBF niedrig, gleichlaufend mit dem abgesunkenen mittleren arteriellen Blutdruck (MAP). Der Anstieg der CBF erfolgte anschlieBend parallel zu dem des MAP. Die GroBenordnung der CBF-Reduktion war fur die cerebrale Sauerstoffabgabe ungefahrlich, wie dies aus der Ruckkehr des CMRO2 dem EEG und dem Sauerstoffspiegel im Blut des Sinus sagittalis geschlossen werden kann. Das Lasungsmittel erwies sich als praktisch unwirksam auf den CMRO2, senkte jedoch den MAP, wahrscheinlich zufolge von Histaminfreisetzung. Es wird der SchluB gezogen, daB Propanidid ein starkes und kurz wirkendes Depressans fur den Gehirnstoffwechsel ist und daB diese metabolische Auswirkung parallelle Veranderungen in der Aktivitat der langsamen Wellen im EEG zur Folge hat.