Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714

Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

A Century of Mass Media and Nigeria’s Development:
Issues and Challenges

Ifedayo Daramola, PhD
Head of Department of Mass Communication
Adekunle Ajasin University, Akungba-Akoko,
Ondo State, Nigeria

ABSTRACT

In 2014, Nigeria became 100 years as an entity following
the amalgamation of the Northern and Southern
protectorates by Sir Lord Lugard, the British colonial
Governor-General in 1914. This paper therefore examines
the role played by the Nigerian media particularly
newspaper press in the decolonization of the country from
1881 to 1960. The first newspaper in Nigeria published by
Reverend Henry Townsend (lwe Irohin) was debut in
Abeokuta in 1859. But as from 1881, the Lagos Times and
Gold Coast Advertiser published by Richard Beale Blaize
began to champion the cause for representative
government.  This noble cause attracted subsequent
newspapers such as Weekly Record of the Jacksons,
Nigeria Times of James Bright Davies, Lagos Daily News
of Herbert Macaulay, West African Pilot of Nnamdi
Azikiwe, Nigerian Tribune of Obafemi Awolowo among
others. All the newspapers opposed British colonial
administration and agitated for independence. Apart from
their pungent writings which were critical of the colonial
government, many of the proprietors led protest to England
to demand for independence. The agitations finally led to
independence on October 1, 1960. While applauding the
media for its effort so far, this paper however, laments the
low performance of the media in the 2015 General
elections when the media descended so low by taking
position on the side of the ruling political party which
turned out to favour an opposition party.

Keywords
Nigeria, Amalgamation, Lord Lugard, Decolonization,
Newspaper Press, Independence, Better Society

1. INTRODUCTION

Mass media: Its Origin in Africa

The Nigerian press predates Nigeria as an entity. The
newspaper press began in 1859, fifty years before the
country, Nigeria came into existence through the
amalgamation of northern and southern protectorates in
1914. The mass media came to Africa via the missionaries
to propagate Christianity. Initially, the Christian
missionaries introduced reading and writing culture. Thus
the press was introduced to propagate Christianity and
later to educate the Africans to also afford the colonial
masters the opportunity to communicate with large number
of people simultaneously in their own language which
could be English, Portuguese, Durtch, German, French and
Spanish depending on the region. Little wonder then that
the early print media were created to serve the colonialists
and not the native population.

To guide our discussion on the structure and events of the

Nigerian print media, it is apposite to fashion the
discussion along four notable periods in the political
history of Nigeria, both as a nation and as a colony, in
relation to the practice of journalism. The four notable
periods in Nigerian press are: Missionary era; colonial era
(before and after independence) civilian era (comprising
first, second, third and the current republics) and military
era, which covers the regimes of Yakubu Gowon;
Murtala/Obasanjo; Buhari /ldiagbon; Ibrahim Babangida;
Sani Abacha and Abdulsalam Abubakar.

Before that decade, the British colonialist depended on the
print media for publicity and propaganda but in 1932, they
added radio to their arsenal of information dissemination.
By that year it had been assuming the status of a mass
medium and was in fact supplementing the print medium
in Europe and North America.

Genesis of Nigerian Press
lwe Irohin

In Nigeria the first printing press was installed by the
Presbyterian in Calabar when the missionaries arrived in
1846 (Omu, 1978:7). The first newspaper in Nigeria was,
however, established in Abeokuta in 1859 by an Anglican
Missionary, Rev. Henry Townsend. According to Omu,
“eight years after the first printing press by the
Presbyterian in Calabar, Reverend Henry Townsend fitted
up a printing press and inaugurated a printing school in the
mission compound at Abeokuta. But then in 1859,
Townsend founded the Iwe Irohin (Iwe Irohin fun awon
Ara Egba ati Yoruba) which appeared fortnightly as a
Yoruba language newspaper but became bilingual when an
English language supplement was introduced from 8th
March, 1866 (Omu, 1978, Duyile, 1987).

Reverend Townsend newspaper played an active role in
Egba politics and so often proclaimed the Egba’s point of
view. In 1867 when some Egba chiefs rose against the
Europeans to protest the British policy on the annexation
of Lagos which affected Abeokuta’s claim over some
important towns and villages near Lagos, the lwe-Irohin
got involved and could not escape the local hostility which
accompanied the riots.

But it must be noted that Reverend Townsend can be
described as the father of journalism in Nigeria. He
became a recognized, influential and respected Anglican
religious minister and he personally put Abeokuta’s
political influence and its educational image and culture
above any of the Yoruba towns of the period. He was also
the author of the Egba people deliverance from the people
of DAHOMI (Coker, 1968).



Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714

Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

Henry Townsend was born in a city called Exeter in the
Devon county, England. The Townsend family was
famous for publishing and printing. When Townsend
came to Nigeria (Badagry) in 1842 he came with his
printing press from where he later moved to Abeokuta, the
current capital of Ogun state (Daramola, 2013).

As earlier said, the missionaries through the mass media
introduced education, the culture of reading and writing,
investigating, science, technology, trade and commerce,
communication, religious study which was their primary
objective and health, exposing us to other cultures and
languages, opportunity to be a member of the outside
world, and in the final analysis propelled us to be seeking
for information and being inquisitive. With the arrival of
the missionaries, the various kingdoms which later became
Nigeria after the amalgamation in 1914 began to
participate in what was hitherto outside their sphere such
as joining the West African frontier force based in the then
Gold Coast (Ghana) e.g. the Burma war. Because Africans
were denied effective political participation in a situation
of crown colonial rule the rural press developed into an
advocacy group. It followed that the Nigerian press
assumed the role of the opposition and sought to rival the
colonialists, encouraging political awareness and
involvement by providing means of criticism of the
authorities and spreading disaffection with official plans
and policies. This is why such newspapers as the Lagos
Times and Gold Coast Colony Advertiser of Richard
Blaize (1880 — 1883), the Weekly Record of John Payne
Jackson and Thomas Horatio Jackson (1891- 1930), the
Lagos Standard, of George Alfred Williams, Lagos Daily
News of Herbert Macaulay (1925 — 1938), West African
Pilot of Dr. Nnamdi Azikiwe (1937 — 1960), and Nigerian
Tribune of Chief Obafemi Awolowo (1949 to date) were
critical of colonial rule and their agitation led to their being
jailed or banned from circulation which was usually
followed by mass protest by their followers.

Contributions of press icon to development and
agitation for independence

Press agitation really began with the first newspaper in
Nigeria, lwe Irohin which criticized the British colonial
government over slave trade and immigration policy. Due
to his agitation for the abolition of slave trade, Townsend
was intimidated by the crown and the intensity of his
agitation reduced on his coming back. In no small
measure, however, Townsend contributed his widow’s
mite to abolition of slave trade.

The “Anglo African” of Robert Campbell

The Anglo African is on record as the second newspaper in
Nigeria while the then lwe Irohin was based in Abeokuta
the Anglo African was based in Lagos on the Island and
was owned by Mr. Robert Campbell. The publication of
the Anglo African started in 1863. Both Reverend
Townsend and Robert Campbell were friends and the latter
even lent helping hand to Reverend Townsend’s press.
They in turn were responsible for the great advancement
and training of Nigeria printers.

Robert Campbell brought in a printing press in 1862 and
Richard Beale Blaize a future newspaper owner,
established the Caxton printing press in 1875. It must be
said that Campbell did not establish the Anglo African
based on ideology or principle but was just exploiting the

growing interest in western education and enlightenment in
Lagos in the 1800s by providing cheap and accessible
material which would educate and entertain readers. As a
professional printer and teacher it was easy for Campbell
to become a publisher.

The Anglo African was heavily involved in the politics of
Lagos. Campbell was in the fore-front in the agitation for
the separation of Lagos from the Gold Coast
Administration. Thus, Robert Campbell, devoted his
time to promoting the interest and welfare of Lagos. His
journalism can be described as literary journalism which
was meant to exploit the growing interest in education
which started in 1859 with the establishment of CMS
Grammar School by the CMS mission. In 1873, the female
institution for Anglican Girls was established. Three years
later, the Methodist Boys’ High School was founded,
shortly followed by the Methodist Girls’ High School
(Omu: 1978: 22). His contribution was basically of
promoting and entrenching education. He established
‘Lagos Academy’ where he gave lectures on human
physiology. “His literary achievements” according to
Omu (1978:20) “were to earn him the title of “Professor”.

Lagos Times

The publisher of Lagos Times and Gold Coast Colony
Advertiser (1880 — 1883), the third newspaper Richard
Beale Blaize was a non-conformist and a professional
printer. He used his paper to publish burning issues of his
time. His paper had more qualities than the newspapers
that existed before his and it was the first rural newspaper
to have sales depot outside the shore of Nigeria and as far
as London. He was internationally recognized. His paper
started agitation for equal rights and inclusive government.
In its issue of October 2, 1881, the newspaper lamented,
“no council and no house of assembly exist in which the
people serve as elected representatives. The government is
personal and the council, which sits in Accra, is not
representative of the wishes of the people” (Omu, 1978).

In a nutshell, Lagos Times was a radical newspaper which
set the ball rolling for agitation for decolonization and
eventual independence. As a matter of fact, in its editorial
of March 9, 1881, the paper said, “we are not clamouring
for immediate independence but it should always be borne
in mind that the present order of things will not last
forever”. The paper warned, “a time will come when the
colonies on the West Coast will be left to regulate their
own internal and external affairs” (Coker, 1968:9). This
prophecy was fulfilled on October 1, 1960 when Nigeria
became independent of the crown.

Lagos Observer

The fourth newspaper, Lagos Observer established by J.
Began Benjamin, a member of Lagos Chamber of
Commerce had moral and financial support of Dr. N. T.
King and Robert Campbell who were at various times
members of the editorial committee of the newspaper
(Omu, 1978). The newspaper was a progressive, radical,
anti-imperialist, cultural and religious newspaper. Its
agitation for cultural nationalism and religious
independence led to the establishment of first African
church in Nigeria which is the native Baptist church. The
paper also involved itself in the administration of justice in
Nigeria. In its issue of May 18, 1882, J. B. Benjamin
wrote an article on the administration of Justice in Nigeria



Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714

Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

in which he alleged that judges were involved in anti-negro
prejudice for this he was charged with criminal libel and
convicted. In conclusion, the Lagos Observer was
outspoken, pungent and oozed out radicalism in content
and outlook (Daramola, 2013:22).

Lagos Weekly Record

John Payne Jackson was the publisher of Lagos Weekly
Record. The newspaper was highly political. John Payne
Jackson had an unequalled record in pungency,
consistency in editorial content and regularity in
appearance from 1891 — 1930. The publication played a
vital role in the early resistance movement which kept
colonialism constantly in check during and after the
Lugard’s administration in Nigeria.

Lord Lugard was very hostile to John Payne Jackson and
other newspaper publishers of that time. The press as an
institution played a massive public communication role too
important to be forgotten in the account and analysis of the
growth of Nigerian press with men like John Payne
Jackson and later his son Thomas Horatio Jackson. And
from that period Nigerian journalism began to have a new
recognition through the might of Jackson’s pen. He was
vehemently against the European apartheid policies, a
nationalist to the core, principled and was credited with the
efforts in bringing a positive force into Nigerian
Journalism through his harshly worded writings. He even
went on to call Lord Lugard a “Negrophobist”, an
untrammeled despot and an “OGRE’.

John Payne Jackson’s politics extended beyond Nigeria.
He personally led many protest group in search of political
justice for Africans. He took swipes at the northern
establishment. He never saw himself as an English man
and in comparism with contemporaries, the Weekly Record
newspaper was radical in content and outlook.

The appearance of the Weekly Record of John Payne
Jackson in 1891 marked a turning point in the history of
the press in Nigeria. Jackson was everything in one.
Firstly, he believed strongly in the dignity of the black
race. He was a nationalist, traditionalist, mentor, fighter,
and advocate who used his newspaper to influence the
reaction of the people against the colonialists. He could
also be described as a radical who was ready to lead
protest and agitation. The newspaper became influential
for its editorial candidness, toughness and critical appraisal
of colonial administration. He was the most outstanding
journalist in West Africa during his period. John Payne
Jackson read widely and could speak on any subject. His
journalism was a crusade journalism. He was scholarly,
marked by quotations and references. He spoke almost on
all issues. His paper was a training ground for many future
journalists.

After his death in 1915, his son Thomas Horatio Jackson
took over the paper. He was a determined agent in the
propagation of racial consciousness. Judged by the
intensity of assault of the colonial administration, its
pungent criticism expressed in lengthy editorial always
hanged on the edge of sedition. Kalu Ezera described the
paper as the first militantly nationalist newspaper. He was
also described as father of African nationalism.

In conclusion, the contribution of Thomas Horatio Jackson
to the emancipation of the Black race cannot be swept

under the carpet. He was a dogged fighter for equal right,
freedom, and self-determination. He agitated for African
type of education in which the Africans will not be
westernized. Both Jacksons were good managers of
human and material resources in that they were successful
and discipline in the management of the newspaper which
lasted longer than any of its contemporaries. Horatio
Jackson was known to have coined and used the word,
imperialism in his newspaper. The confrontational stance
of the paper was to earn Horatio Jackson, imprisonment
from the colonialists after the death of his father. He was
jailed for his article entitled, “There is no justice in
Nigeria”.  He was convicted for seditious libel and
contempt of court (Coker, 1968).

The press and Amalgamation

The agitation for amalgamation by the British government
under Lord Frederick Lugard was very unpopular with the
educated southern Nigerians made up of educated elites
and young journalists who had just come to the scene then.
The Record and some other newspapers were the mouth
piece of the educated elites. In one editorial concerning
amalgamation by Record Horatio Jackson wrote, “To
attempt to set back the hands of the clock of progress by
foisting upon the more favoured south, the despotic rule of
the northern provinces, thereby giving them a sense of
militarism which can only create the spirit of disaffection
among a liberty loving people whose loyalty is proverbial
and utilizing that every spirit of disaffection is a means of
their further humiliation...” (Omu, 1978). In spite of
opposition to amalgamation, Lord Lugard went ahead and
the result is what we are seeing today- tribal politics, tribal
sentiment, religious intolerance, unequal development,
difference in education, between south and the north,
employment policy based on federal character and not on
merit, political imbalance. However, the amalgamation
has also been of benefit in sharing our resources amongst
each ethnic group. It is indisputable that the North
provides bulk of the food we eat today, South West
provide intellectual and economic tonic while the South
East is the technological engine room for the country.

Nigerian Chronicle

On November 20, 1908, Christopher Kumolu Johnson and
Emmanuel T. Johnson established a paper which was
called Nigerian Chronicle. The chronicle was a revolution
in the sense that it was the first true Nigerian newspaper
that carried ‘Nigerian’ in its masthead in anticipation of the
amalgamation of the southern and northern protectorates.
As far back as 1900, the area around Niger had been
named ‘Nigeria’ by Miss. Flora Shaw, a journalist who
later got married to Lord Lugard. Nigerian Chronicle was
popular for its editorial candidness and the paper wore the
appearance of a national newspaper. The Chronicle was
born in an era of stringent media law, that is the 1903
newspaper Ordinance which “set out who may or may not
operate a newspaper and also what a newspaper may look
like and was followed by the Seditious Offences
Ordinance of 1909” (Duyile, 1989:88) and later
incorporated into the criminal code of 1916 (Coker,
1968:12). This goes to say the paper passed through the
legal test of the British government for it to be allowed to
come into existence. The Media Law and the criminal
code were reactions to the constant attacks and critical
comments regarding the effort to merge the northern



Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714

Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

protectorates with southern protectorates and Lagos
colony.

African Messenger

Ernest lkoli started his newspaper, African Messenger on
March 10, 1921. He was both its publisher and editor. The
“Messenger” was a weekly paper (Daramola:50). He was
a member of Nigerian Youth Movement (NYM) and was
very active in politics. With the likes of Ernest lkoli who
was very active in politics in the early part of the local
press the foundation for the entrenchment of Democracy in
Nigeria was laid. When party politics began in the 1920s
he used The Messenger to inspire the formation of the
“Union of Young Nigerians”

Most pioneering journalists were well educated. Their
newspapers had many local content. Although, most of the
early journalist were nationalistic in approach in their
writings but they in turn were well informed, which is an
important aspect of education. But after independence in
1960 their focus was on education and other pressing
national issues. The paper was a moderate which acted as
a third force between the then existing newspapers. When
party politics began in the 1920s, he used the Messenger to
inspire the formation of the “Union of Young Nigerians’, a
party that steered a middle course between the Herbert
Macaulay-led Nigeria National Democratic Party, NNDP
and the Reform club led by Sir Kitoyi Ajasa of Nigerian
Pioneer. He later sold the paper to publishers of Daily
Times and became the first editor of the paper (Daily
Times) in 1926 which was established as the mouth organ
of the colonial government (Coker, 1968, Omu, 1978,
Duyile, 1989, Daramola, 2013).

Nigerian Times

During the same time, another newspaper carrying
‘Nigerian’ in its masthead was the Nigerian
Times which was jointly established by Barrister Sapara
Williams (father of Chief Rotimi Williams) and James
Bright Davies, a distinguished civil servant in Sierra Leone
who had his job terminated for his clandestine anti-
government journalism. In the maiden issue of the paper,
Davies declared that he was determined to express opinion
and pass judgment, measures freely and frankly and with
open candor and he stood by this declaration. Though the
declaration earned him a jail term and fines on November
6, 1916 when he was convicted for seditious writing and
sent to jail for six months to the great delight of Lord
Lugard (Daramola, 2013, Omu, 1978). The paper was
influential and was well patronized. As a matter of fact
many admirers of the paper made unsolicited donations to
it each time it had financial problem. In 1914, following
the amalgamation of the Northern and Southern
protectorates of Nigeria Davies renamed the newspaper,
Times of Nigeria. Davies died on January 12, 1920 a
hero.

Nigerian Pioneer

Another newspaper of the period was the Nigerian Pioneer
set up by a lawyer, Sir Kitoyi Ajasa. He was very close to
the establishment. As a matter of fact, he was a personal
friend of Lord Lugard. Unlike the newspapers before it the
Nigerian Pionner was conservative because it was
established to give support to the colonial government and
this support earned the proprietor many appointment and

influence in the colonial government. Kitoyi Ajasa was
more or less a stooge to the British government. His paper
had little or no impact on the society.

Lagos Daily News

Another icon and publisher of the “Lagos Daily News”
Herbert Macaulay who was the grand son of Bishop Ajayi
Crowther.  Herbert Macaulay was rose through the
foundation of education and he imparted this in his
newspaper, the Lagos Daily News he was also a graduate
of Civil Engineering.

Herbert Macaulay bought the newspaper from the original
owner Mr. Victor Bababoni. Macaulay was first a
politician, publisher, writer, activist, nationalist and
surveyor. In partnerships with Horatio Jackson of the
Weekly Record, he was also the founder of the first
officially recognized political party in Nigeria, Nigeria
National Democratic Party (NNDP). He used the paper to
champion the cause of his party. He was popularly
referred to as the Gandhi of West Africa, the defender of
native right. Once he has written an article, no matter the
extent of libel, nothing could prevent him from publishing
it. He was called father of Nigerian nationalism (Duyile,
1989, Omu, 1978, Coker, 1968, Daramola, 2013).

Herbert Macaulay was a grassroots man, he was very close
to the people although he was from a rich background.
This helped him in his political adventure. Due to the
agitation of the pressmen an other nationalists for self
determination and representative government, in 1922 a
constitution embodying elective principle was adopted by
the governor of Nigeria, Sir Hugh Clifford.

This style earned him more enemies than friends
particularly from his African counterparts such as Barrister
Kitoyi Ajasa, Dr. Henry Carr, Dr. Obasa and Dr. Randle
who were seriously lashed and lambasted by his paper. On
July 6, 1928, Herbert Macaulay was convicted for
publishing rumours with intent to incite one class of the
community against another. He was found guilty and
sentenced to imprisonment for six months without an
option of fine (Omu, 1978). Macaulay’s imprisonment by
the crown was as a result of his criticism of the policies
and actions of the colonialists. And also, he was against
anyone who had sympathy for the colonial government.
This is why the editor of the Lagos Daily News, Dr.
Olusola Caulcrick who was brought to trial along
Macaulay was given an option of fine (£50) but Macaulay
was not so lucky he was sent to jail. Macaulay was made
the president of NCNC in his old age, he died in May 7,
1946.

Daily Times

Daily Times was set up in 1926 by some European
merchants in partnership with a Nigerian, Sir Adeyemo
Alakija. Though a conservative newspaper, Daily Times
went through three major changes or take overs in its
history. It experienced the first take over in 1935 when it
suffered a decline in circulation and advertisement revenue
due to the world wide economic depression of the 1930s.
It was acquired by the chairman of West African
Newspapers Limited, R. B. Paul who was based in
Liverpool. He owned the newspaper till 1947, when it was



Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714

Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

also taken over by the chairman of the London Daily
Mirror Group, Cecil Harmsworth King who turned the
newspaper around. The great feats of Cecil king in
journalism, press technology ad entrepreneurship shot the
Daily Times into prosperity and fame. With Cecil king
takeover, Daily Times shed the toga of conservativeness.
It began to play active role in Nigeria politics (Duyile,
1989)

Daily Times was the first newspaper to set up a training
school under the directorship of Alhaji Babatunde Jose
(Jose, 1987). The power and fame of Daily Times
magnetized the federal military government of Nigeria
under General Murtala Ramat Muhammed to take over the
newspaper for the third time in 1975. The paper was
always asking the government to submit its governors for
probe and to hand over government to civilian.

Zik and the West African Pilot

Dr. Nnamdi Azikiwe started the West African Pilot with
the first edition on 22 November, 1937. It was the
beginning of another fire brand journalism in Nigeria.
Unlike Herbert Macaulay who was a civil engineer,
Nnamdi Azikiwe was a trained journalist and graduate of
political science and anthropology, His journalism practice
began in America where he worked as a reporter and in
Ghana as an editor of the African Morning Post from 1934
to 1937. He came to Nigeria during the struggle for
independence in 1937 and immediately launched the West
African Pilot the same year.

Zik brought innovation into journalism practice in Nigeria
and dictated the pace for its older colleagues in pictorial
coverage of news. For the first time, the newspaper
digressed from its contemporaries by giving attention to
the coverage of issues concerning people at the lower
cadre. As a result, it attracted mass appeal. With a stone
art courage and boldness, he launched attack on colonial
administration. The Pilot was progressive and acceptable
by the people and consequently, Zik set up a high standard
for the paper. He set up a chain of newspapers which was
known as Zik Group of papers. Some of the newspapers
were Nigerian Spokesman based in Onitsha, Nigerian
Defender based in Warri, the Comet based in Kano. He
later established the Northern Advocate in Jos. Zik chain
of newspapers were conspicuous, outspoken on issues of
nationalism, African unity and other nationalistic
sentiment. As a result, echoes of Zik’s brand of journalism
was heard beyond Nigeria and indeed Africa (Duyile,
1989, Daramola, 2013).

The West African Pilot challenged the dominance of the
Daily Times of Nigeria and in fact at a time became a
leading newspaper in Nigeria inspite of the retinue of
expartriate staff in Daily Times and modern printing
machinery. West African Pilot’s doggedness and
nationalistic fervor was attested to by Chief Obafemi
Awolowo, one of the political rivals of Dr. Nnamdi
Azikiwe in the following words: “The Pilot, whatever, its
literary defects, was a fire eating paper of the highest
order, ranking in this regard with the Nigerian Telegraph
edited by Ernest Ikoli and the Lagos News, but much better
produced. It is to the credit of Dr. Nnamdi Azikiwe that
the standard laid by his predecessor particularly, Robert
Campbell that the Nigerian press shall never consult
anyone as to what we shall say or what shall for bear to say
was maintained and raised to the bar by the West Africa

Pilot. That tradition of freedom continues to date.
Nigerian Tribune

The Nigerian Tribune was published by late Chief
Obafemi Awolowo on November 16, 1949 through the
African Press Ltd in Ibadan. It was a political newspaper
which was used to promote his ideology and a training
ground for future leaders of Nigerian press.

Awolowo was a great vocalist in nationalist politics. His
editorial was dynamic and fearless. The nationalist posture
gave him honour and respect. The newspaper is very
unique amongst all the newspapers before it because it has
been published regularly since its inception (except briefly
in April, 1986 during the Tribune journalists NUJ
protracted crisis). In 1962 when the Action Group split
into two-one led by Chief Obafemi Awolowo and the other
by Chief Samuel Ladoke Akintola who was Awolowo’s
deputy — the Tribune as usual was totally involved and was
to Awolowo’s advantage. The crisis led to the
establishment of Daily Sketch in 1964 as a rival to Chief
Awolowo’s Tribune and Action Group. Then Chief
Akintola had founded NNDP which was in league with the
Northern Peoples Congress at the centre. It was this
attitude coupled with its ruggedness and ability to survive
any crisis that distinguished it from its contemporaries, the
West African Pilot.

Nigerian Tribune was the first paper to practice what is
called guerrilla journalism publishing in an undesignated
places to the dismay of security agents who had hitherto
sealed off the official printing press at Ibadan. Duyile
(1987:182) attests to this when he said, “the Tribune will
emerge on the newsstands and the streets the following day
with unbelievable precision, among the newspapers
published in Nigeria”. The Tribune had been a courageous
newspaper, always publishing and be damned no matter
whose ox is gored.

The Nigerian Tribune could be likened to the Weekly
Record of the Jacksons in its ruggedness, doggedness and
anti-colonialist stance which laid so much emphasis on
representative government. Chief Obafemi Awolowo had
made clear the newspaper stand on 14 June, 1958 in his
address to Nigerian Union of Journalists, Ibadan as he said,
“to disseminate news accurately and to criticize pungently
demand that the press should possess sufficient courage
and impartiality to play a role which may please some and
displease others”. There are those who would like certain
news suppressed which in the interest of the pubic should
be given the widest publicity. They are acts of the people
or of the government which certain newspapers would not
criticize lest they should cause offence and thereby lose
circulation. Democracy, demand, however, that the truth
should be told always and that charlatans and saints should
be called by their proper names” (Duyile, 1987:183).

Awo’s paper gave him leverage and by publishing his
manifestoes, he was known as a socialist and a utilitarian
who believed in the greatest good of majority. And with
this he rose to become the premier of the Western Region.
He introduced free education as part of the socialist
policies in 1955. He gave scholarship to students to study
abroad. Education was the bedrock of his policies. His
type of education was qualitative, comprehensive and
devoid of class. The children of the poor had access to
good and functional education. As a result, Awo was seen



Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714

Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

as a God-sent by many who wouldn’t have had the
opportunity. This action endeared many to him and this
helped him politically.

Awo’s legacy is also conspicuous in trade and commerce.
For example, he brought in investors into Western Region
such as Coca Cola plc, John Holt, he established Oodua
Investment which has tentacles within and outside the
country. The Oodua conglomerate are involved in textile,
oil and gas, banking and finance and transportation. Awos
led administration built a 12 —storey cocoa house in the
capital of Western region, Ibadan from the money derived
from cocoa, his government constructed the first stadium
in Ibadan recently named after him, Television station in
Ibadan and the first regional radio station in Nigeria. The
establishment of Tribune contributed to Awolowo’s gain in
politics and he used the paper to whip his opponents to
line.

In mid 50s, Chief Awolowo became the Premier of
Western Region and in 1960, became leader of the
opposition in the parliament in Lagos. Chief Awolowo
served as the vice-chairman of the military council under
General Yakubu Gowon military administration after his
release from prison for treasonable charges. He was also
minister of finance and at the same time security adviser
to Gowon administration who contributed to the end of the
protracted civil war which lasted three years (1967 —
1970).

Chief Awolowo was a thinker, scholar, author and reputed
as a man who saw tomorrow. He missed being Nigeria
president thrice, first in 1959, second 1979 and lastly in
1983. He lost not due to his lack of support from
Nigerians but to the political structure which still prevails
till date where the best candidate does not necessarily win
election in Nigeria.  Chief Obafemi Awolowo was
conferred with the highest honour of the land, Grand
Commander of the Federal Republic (GCFR) in 1982 by
President Shehu Shagari. As a result of Awo’s sagacity
and charismatic leadership, Colonel Odumegwu Ojukwu,
leader of the defunct Biafra described Obafemi Awolowo
who was his arch enemy as “the best president Nigeria
never had”.

The North and Gaskiya Twafi Kwabo

Gaskiya Tafi Kwabo, a vernacular newspaper was
established in the north in 1939 by the colonial master to
spread information about the Second World War to the
people of the north (Duyile, 1989). The north as at that
time had a one party political culture and unlike other
regions in Nigeria which had different political parties and
views, the north spoke in one voice. It was not the first
Hausa language newspaper but it had wider spread. The
paper lend its voice to Nigeria nationalism of the period. It
was an effective interpreter to the north of all that was
going on in the south and elsewhere. It enjoyed a stable
source of finance and the ruling party almost converted it
to its own megaphone.

Post Independence Newspaper

Nigerian newspapers continued in the tradition of freedom
already laid down by their predecessors e.g. the Weekly
Record of Jackson, West African Pilot of Nnamdi Azikiwe,
Nigerian Times of James Bright Davies etc after
independence to date. There are many newspapers that

came on board, some still existing, many gone into
extinction. During the colonial era, the press had a
common enemy, common goal, and common agenda
which was independence and this acted as a catalyst for
cooperation except but a few e.g. the Pioneer of Kitoyi
Ajasa which had sympathy for the colonialists due to
financial and moral gains. With the departure of the
colonialists there was no longer the common enemy, there
was no longer the catalyst, the press then turned against
each other. Many of the newspapers divided along
regional, political and religious lines. Each of them
agitating for regional interests and no longer national
interest. The new Africans that became either presidents
or prime ministers were busy doing nothing after
independence.

The press that was acting as the watchdog of the British
colonial government was at each other’s throat and
sometimes pandered to the interest of their proprietors who
are usually politicians. They forgot about ethics of
journalism and the common goal which was the
development of the new independent states. To make
things worse, government itself started establishing
newspaper, radio and television stations with good
financial backings e.g. The Sketch of Samuel Ladoke
Akintola in the Western Region, Morning Post of Prime
Minister Abubakar Tafawa Balewa, New Nigerian of
Northern regional government, Radio and television
stations by Western, Eastern and northern regional
governments and Daily Times which was acquired in 1975
by Murtala/Obasanjo military administration.. They drove
many of the old privately-owned newspapers out of
circulation.

Nigerian Press and Democracy

The role of Nigerian press to the entrenchment of
democracy is as old as Nigeria itself. 1t must be mentioned
that the Press actually started agitation for self
determination, representative government and ultimately,
democracy. This was dated back to 1881 when the Lagos
Times and Gold Coast Colony Advertiser owned by
Richard Beale Blaize fired the first Salvo in his edition.
The newspaper was amazed that the legislative and
executive council of the period were wholly manned by the
British colonialist. Seeing the imbalance, Richard Blaize
cried out at the exclusion of Nigerians in the
administration and decision making bodies of their
fathersland.

This agitation continued with subsequent newspapers such
as the Weekly Record of John Payne Jackson and his son,
Horatio Jackson, the Standard of A. Williams, Lagos Daily
News of Herbert Macaulay, West African Pilot of Dr.
Nnamdi Azikiwe, Nigerian Times of James Bright Davies,
Nigerian Tribune of Awolowo, Daily Service of Samuel
Ladoke Akintola and the present generation of Nigerian
newspapers including of course the dead and surviving
newspapers and magazines such as the National Concord
of MKO Abiola, The Punch of Olu Aboderin, Newswatch
Magazine of Dele Giwa and others, Tell Magazine of Nosa
Igiebor and others, THE NEWS magazine of of Bayo
Onanuga, The Guardian of Alex Ibru and ae host of others.

Democracy is a government of the people, for the people
and by the people. The mass media are the foundation for
democracy anywhere. All through our history journalists
were in the forefront for the entrenchment of party politics.



Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714

Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

The first officially recognized political party in Nigeria
was that of Herbert Macaulay, a newspaper man. The
party was known as Nigeria National Democratic Party
(NNDP), he was also the first president of the National
Council of Nigeria and the Cameroon (NCNC) another
political party formed in 1944 by Nnamdi Azikiwe and
others (Omu, 1978). Herbert Macaulay was the publisher
of Lagos Daily News, he was a committed politician and
the newspaper became a major weapon in the nationalist
struggle. He was a believer in African freedom and human
rights. During his time, the Lagos Daily News got
involved in many local and national issues, like the water
rate agitation of 1908, the campaigns for election into
legislative council, etc.  This successful newspaper
campaign and Weekly Record of Horatio Jackson led to
the victory of his NNDP which won the three seats
reserved for Africans in the council in 1923, 1928 and
1933 (Duyile, 1987:100).

Many others toed this line. The likes of J. S. Leigh
publisher of the “Lagos Echo” who not only planted the
seed of patriotism but also participated in party politics of
that period. He toed the seed of self rule.

The involvement of journalists in the formation of political
parties provided one explanation for the heated
participation of newspapers in elections. Newspapers
shifted their focus from that of political group supporters
to organs of political parties. The mass media in Nigeria
had all along produced politicians who, one way or the
other, influenced the politics of the country at any given
time. It must also be observed that men like Chief M. K.
O Abiola used his Concord Group of newspapers to
campaign for the victory of the Social Democratic Party
(SDP) in the1960. After the independence particularly in
military era the Nigerians press challenged all the military
regimes that ruled this country, and they paid dearly for it.
This led to such actions as the promulgation of draconian
laws, arrest and detention of journalists, imprisonment of
editors, proscription of media house and seizure of
offending publications by the military (Omu, 1978, Duyile,
1989, Daramola, 245).

This is a big challenge to historian, mass communication
and, political science scholars and the rest. This may form
a plank of many studies for future researchers.

The Media and Education in Nigeria

The media in Nigeria and indeed Africa has played, is still
playing a very important role in the entrenchment and
development of education in all its ramification. From
around 1859 till date, the Nigerian media through its
publications has always been critical of government
policies in education and has always been a vocal advocate
for the improvement of a bad system or an ineffective
administrator. The fact remains that a journalist must first
be educated and if one trace the history of the mass media
in Nigeria one would conclude that the mass media was
the foundation of good and qualitative education in
Nigeria.

And if we analyze the media and education in Nigeria we
would observe that most of the fathers of journalism in
Nigeria had their foundation firstly in education and
politics and most of them ended up in the rulership or
leadership in Nigeria. As individuals they contributed in no
small measure to the improvement of education and some

of them formulated the educational policies of Nigeria.

If we take a nostalgic look at education, we would see that
the missionaries introduced education to Nigeria and
Africa in general. With time they (missionaries) realized
that schools were important to bringing converts into their
churches. This is exactly what informed Rev. Henry
Townsend paper as he himself said, at the outset of the
newspaper, “My object is to get the people to read, that is
to beget the habit of seeking information by reading”
(Coker, 1968:1). Along this desire was that each time the
missionaries set up a shed for church service on Sunday,
the shed was used as school during the week where they
teach the converts. The education system was patterned
along British type of education. As noted by Osoba and
Fajana (1980:570) “this foreign variety of education has
co-existed ever since with different forms of indigenous
education”. The scholars traced the history of education to
the arrival of the missionaries in the 1840s with the
establishment of schools to catch the young ones so as to
attract converts or their children.

The type of education was aimed at producing “school
masters” who were to graduate to catchists, deacons and
then priests. Subsequently, few secondary schools were
established, they included the CMS Grammar School,
Lagos (1859), the Roman Catholic Teachers’ College
(later St. Gregory’s College), Lagos and Methodist Boys
High School (1878) which were established under the
auspices of the various missions. As part of the
development, the colonial government established more
secondary schools, Teachers” Colleges and a University
College at Ibadan in 1948. Few children of the rich were
able to travel to England to further their education. This
produced the earliest lawyers, engineers, medical doctors,
surveyors, etc.

However, these products of mission schools soon realized
after being educated that they were being denied equality
in housing, civil service and social life by the British. This
discrimination led to the spirit of nationalism in the
educated Nigerians. Men like John Payne Jackson, James
Bright Davies, Tejumade Osholake Johnson, to mention
but a only a few were at the head of nationalism. In
cooperation with other educated Nigerians such as Dr.
Nnamdi Azikiwe, Chief Obafemi Awolowo the struggle
continued.  Lagos remained the centre of national
resistance to British rule. This, according to Olusanya
(1980:546) was among other things due to presence of
such facilities like the press which were available for use.
Dr Nnamdi Azikiwe, a leading nationalist of the period
was consistent and persistent in drumming it to the
hearings of other nationalists that Nigeria might have been
a geographical expression but had become a historical
reality. Nigerians of that era saw themselves not as a
disparate group each seeking its own selfish interest, but as
a single individual struggling for social justice and
freedom. Whether resident in Lagos or outside of it, the
national leaders showed a great concern for the interest of
Nigerians in every part of the country.

Olusanya (1980) cited John Payne Jackson who through
his newspaper the Lagos Weekly Record often vehemently
denounced the British for waging wars against indigenous
states, condemned them roundly for attacking Itsekiri land
in 1894 and for deposing Nana Olomu, and protested
against the British occupation of Benin in 1897. George

10



Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714

Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

Alfred Williams® Standard described the bombardment of
Oyo in 1895 as “ a diabolical tragedy” and spoke of the
British marching through the world armed to the teeth and
like a roaring lion going about and seeking whom he might
devour, while Christopher Josephus Johnson’s Nigerian
Chronicle  hotly condemned the military expeditions
which  were common in the period of so-called
pacification.

The missionaries then went on to reducing spoken
languages of Africa into writing. Before 1878 very few
language in sub Saharan Africa had an alphabet and means
of writing. The early missionaries made an alphabet with
letter to meet the need of each local language. And as a
result many tribes in Africa were able to keep records for
the first time in their history (Babalola, 1981). The first
newspaper in Nigeria was the “lwe Irohin fun Awon Ara
Egba ati Yoruba” published then by the Rev. Townsend.
Thus, Rev. Townsend pioneered the development of
newspaper press in Nigeria. The establishment kick started
the mass rush to be educated.

Media and Military

Post-independence Nigeria witnessed the incursion of the
military into Nigerian politics. The military created
unfriendly and harsh environment for the press. In its
usual characteristic manner the military were always
banning political parties and placing the constitution on
suspension, the Press therefore served as peoples’
parliament under military administration. However, the
positive thing the military did for the press is to help them
make a detour to realize a common goal again which is to
collectively fight on behalf of the people. They published
news about the military and fed the military back on the
views of the people without fear or favour. This often led
to proscription of newspapers, detention and imprisonment
of journalists, or even death. The death of Mr. Dele Giwa
one of the founding fathers of the defunct Newswatch
magazine in 1986 whose killers are unknown till date is a
good example. Another good example is the ill treatment
meted on Mr. Miniere Amakiri, a River State
correspondent with the Observer, a Midwest state
newspaper in 1974. The offence of Amakiri was that on
birthday of the then Rivers state military governor, Edet
Spiff, the Observer published the impending teachers’
strike in Rivers state. As a result, Mr. Amakiri was beaten
blue and black on the order of the military governor.
Thereafter, Amakiri head was shaved with rustic blade.
The court, however, ruled in favour of Amakiri and NUJ,
in the ensuing litigation.

The Nigerian military took over the political scene, when
on January 15, 1966 Major General J. T. U Aguiyi-lronsi
assumed the headship of the country when major
Chukwuma Kaduna Nzeogwu coup was foiled. This turn
in event marked a dramatic change in journalism in
Nigeria. The military proclaimed a state of emergency and
this had direct effect on the Nigerian press. The military
suspended the constitution which at that time guaranteed
press freedom. Although the press under the civilian rule
used to regularly have disagreement. Under the military it
can be described as a child’s play. They directly impinged
upon the rights of the press.

The Nigerian press could no longer report things the way
they had been doing all along under civilian rule. The
military promulgated many anti-press laws. Following the

death of Major General Aguyi Ironsi on July 15, 1966,
through a counter coup, General Yakubu Gowon took over
and at the outset of the civil war his administration
promulgated the Newspaper (Prohibition) Decree no 17 of
1967, the decree was invoked against the Biafra Sun
newspaper. That was the beginning of a calculated attempt
of the military to gag the press. The rights of individual
journalist and media houses were violated, especially
through Decrees. The decree was used more against the
press than any other section of the society.

General Yakubu Gowon’s era was just the beginning of the
systematic repression and suppression of press system in
Nigeria. The military intervention into politics had proved
disastrous for Nigeria and Nigerians. Nigerian press was
not silent in the nine years rule of General Yakubu Gowon.
In his assessment of the role of the press, Arnold (1977)
described the Nigerian press as the most outspoken,
volatile, within and in black Africa given the critical and
undaunting editorials about the military. He went on, “Its
criticisms of government and establishment are far raging
and pointed, its pursuit of the pompous and incompetent
can be very funny as well as relentless, its coverage can be
exceptionally wide and also, sometimes parochially
narrow...” Nigerian press was persistent in calling on
Gowon regime to return to civil rule and probe allegation
of corruption. One article in the July 10, 1975 edition of
Nigerian Tribune said:

General Gowon may not be a
very old soldier but the time
has come for him to fade
away. We are now in the
position to ask ourselves —
why are we in the total
darkness of today? The
reason is simple. We never
had a course to steer.

Speaking further on the frustration of Nigerians under
military government, the article went on:

The question on the lips of
everybody today is, how do
we get out of this rot? How
do we get the Nigerian
society re-charged and so
restart a new life of
buoyancy and creativity?
...the army, we should be
told is made up of individual
fellow Nigerians from all
over the place. We, civilians
would be wrong to think
these soldiers have come
from a different planet with
special powers to resolve all
our difficulties for us. Their
weakness we know. Their
strength for what it is worth
— is visible everywhere.

Incidentally, that year General Gowon’s regime was
overthrown by Brigadier Murtala Muhammed on Tuesday
29 July, 1975. A week later in a far from unkind appraisal
of Gowon a writer in the Sunday Times of 10 August, 1975
wrote:

11



For my own part, | am sorry
to see General Gowon miss a
golden  opportunity  for
immortalizing his name. He
ran a beautiful race but
pulled a muscle as he was
approaching the tape. He
prepared a delicious dish but
overturned the pot at the
service table. He wrote an
excellent speech but lost his
voice at the time of delivery.

In a nutshell, the Nigerian press has always been the
peoples parliament as earlier posited by Alhaji Lateef
Jakande, the Chairman of the Newspaper proprietors
Association:

The Nigerian press is not
against and will never work
at variance  with  the
objectives of the federal
military government.
Rather, the press which at
the moment is the parliament
of the people, should not
only report the activities of
the government but also
supply the feedbacks from
the people those who attack
the press do so out of
misunderstanding.

Writing about corruption, Nigerian Tribune of 10 July,
1975 sarcastically wrote: “Of course nobody can accuse
any member of the government of corruption. Nobody
that is, who wishes to being thrown to jail”.

Six weeks later, precisely on September 1, 1975 the new
government (Murtala government) took control of the
country’s largest independent newspaper, the Daily Times
and Sunday Times, as well as the New Nigerian. Today,
the Daily Times is dead and New Nigerian is a shadow of
itself.

On July 29, 1975 General Murtala Ramat Muhammed who
toppled the government of Yakubu Gowon in a bloodless
coup was assassinated on February 13", 1976 after only
seven months in office. His second-in-command General
Olusegun Obasanjo replaced him as Head of State. They
were aware of the power and influence of the newspaper
an so in other to reduce the influence of the newspaper, the
Daily Times thus invariably became the mouth piece of the
government. Any reporter who did not toe the line was
either sacked or detained. The regime acquired the paper
through a decree titled “The Daily Times of Nigeria
Limited” (Transfer of certain shares Decree 1979).
Obasanjo also promulgated the Nigeria Press council
decree No. 13 of 1978, which was roundly condemned and
rejected by the press. Here are some examples of
journalists who suffered in one way or the other under the
Obasanjo/Murtala regime. Chris Okolie the publisher of
the New Breed magazine was detained in February 1977.
Bisi Oloyede the Acting Lagos editor of the Daily Sketch
was also detained in March 14, 1977. Luke lyima a
reporter with the Nigeria Standard was detained and
tortured (Mabadeje, 37).

Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714
Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

Concerning the new regime of Brigadier Murtala
Muhammed, the Sunday Times of 3 August 1975 warned:

Perhaps it is  rather
premature to start running
commentaries and issuing
elegies on the new-
overthrown regime. For one
thing, nobody can say with
any certainty what is up the
sleeves of the new rulers.

After much agitation by the press, General Olusegun
Obasanjo eventually handed power back to civilians on
October 1, 1979. That gave birth to the second republic
with Alhaji Shehu Shagari as president. With democracy
now in place, democracy did not change the plight of the
ordinary Nigerian. Things became so bad there was a
breakdown in every sector of the country, violence became
the order of the day. The press was called into action
again they were very critical of the level of corruption in
the then administration of Alhaji Shehu Shagari.
Opposition papers such as Nigerian Tribune, Punch,
Sketch et al were very vocal. Contracts were inflated,
indiscipline was unlimited. It was at this critical period
that austerity measure was introduced in political
landscape of Nigeria. It got to a stage that the masses and
the press were virtually calling or praying for a return of
the military to “salvage” the situation (Mabadeje:39).

And indeed the military struck on December 31, 1983 and
in turn took over the political turf of Nigeria. Major
General Muhammed Buhari took over as the Head of state.
The Nigerian press would not forget in a hurry the
contribution of that regime and others that took control of
power after him, General Babangida and General Sani
Abacha.  The press which used to be professional,
courageous, mighty and efficient was put under serious test
under these regimes. The era could be termed as the dark
days for journalistic practice in Nigeria. All this three
regimes were ruthless, high handed, intolerant and
dictatorial. The Nigerian press regretted the initial support
for the regime. And this marked a turning point in the
lives of practicing journalists in Nigeria, who suffered
greatly from length detention, imprisonment, torture and
even death.

On assumption of office of the Buhari administration on
December 31, 1988 most politicians of the second republic
were arrested and sentenced to various jail term. The
regime’s said it would fight bribery and corruption and
other social vices and indeed introduced war against
indiscipline (W.A.l) policy. The Buhari/ldiagbon virtually
removed everything called freedom from the Nigerian
press. The regime suspended chapters iv of the 1979
constitution and also precluded the courts from enquiring
into any act done or intended to be done under it. This was
the height of impunity. Dr. Tai Solarin was arrested and
detained under Decree No 2 for 18 months for advocating
return to civil rule (Mabadeje:42). Two journalists, Tunde
Thompson and Nduka Irabor fell victim of Decree 4
promulgated to muzzle press, they were subsequently
jailed one year each and fined, their media house (The
Guardian) was fined, fifty thousand naira (N50,000). His
regime dealt with politicians, many were found guilty of
corruption and gross indiscipline and were punished with
various jail terms. He declared that his regime would rid

12



Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714

Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

the country of corruption..

On August 27, 1985 the repressive regime of Buhari was
toppled by General Ibrahim Babangida Babangida initially
released all detained journalists that were arrested under
Decree 4, 1984. But he later began to engage acts that
were inimical to press freedom. The death of a journalist
Dele Giwa via a letter bomb was recorded under the
regime of Ibrahim Babangida. The killing of Dele Giwa
the founding editor of the Newswatch Magazine marked a
turning point in the practice of journalism in Nigeria in
general. The late Dele Giwa was the pioneer of
investigative journalism in Nigeria. In 1993, the press
accused General Babangida of trying to succeed himself as
a civilian president.

The Nigerian press clamour for democracy
continued  under  General Ibrahim  Babangida
administration and became critical of the government
when the administration kept on postponing its transition
programme when on June 26, 1993 the presidential
election won by the Social Democratic Party (SDP)
candidate, M.K.O Abiola was annulled. The press and
other Nigerians collectively denounced the cancellation of
the June 12 presidential election as a rape of democracy.

The Nigerian press became the pivot and arrowhead of the
struggle to validate the result of the election. Through
articles, news reports, features, commentaries and
editorials, the press condemned the decisions and actions
of the military government (Mabadeje: 46). The era led to
the harassment , torture, arrest and detention of journalists.
The onslaught on the media by the Babangida regime was
first of its kind to have ever happened to the press in
Nigeria.

On August 27, 1993 General Babangida “stepped aside”
due to pressures from the media, civil society and the
general public with some media houses running
underground. They did not make life easy for him. He left
behind an interim National Government led by Ernest
Shonekan but with widespread protests and law suits
challenging the constitutionality of the ING, Ernest
Shonekan’s government was swept out of office in a
palace coup by General Sani Abacha on November 17,
1993. On Assumption of office Abacha re-opened the
media houses that had been shut down by the Babandiga’s
regime to gain public acceptance and be in the good books
of the mass media.

General Abacha later became an enemy of the press when
he started repression and suppression of the press that were
rightfully agitating for a return to democracy. When it
became a well known fact that General Abacha wanted to
succeed himself in office as a civilian president and the
press was the arrowhead of the people’s opposition to
realizing the self succession bid. General Abacha was
named as the number one enemy of the press in the world
on May 3, 1998 by the CPJ on the World Press freedom
day (source). After this declaration the regime pounced on
the media. Journalists were arrested without trial and
those who were put on trial received lengthy prison terms.
The regime of Abacha was the worst era for the Nigerian
press. Journalists were arrested, detained and persecuted.

The Press in Fourth Republic

A new political dispensation was ushered in on May 29,

1999 when General Abdulsalami Abubakar administration
handed over government after a peaceful election to a
democratic government led by Chief Olusegun Obasanjo.
This is after much struggle and agitation by the press and
NADECO for a return to civil rule. With democracy, the
press began to play its watchdog role and in obedience to
the constitution holding government accountable to the
people.

In performance of this duty, the press exposed the first
speaker of the House of Representatives, Alhaji Salisu
Buhari. The speaker was discovered not to possess the
academic eredentials he claimed. This led to the
resignation of the speaker from office.

In April through May 2006, the Nigerian press vehemently
opposed attempt by the then president, Chief Olusegun
Obasanjo to elongate his tenure through a constitutional
change of tenure of two terms to third term for a president.
The press opposed the debate in House of senate and the
House of Representatives, calling such action as
undermocratic, criminal and dictatorial. The opposition of
the press put the legislators in shame and made them drop
the idea.

The press has also been in the forefront of fighting
corruption, lawlessness nad insincerity of politicians at
various levels. For instance, the press was partner in
progress of the Economc and Financial Crimes Commision
(EFCC) in the hey days of Nuhu Ribadu as chairman of the
commission. On his part the press exposed a key member
of the ruling party, Peoples Democratic Party, Chief
Olabode George who was jailed two years in Lagos for
corrupt practice while on the Board of Nigeria Ports
Authority as chairman. The Nigerian press did not hide its
feeling when she kept on eulogising president Umaru
Yar’Adua as his administration obeyed the rule of law.
Same goes for the press which subjected President
Goodluck Jonathan’s administration to public scrutiny at
least for promoting corruption and laxity among politician.

2. CONCLUSION

The mass media was the ultimate defender of human rights
under the law and the quest for equality. It is a known fact
that successive governments had continued to view and
also attempt to use the media for propaganda to support
government policies. Knowing this the mass media then
started to act as a “watchdog” of government and its
officials by carefully dissecting government policies in
their editorial analysis.

The media has assisted in building and maintaining an
environment conducive for democracy. The media
managed to maintain its independence even during the
repressive military era. The media also played the role of
providing a link between the rulers and the ruled. It was
always acting as the parliament of the people when the
need be.

We can also recall that the pioneers of the Nigerian press
held their own in establishment of a virile press at a time
when, in colonial territory, freedom of expression was not
respected as a right but as a privilege. Recalling a
quotation from the colonial Governor of Lagos, Sir.
William McGregor, who referred to our newspaper
correspondents as “Mission educated young men who live
in villages interfering with the native councils, and acting

13



Communications on Applied Electronics (CAE) — ISSN : 2394-4714

Foundation of Computer Science FCS, New York, USA
Volume 7 — No. 10, December 2017 — www.caeaccess.org

as correspondents for the mendacious native press".
Today, the ethics of journalism has not changed much,
because, the pioneers had laid down a strong foundation
for it to build upon. The media has thus become a friend
of the downtrodden men and women of society and the
champion of the oppressed. It was once said that the
struggle against oppression and poverty has been a
remarkable feature of human history but great journalists
have used their brains and writing skills to salvage
mankind from misery. The newspaper is a nation’s single
source of daily dialogue about politics, culture and social
issues.

However, the Nigerian press appears to be falling apart in
terms of integrity. The performance of the mass media in
the 2015 general elections leaves much to be desired. The
despicable role of both the private and government-owned
media organizations especially in form of advertisement
and news reportage called for question. One of the most
widely read newspapers in Nigeria on January 19, 2015
published a death-wish advertisement against one of the
presidential candidates who eventually emerged the winner
of the elections held on March 28, 2015. Another respect
newspaper was fond of negative advertisements against a
particular political party’s candidate during the electoral
campaign. The most worrisome was a private television
station which devoted its time to negative advertisement
and hate message against the opposition party.

This is the least expected of Nigerian press which had
hitherto been the pacesetter and agenda setter of politics in
Nigeria. In 2015 general elections, the press threw caution
to the wind and became partisan, supporting the ruling
party to a fault.

3. REFERENCES
[1] Abiolavs. Tofa 1993. Newswatch April 12.

[2] Akin-Aina, W. 1994. Abiola in the Dock, Lagos:
Newswatch, July 18.

[3] Arnold, G. 1977. Modern Nigeria, London: Longman
Group Ltd.

[4] Coker, I. H. E 1968. Landmarks of the Nigerian Press,
Lagos: University of Lagos Press.

[5] Daramola, I. 2013. History and Development of Mass
Media in Nigeria, Lagos: Rothan Press Ltd.

[6] Duyile, D. 1987. Makers of Nigerian Press, Lagos:
Gong Communications (Nigeria) Ltd.

[7] Edremoda, K. ad Aturu, B (Ed) 2009. Party Building
in Nigeria, Abuja: Democratic Alternative.

[8] Elte, M. 1994. Under the book, Newswatch,
September 19.

[9] BB steps down, Newswatch, August 30, 1993.

[10] Mabadeje, I. 2004. The Nigerian Press under the
Military, Uyo: Robertminder International Ltd.

[11] Olurode, L and Anifowose, R 2004. Issues in
Nigeria’s 1999 General Elections, Ikeja: John West
Publications Ltd.

[12] Olusanya, G. O. 1980. “Nationalist Movements” in
Ikime, O. (ed) Groundwork of Nigerian History. Pp
545 -569

[13] Omu, F. I. A 1978. Press and Politics in Nigeria, 1880
— 1937, London: Longman Group Ltd.

[14] Osode, S. O. and Fajana, A. 1980. Educational and
Social Developments” in Ikime, O. (ed) Groundwork
of Nigerian History, Ibadan: Heinemann Educational
Books.

14



