
© 1989 Nature  Publishing Group

Plagiarism charge casts 
shadow on peer review 
• Referee accused of abusing privilege 
• Author plans appeal against NIH ruling 
Washington 

A SERIOUS abuse of the peer review sys­
tem has been alleged by an investigating 
committee of the National Institutes of 
Health involving a paper published in the 
journal Science. A short announcement in 
Science last week revealed that an NIH 
investigation found that a paper published 
in 1987 had plagiarized information pub­
lished two months earlier in the Proceed­
ings of the National Academy of Sciences 
(PNAS). 

"The wanton abuse of the peer review 
system with the clear intention of personal 
aggrandizement, attacks the very fabric of 
the scientific enterprise", says the report 
of the NIH investigation. "In the view of 
this panel, the charge of theft - plag­
iarism - is at least as serious a misconduct 
in science as outright fabrication of experi­
mental data, . .. ". 

The author charged with plagiarism is 
C. David Bridges, then at Baylor College 
of Medicine in Houston, Texas and now at 
Purdue University. His paper (Science 
236, 1678; 1987) is considered by NIH to 
have used information from a manuscript 
by Paul S. Bernstein, Wing C. Law and 
Robert R. Rando, all of Harvard Medical 
School (PNAS 84, 1849; 1987). 

NIH has recommended that Bridges be 
debarred from receiving federal funding 
for a period to be determined, be excluded 
from service on any Department of Health 
and Human Services' peer review com­
mitee for ten years and that NIH support 
for his current work should be terminated. 

Bridges denies all the charges laid 
against him and intends to appeal NIH's 
findings. No blame was attached by NIH 
to Bridges' co-author and senior tech­
nician, Richard A. Alvarez. 

The paper by Rando and colleagues 
reported the activity of an enzyme, iso­
merase, that completes the visual cycle 
that regenerates the visual pigment, 
rhodopsin, in the vertebrate eye. 

The dispute began in July 1986 when 
Bridges was sent a copy of the Rando 
manuscript to review for PNAS. Eight 
weeks later Bridges returned the paper, 
excusing himself from reviewing it on the 
grounds that he was already engaged in 
similar work. 

In November, Bridges submitted to 
Nature a paper that also claimed to dem­
onstrate a retinol isomerase. But Nature 
declined publication. Bridges then revised 
the paper and submitted it to Science, 
which accepted it for publication in April 
1987, just over three weeks after the 

NATURE · VOL 340 . 20 JULY 1989 

Rando paper was published in PNAS. 
At about the same time, Rando became 

aware of Bridges' work, through an abs­
tract prepared for the annual meeting of 
the Association for Research in Vision 
and Opthalmology (ARVO) . He saw its 
similarity to the research he described in 
his PNAS paper and was able to find out 
that Bridges had been sent the paper for 
review, and that Bridges had a paper in 
press at Science. 

The dispute could have ended at this 
point , for Rando did not accuse Bridges of 
plagiarism, and Bridges claimed (as he 
still does) that his own experiments began 
months before he saw Rando's manu­
script. All Rando asked was that Bridges 
acknowledge his research. At the annual 
ARVO meeting, Rando met Bridges and 
they agreed on modifications of the 
Science paper, then in galley proof, that 
would have clearly acknowledged the 
priority of Rando's PNAS paper. 

But according to the NIH report, 
Bridges "unilaterally modified the agreed­
upon changes" and "attempted to claim 
priority for the discovery in news releases 
(instigated and authorized by him) which 
were devoid of any mention of the the 
Rando publication". Only then did Rando 
talk to Alvarez, Bridges' co-author , and 
hear that Bridges had not begun experi­
ments on the isomerase until August 1986, 
after Bridges had received Rando's manu­
script to review. When Rando passed this 
news to Baylor College, it was decided to 
set up a committee of investigation. The 
committee's report , issued in May 1988, 
triggered a full NIH investigation . 

The NIH panel was at first frustrated in 
its efforts to tackle the key issue of when 
Bridges began his experiments. It criti­
cized the quality of Science's review pro­
cess , finding the paper contained "internal 
inconsistencies, incomplete data, and 
misinformation". The panel was "dismayed 
by the absence of unequivocal documen­
tation" - all the research records were 
facsimiles drawn from computer records, 
and the dates on them could easily have 
been altered. 

But the panel found that a key piece of 
evidence remained: the shipment records 
for the radioactive retinol needed to 
conduct the experiments. The NIH panel 
found that the records "coincide with a 
chronology of experimentation beginning 
in August", after the Rando paper had 
arrived. Insufficent retinol was available 
to conduct the experiments earlier, in the 
panel's opinion . 

NEWS 

PARTICLE PHYSICS --- --

LEP in line for 
August advance 
Washington 
A Low-energy positron beam successfully 
circumnavigated the ring of magnets con­
stituting the Large Electron-Positron 
Collider (LEP), the new machine at CERN 
(European Laboratory for Particle Physics) 
in Geneva, Switzerland. At 20 GeV, the 
positrons were far below the design energy 
of 100 GeV, but this first test demonstrated 
that the magnets were all correctly aligned 
and that the high vacuum system for the 
ring was sound. 

A similar test of the counter-rotating 
electron ring was scheduled for Tuesday of 
this week, and first physics experiments are 
planned for early August. David Lindley 

The panel's judgement was clinched by 
an examination of the evolution of the 
research. When questioned by the com­
mittee, Rando was able to give "considered 
and empirically sound answers" for his 
choice of experimental conditions that 
included a low ethanol reaction mixture. 
But Bridges "did not provide convincing 
scientific justifications for the changes 
from his established methods", and 
"attributed to luck his asking for 'minimal 
ethanol' ... " . 

The panel concluded that the successful 
procedure "was revealed to Bridges in its 
entirety through some intuitive leap (a 
rarity in experimental science) .. . or was 
plagiarized from the Rando manuscript". 
This logic and other inconsistencies in 
Bridges' protocol led the NIH panel to 
declare Bridges had commited plagiarism. 

Could Science have done more to to 
deal with the Bridges'case before publica­
tion? Rando says that he does not "have 
any complaints at all" about Science's 
handling of the paper. He wrote to Science 
before the paper was published to say he 
had entered into an agreement with Bridges 
on changes to the paper. But he notes, "I 
did not say I suspected plagiarism" . 

Daniel Koshland, editor of Science. 
says that on the basis of the information 
the journal had at the time, "it would not 
have been fair to hold up the paper" . As 
manuscript editors at Nature know well, 
complaints about incomplete citation of 
earlier work are common but generally of 
no great substance. 

The case also brings up the much­
debated question of who owns data gained 
in research paid for by federal funds. The 
NIH committee felt that it was incumbent 
upon Bridges to produce original data and 
was not convinced by claims that the data 
had been stolen or discarded. The inves­
tigatory panel stressed that it was a mis­
take for the Baylor College committee to 
think that the laboratory notebooks were 
Bridges' personal property. 

Alun Anderson 

173 


	Plagiarism charge casts

shadow on peer review

