
International Journal of Communication 1 (2007), 139-156 1932-8036/20070139 

Copyright © 2007 (Marwan M. Kraidy). Licensed under the Creative Commons Attribution Non-commercial 
No Derivatives (by-nc-nd). Available at http://ijoc.org. 

Saudi Arabia, Lebanon and the Changing Arab Information Order 
 

MARWAN M. KRAIDY 
American University 

 
This article explores the impact of Arab reality television on Arab governance. Reality 

television activates hypermedia space (Kraidy, 2006c), a broadly defined inter-media 

symbolic field, because its commercial logic promotes ostensibly participatory practices 

like voting, campaigning and alliance building via mobile telephones and the Internet. 

How does hypermedia space contribute to changing the ways in which Arab citizens and 

regimes access, use, create and control information? How do the new information 

dynamics affect the way citizens and governments relate to each other? To address 

these questions, this article focuses on recent social and political developments in Saudi 

Arabia and Lebanon, treating the two countries as a dynamic pair whose multi-faceted 

interactions shape a pan-Arab hypermedia space. This article will endeavor to explain 

how various Saudi and Lebanese actors have appropriated the reality TV show Star 

Academy for social and political purposes, and how increased public awareness of the 

hypermedia space engendered by the program has affected the nature of governance in 

the two countries. This article concludes with a discussion of how hypermedia space 

contributes to shifts in the nature and boundaries of social and political agency. 

 

When scholars and policy makers contemplate the Arab “media revolution,” they mostly think of 

Al-Jazeera and its news competitors. They are guided by the assumption that all-news satellite television 

networks are the predominant, even the single, shaper of the Arab public sphere, a perspective 

exacerbated by the September 11, 2001 attacks. This article presents an alternative view, emphasizing 

instead the combined impact of Arab entertainment television and small media such as mobile phones on 

Arab governance. It explores how entertainment television is an active contributor to shaping what Arab 

publics discuss and do in both the social and political realms. It focuses specifically on reality television’s 

social and political impact, which stems primarily from its activation of new communication processes 

between a variety of information and media technologies creating what I call “hypermedia space.” In the 

new Arab information order, reality television activates hypermedia space because it promotes 

participatory practices like voting, campaigning and alliance building, via mobile telephones and related 

devices. 

 

                                                 
Marwan M. Kraidy: kraidy@american.edu 
Date submitted: 2006-09-06 

 
An earlier version of this paper was presented at a conference on Communication Technology and Social 

Policy: Expanding Access, Redefining Control, organized by the Annenberg Schools for Communication at 

the University of Pennsylvania and the University of Southern California, funded by the Annenberg 

Foundation Trust at Sunnylands, in Palm Springs in April 2006. 



140 Marwan M. Kraidy International Journal of Communication 1 (2007) 

 

Hypermedia space is a broadly defined symbolic field created by interactions between multiple 

media, from micro text-messaging to region-wide satellite broadcasting. The term “hypermedia” captures 

the technological convergence and media saturation that characterize many contemporary societies, while 

emphasizing the speed and convergence of communication processes. The “interoperatibility of once-

discrete media … linked together into a single seamless web of digital-electronic-telecommunications” 

(Deibert, 1997, pp. 114-115) creates a space with many “points of access” that are personalized, mobile, 

non-conspicuous and networked, and therefore not easily subjected to overt social or political control. 

Even as technological convergence in the Arab world is still in its infancy, Arab hypermedia space is 

constituted by various types of communicators (citizens, consumers, activists, etc) using email, mobile 

telephony, text messaging, digital cameras, electronic newspapers, and satellite television. This space’s 

non-hierarchical nature invites a rethinking of Arab information dynamics. 

 

Hypermedia space is changing Arab governance, i.e. the management of social relations between 

citizens and of political relations between citizens and the state. The convergence of small media like 

mobile phones and digital cameras, with big media like television and newspapers, has already changed 

how information is accessed and controlled. The fluid political situation prevailing in most Arab countries, 

attributed by many in the region to the neo-conservative theory of creative chaos that is widely believed 

to guide U.S. Middle East policy, has emboldened activists to use information technologies for social and 

political gain. Whether governments respond with repression, as in Egypt during the 2005 presidential 

elections, with a mix of repression and accommodation, as in Saudi Arabia over the past decade, or 

dissolution, as in Lebanon during the so-called 2005 “Cedar Revolution,” their relations with their citizens 

have changed drastically in the new communication environment. 

 

How does hypermedia space contribute to changing the ways in which Arab citizens and regimes 

access, use, create and control information? How do the new information dynamics affect the way citizens 

and governments relate to each other? To address these questions, this paper focuses on Saudi Arabia 

and Lebanon, where recent social and political developments constitute propitious opportunities to explore 

the impact of hypermedia space on Arab governance. These two countries play an instrumental role in 

shaping the Arab information revolution and occupy the poles of the Arab socio-cultural spectrum. Saudi 

Arabia is the Arab world’s most socially conservative nation where public life is ruled by the strictest 

interpretations of Islamic texts. Lebanon is the Arab world’s most socially liberal society where Christians 

assume an influential, albeit receding, public role. Whereas Saudi entrepreneurs with royal connections 

finance Arab media, Lebanese journalists, producers and managers populate the industry’s ranks. For a 

quarter century, the convergence of Saudi capital and Lebanese talent has driven major Arab media 

developments that cannot be captured by simply a comparative study of the two countries since it would 

gloss over the complexity of the connection between Saudi Arabia and Lebanon. Rather, Saudi Arabia and 

Lebanon are better understood as a dynamic pair whose multi-faceted interactions shape a hypermedia 

space that “covers” the entire Arab region. 

 

Understanding the impact of hypermedia space on Arab governance requires a triple analysis of 

socio-political context, technical developments, and major events that act as catalysts. It requires 

addressing questions like: What are the social and political contexts that lead actors—activists, citizens, 

viewers, callers, consumers, etc—to actively use information and media technologies to challenge 



International Journal of Communication 1 (2007) Saudi Arabia, Lebanon 141 

 

prevailing (social, political, economic, etc) arrangements? Do “new” media increase the power of citizens 

and governments to communicate and act? What catalyst-events trigger uses of technology for social and 

political change? In a regional Arab situation of crisis and amidst intense global geo-political interest in the 

Middle East, Saudi Arabia and Lebanon are experiencing political tensions that are different but related. 

Both countries are awash with media and information technologies that operate within weak or inexistent 

regulatory frameworks and policy regimes subservient to executive fiat. In this context, reality television 

acts as a catalyst (among others) because its commercial and dramatic logics promote participation in 

public events through the interactive use of information technologies, in activities like voting, mobilization, 

and alliance building. In this article I seek to demonstrate how popular reality television programs help 

establish dynamic links between socio-political contexts ripe for change and the technical capacities of new 

media, thus activating hypermedia space. 

 

Hypermedia space blurs boundaries between producers and consumers of information, between 

popular culture and politics, and between various nationally-based cultural spheres brought into contact 

by the transnational scope of hypermedia space. This article examines how one reality television program 

in particular has contributed to changing the “social epistemology” —the public knowledge of technical 

capacities—surrounding information technologies in Lebanon and Saudi Arabia. This program, Star 

Academy, has triggered controversy throughout the Arab world and articulated hot-button issues in Arab 

public discourse, such as democratization, gender relations, and Western influence. This article will 

endeavor to explain how various Saudi and Lebanese actors have appropriated Star Academy for social 

and political purposes in the two countries, and how the public awareness of the hypermedia space 

engendered by the program have affected the nature of governance in both countries. This article ––part 

of a larger ongoing book manuscript on the social and political impact of Arabic-language reality 

television–– concludes with a discussion of how hypermedia space contributes to shifts in the nature and 

boundaries of social and political agency. 

 

The Saudi-Lebanese Connection and the Arab Information Revolution 

 

The military conflicts that have destabilized the Middle East since the end of World War Two have 

been the main impetus for the development and growth of Arab media. War was either the raison d’être or 

an opportunity to thrive for both Nasser’s Voice of the Arabs radio in the 1950s to Al-Jazeera in the 1990s. 

Most analysts refer to the 1991 Gulf War as a momentous event that triggered the growth of Arab satellite 

television. At that time, the Saudi government, which kept its citizens uninformed of Iraq’s invasion of 

Kuwait for three days, found that Saudis and viewers throughout the Arab world had turned to CNN for 

information. Saudi rulers realized that they needed an Arabic-language counterbalance to CNN to expand 

their regional influence, and Saudi businessmen close to the royal family saw a lucrative business 

opportunity. The Saudi strategy of internationalizing Saudi media ownership, hitherto restricted to 

newspapers, entered a crucial phase (see Boyd, 2001) with the 1991 launch of Middle East Broadcasting 

Center (MBC) in London by the then Saudi king’s brother-in-law. At the same time, the Egyptian 

government launched the Egyptian Satellite Channel (ESC) to preempt the effect of Saddam Hussein’s 

propaganda on Egyptian soldiers deployed in the U.S. led Operation Desert Storm. These developments, 

followed by the launch in 1996 of Al-Jazeera from Qatar and the satellite channels LBC and Future TV from 



142 Marwan M. Kraidy International Journal of Communication 1 (2007) 

 

Lebanon (see Kraidy, 2002), and of Saudi-owned, Dubai-based Al-Arabiya in 2003 are milestones in the 

history of Arab satellite television. 

 

Before the onset of the Arab satellite revolution, the proliferation of unlicensed radio and 

television stations during the 1975-1990 Lebanese war had developed a large pool of creative and 

managerial talent. Political parties and warring factions launched several dozen unlicensed television 

stations that functioned as mouthpieces. One of these stations is particularly relevant. The Lebanese 

Broadcasting Corporation went on the air in 1985 as a platform for the Christian-nationalist Lebanese 

Forces militia, and rapidly became the most watched station in Lebanon. As the longest running privately 

owned Arab television channel, LBC reflects the rise of American style broadcasting over the older, 

European-inspired, system. This is evidenced by the station’s choice of a three-letter acronym name, its 

focus on entertainment programs, and its reliance on advertisements. Even as a partisan voice in the war, 

LBC from its early days was run as a business, for example broadcasting special Ramadan programs for 

Muslim audiences during the civil war. The 1989 “Document of National Understanding” signed in the 

resort Saudi city of Ta’ef, put an end to military conflict in Lebanon and called for the reorganization of the 

Lebanese media within a “modern” regulatory framework. The resulting 1994 Audio-Visual Media Law was 

hailed as the first broadcasting law in the Arab world, but its implementation favored media institutions 

owned by leading politicians, cut down the number of television stations to 5 (Kraidy, 1998) and sent 

hundreds of media professionals into unemployment. 

 

Saudi entrepreneurs with plans to launch satellite television channels found a large pool of 

qualified and available Lebanese media professionals lured by steady employment and big salaries. Their 

hiring in the early 1990s followed a long history of Lebanese journalists and advertising executives 

working in Saudi Arabia and other Gulf countries. MBC hired many Lebanese before the 1994 Audio-Visual 

Media Law and its 1996 implementation, but the hiring of Lebanese intensified after 1996. Another lure 

was the promise of editorial independence since MBC studios were initially located in London. Dubai TV, 

Al-Arabiya and others also have a high number of Lebanese on their staff. In 1996, when LBC and Future 

TV initiated satellite broadcasting of entertainment programs, they compelled MBC, in operation on 

satellite since 1991, to enhance its entertainment offerings and change the proportions of news, current 

affairs and entertainment in its format. In the early 2000s, MBC and other channels moved to Dubai Media 

City, a free-trade zone dedicated to media and information technology in the United Arab Emirates, and 

now host to approximately 200 satellite channels. In 2003, the launch of Al-Arabiya, a 24-hour news 

network, to counter Al-Jazeera, continued the “alliance” of Saudi money and Lebanese skills: Al-Arabiya is 

currently headed by a Saudi General Manager, Abdel Rahman al-Rashed, and a Lebanese Director of 

Programs, Nakhlé al-Hageii. 

 

Star Academy and the Saudi-Lebanese Connection 

 

The multiple entanglements of the Saudi-Lebanese connection and its decisive role in shaping 

Arab hypermedia space are represented in the production and reception of LBC’s Star Academy, the most 

popular and most controversial program in Arab satellite television history. The terrestrial station, LBC 

International (LBCI) is registered in Lebanon and subject to Lebanese law. Its satellite channel Al-

Fada’iyya Al-Lubnaniyya (The Lebanese Satellite Channel, known as LBC-Sat) on the other hand, is a 



International Journal of Communication 1 (2007) Saudi Arabia, Lebanon 143 

 

multinational corporation registered in the Cayman Islands, primarily to circumvent Lebanese media 

ownership laws. Since its founding in 1996, Saudis have owned nearly half of LBC-Sat. Saudi mogul Saleh 

Kamel initially owned 49 % of the shares and was known to brag in public of his ability to influence 

programming content, especially in curbing material of a sexual nature that he deemed inappropriate to 

Saudi sensibilities (See Habib, 2003). For his own business reasons and also because LBC management 

probably resisted his meddling, Kamel sold his shares to another Saudi mogul, prince Al-Walid Bin Talal, 

Saudi royal and investor extraordinaire with interests in media companies. Bin Talal bought Kamel’s 

shares for $ US 100 million in 2000, at which time the company was worth around US $ 200 million. With 

this massive influx of equity, LBC gained the resources to compete regionally, in addition to a degree of 

political protection since Bin Talal is close to Lebanese President Emile Lahoud. Most importantly, LBC was 

in position to “retaliate” to the challenge posed by MBC’s launch of Man Sa Yarbah Al-Malyun, the Arabic 

version of Who Wants To Be A Millionnaire, the first Arabic television format-adaptation and the most 

popular Arab satellite television program in the pre-Star Academy era. This Saudi-funded program 

featured Lebanese host George Qordahi and Lebanese executive producer Salwa Suwayd, another product 

of the Saudi-Lebanese connection. 

 

Launched by LBC in December 2003, Star Academy, now with three seasons completed (this 

analysis refers to the first season unless indicated otherwise), is a watershed Arab media event. Adapted 

from a format owned by the Dutch format house Endemol after successful French and British adaptations, 

Star Academy has a large staff by regional standards. It began with a pan-Arab casting campaign that 

selected 16 young Arabs, including two Lebanese and one Saudi, from a pool of 3000 applicants (personal 

interviews: Alavanthian, 2004; El-Daher, 2004 & 2005; Saad, 2004). Both LBCI and LBC-Sat broadcast 

the show from “The Academy,” a four-story building near LBC headquarters, where contestants are 

sequestered for the four months of the program. They are watched by viewers throughout the Arab world 

every night during a half-hour show reporting on the day’s events and called “access”, in addition to a 

two-hour weekly show airing on Friday called “prime.” A dedicated satellite channel called “LBC Reality” 

broadcasts live scenes from the Academy, 24-hours a day for four months. Contestants spend their time 

attending classes and rehearsals with teachers who each Monday nominate two contestants for possible 

termination for non-satisfactory performance. The nomination kicks off five days of voting and 

campaigning during which viewers build coalitions with friends, schoolmates, neighbors or family members 

and send text messages to be aired on music television channels, all in support of the nominee they want 

to stay in the program. These “democracy-like” activities conclude with the end of the Friday prime when 

voting results are announced and the losing nominee exits the show. 

 

Star Academy was instantly popular. Market researchers found massive audiences in most Arab 

countries, breaking records in some. The show’s demographics included young and old, women and men, 

urban and rural. Empty streets during daily “access” shows prompted some restaurant owners to complain 

that Star Academy was bad for business while other restaurateurs increased their profits by setting up 

large screens. The excitement reached its peak during the Friday “prime” when the weekly round of voting 

ended and the results were released. Discussion boards, fan sites and blogs in Arabic, English and French 

animated the internet. Text messages sent by viewers extolling favorite contestants were played on 

moving screen tickers by music television channels and talk-shows and newscasts on Al-Jazeera and 



144 Marwan M. Kraidy International Journal of Communication 1 (2007) 

 

others reported the gossip, developments, and voting results. Star Academy was a media event, or, more 

specifically, a “hypermedia event.” 

 

As a production, Star Academy is a result of Saudi capital and Lebanese talent. As a hypermedia 

event, it reflects the clash between the economic imperatives of the Saudi-Lebanese connection on the 

one hand and the cultural differences between Saudi Arabia and Lebanon on the other. The program was 

immensely popular in both Lebanon and Saudi Arabia. According to IPSOS-STAT, an international polling 

firm with a strong presence in the Middle East, Star Academy grabbed 80 % of the 15 to 25 audience in 

Lebanon, and after a few weeks, according to market researchers I spoke with between May and July 

2004, had captured a large proportion of the audience in Saudi Arabia. In Lebanon, the program’s 

popularity made it subject to daily editorial commentary and news reports, street conversations and 

communal viewing. A Sunni Muslim cleric and a couple of journalists criticized the show, but with little 

effect. In Saudi Arabia, however, as will be elaborated shortly, Star Academy was extremely controversial. 

 

Star Academy articulated the central governance challenge in both Lebanon and Saudi Arabia. In 

Lebanon, the challenge is political, and entails finding equilibrium between confessional identities and 

national unity. In that context, this article will show how Star Academy was appropriated by anti-Syrian 

demonstrators in the wake of the assassination of Rafiq al-Hariri, its immense popularity making it an 

effective political tool. In Saudi Arabia, the central challenge is social, and requires striking a balance 

between strict interpretations of Islamic texts and what Saudi rulers regard as the imperatives of 

modernization. As the next section illustrates, hypermedia space has made this ever-moving equilibrium 

extremely precarious. 

 

Governance, Hypermedia and Social Reality in Saudi Arabia 

 

Saudi Arabia has a fragile political system whose backbone consists of the several thousand 

members of the royal Al-Sa’ud family (see Salameh, 1980, for a historical analysis). The continuing 

protection of the United States and the agreement between the Al-Sa’ud and Al-Shaykh families whereby 

the former gives political protection to the latter while the latter endows the former with religious 

legitimacy, are two pillars of the Saudi order. The alliance between Al-Sa’ud royals and Al-Shaykh clerics 

has contained tensions between the enshrinement of Islamic values and the modernization drive espoused 

by Saudi kings since the 1960s. Since the 1980s the royal family has positioned itself as an arbiter, albeit 

authoritarian, between religious activists, liberal reformers, and business interests in the kingdom. In the 

aftermath of terrorist attacks within their territory in the last few years, Saudi authorities have launched 

their own campaign against radical violence in the kingdom and continue to cooperate with the United 

States in its Middle East policy. 

 

Media and information technologies have historically been at the center of debates and struggles 

between various Saudi groups. Media issues are related to salient topics, such as Western influences on a 

society that prides itself to be the cradle of Islam, and expose the Saudi paradox of a capitalistic economy 

dependent on trade with foreigners in a conservative society with influential elements who are hostile to 

foreign influences. Radio in the 1930s, television in the 1960s, satellite dishes and the internet in the 

1990s, and mobile phones in the 2000s have triggered contentious debates about the Islamic common 



International Journal of Communication 1 (2007) Saudi Arabia, Lebanon 145 

 

good, gender relations, and Western influence. For example, the impending introduction in the early 

1960s of television to Saudi Arabia was vehemently opposed by religious clerics and activists, who argued 

that television pictures violated the Islamic prohibition on reproducing human faces and figures. King 

Faysal Ibn Sa’ud, however, was convinced that media and information technology were central to his 

modernization drive. To garner support, he convened a meeting of critics and clerics and presented his 

case: 

 

Painting and sculpture are idolatry, but is light good or bad? The judges pondered and 

replied that light is good; Allah put the sun in the heavens to light man’s path. Then 

asked the King, is a shadow good or bad? There was nothing in the Qur’an about this, 

but the judges deduced and ruled that shadows are good, because they are inherent in 

light, and even a holy man casts a shadow. Very well then, said the King, photography is 

good because it is nothing but a combination of light and shade, depicting Allah’s 

creatures but leaving them unchanged (quoted in Eddy, 1963, p. 258). 

 

Compromise through persuasion is a hallmark of Saudi governance and has historically prevented 

tensions between contending forces in the kingdom from escalating. The decision to allow television into 

the country came with strict censorship guidelines which among other things prohibited women who are 

not fully clothed, who are dancing, participating in sports, or engaged in “overt acts of love;” in addition to 

references (not exclusively to women) to betting, gambling, alcoholic beverages, Zionism, depictions of 

violent or sexually arousing scenes, and denigration of the royal family, other countries, or any of the 

“heavenly religions” (Shobaili, 1971). These guidelines were easy to enforce in the pre-satellite era, when 

Saudi officials censored production, programming and transmission. The erosion of control initiated by 

satellite broadcasting in the early 1990s increased with the development of hypermedia space in the 

2000s, as the internet, then mobile telephones with digital cameras became ubiquitous. 

 

The Internet was greeted with ambivalence in Saudi Arabia, with the government seeing its 

potential for both modernization and subversion, while Islamist activists embraced it as a tool to “spread 

good and combat evil.” The internet was introduced in 1999, and by April 2003, there were 21 functioning 

internet service providers and around 1.6 million users (“Analysis: Saudi,” 2004). A February 12, 2001 

ministerial resolution banning content critical of the Saudi state, advocating violence, or slanderous, sets 

the censorship parameters enforced at the King ’Abdul ’Aziz City for Science and Technology (KACST), the 

centralized Internet node for the entire country. According to Saudi Gazette, 25,000 new sites are blocked 

every month (“Saudi Internet,” 2001). 

 

Mobile phones were initially uncontroversial because they were considered culturally neutral. A 

2003 report estimated the number of Saudi mobile lines to be double than the number of landlines 

(respectively 7.2 to 3.5 million) (Saudi Arabia, 2004). This relaxed attitude changed with the introduction 

of text-messaging, digital cameras, and especially Bluetooth wireless technology (see for example 

“Bluetooth in,” 2005). Bluetooth gives a new twist to a well-established flirting ritual in Saudi Arabia in 

which an interested youth surreptitiously throws a piece of paper with their phone number on it in front of 

their object of attraction as their paths cross in a mall or other public space. Bluetooth updates this ritual 

by enabling users to know whether the person they are interested in is amenable to conversation. The 



146 Marwan M. Kraidy International Journal of Communication 1 (2007) 

 

most important element of Bluetooth is that its activation signals a readiness to socialize. “Using Bluetooth 

is much better than trying to throw the number to the girls through car windows, or in the shopping 

center,” said a Saudi teenager, “through Bluetooth I guarantee that the other party chose to accept my 

number or the file I sent. In other words, I don’t impose myself on anyone” (Aboud, 2005). The 

Commission for Commanding the Good and Forbidding the Evil, a body with police powers operating from 

the Ministry of Religious Affairs, thought otherwise, and many schools and gyms banned camera equipped 

phones on their premises (Akeel, 2005). An April 2005 law stipulates 1000 lashes, 12 years in jail, and a 

fine of 100,000 Saudi riyals, or around US $ 26, 670 for anyone caught engaging in “phone pornography” 

(“New Saudi,” 2005). The popularity of Star Academy in Saudi Arabia intensified debate surrounding 

interactive features of mobile phones such as Bluetooth and text-messaging. 

 

Star Academy and Gender Relations in Saudi Arabia 

 

Star Academy triggered a firestorm of controversy in Saudi Arabia. A columnist called it “a 

whorehouse” and clerics distributed cassette-tapes of sermons titled “Satan Academy”, reflecting a hostile 

segment of the social and religious elite (see Al-Dakhil, 2005). On the other hand, the program was very 

popular and lucrative for telecommunications companies who profited from the voting process, since 

viewers had to pay the equivalent of 2 or 3 $ US each time they voted via text-messaging. Saudi viewers 

experienced tension between their attraction to the program and religious injunctions against it. As is 

custom in Muslim societies, viewers sought religious opinions, known as fatwas, to resolve the conflict. 

The numbers of fatwas about Star Academy requested by viewers was so great that the “Permanent 

Committee for Scientific Research and the Issuing of Fatwas,” which is one of the highest religious 

authorities in the nation, issued a detailed fatwa which prohibited financing, watching, discussing, voting, 

or participating in Star Academy (“Fatwa Concerning,” 2004) As custom dictates, the fatwa was replete 

with isnad, references that grounded and found support for it in the Qur’an, Islam’s holy book, and Hadith, 

the collected speeches of the Prophet Muhammad. It began with a preamble that includes the committee’s 

finding that: 

After studying the matter, the Committee thinks that these shows should be banned and 

it is haram to watch them, finance them, take part in them, call them to vote or to 

express admiration of them, because of what these shows include of allowing forbidden 

things concerning which there is consensus that they are forbidden, and doing so 

brazenly… What brazenness in committing haram and immoral actions can be worse 

than these shows which include a number of serious evils? 

The evils include “free mixing of the sexes,” “blatant promotion of immorality,” and “the call to remove 

modesty and pride from the hearts of Muslims.” After explaining these points, the clerics conclude with the 

injunction to Saudi viewers that: 

It is not sufficient for you to abstain from watching these shows; you should also advise 

and remind those whom you know watch them or take part in them in any way, because 

that comes under the heading of cooperating in righteousness and piety, and forbidding 

one another to engage in sin and transgression. 



International Journal of Communication 1 (2007) Saudi Arabia, Lebanon 147 

 

The central source of anger and objection in Saudi Arabia was Star Academy’s portrayal of gender 

relations. The prevention of ikhtilat, or gender mixing, is the pillar of Saudi social organization. Wahhabi 

doctrine considers hudud, or the boundaries between public and private space, divinely decreed in the 

Qur’an and therefore sacred. Men and women are only allowed to interact once sanctioned by marriage 

and only in private space. 

 

Star Academy violates the key rule restricting male-female interaction to private family space 

since males and female participants in the show share living space for 4 months. Although bedrooms and 

bathrooms are separate, male and female contestants interact closely, touch each other’s bodies often, 

and dance on stage together. Some “access” shows even featured pillow fights and occasional incursions 

of members of one gender into the sleeping quarters of the other. There were also rampant rumors of 

sexual affairs, the most persistent of which involved Bashar the Kuwaiti and Sophia the Moroccan. The 

fatwa of the Standing Committee for Academic Research and Issuing Fatwas makes it very clear that the 

central concern was the role of women in society and their relations with men, lingering on the 

“immorality” of indecently dressed women, and mentioning explicitly women who look directly into men’s 

eyes and women who dance in “seductive” ways.  

 

According to Fatima Mernissi (1987), a leading feminist sociologist from Morocco, Islamic 

theology believes that female sexuality is active while male sexuality is passive. As a result, she argues, 

controlling women’s sexuality is essential for social order because giving free reign to women’s sexual 

desires brings fitna, or discord, upon Muslim societies. In addition to religion, history makes the status of 

women a particularly sensitive issue in the Arab world because of past attempts by French and British 

colonial powers to change indigenous laws related to women. As a result, the status of women historically 

evolved into a symbol of cultural and religious authenticity, and of resistance to colonial and imperial 

power. By featuring active and attractive women who interact closely and compete with men, Star 

Academy violates rules of male-female interaction that prevail in Saudi Arabia. 

 

While on the screen every episode of Star Academy displays multiple violations of hudud, the 

interactions the show activates in hypermedia space call for the active violation of sacred boundaries by 

Muslim viewers. The Internet is awash with pictures of Star Academy participants and video segments of 

the show. Bloggers scrutinize individual performances and evaluate voting results. Perhaps more 

importantly, by repeatedly inviting people to vote by text-messaging using their mobile phone, Star 

Academy helps develop public awareness of the technical capacities of information technologies. Because 

its dramatic structure and financial performance depends on viewers’ votes, Star Academy helped 

disseminate the idea of information technology as a lifestyle device. Once only a business tool, mobile 

phones have now become a social industry of their own, including personalized accessories, and ringtones. 

The best example is perhaps the so-called “Islamic phone,” a mobile phone with a lunar calendar, special 

rings at prayer times, and even a compass pointing the holy city of Mecca. Interactive television shows 

like Star Academy at the same time promote and depend on the new “electronic” lifestyle. Turn on an 

Arab music video channel at any hour of the day or night, and tickers moving at the bottom of the screen 

display love messages between young Arabs who usually reveal only their first name while small 

multimedia colored flags sometimes declare the text-messenger’s nationality. There are even digital love 



148 Marwan M. Kraidy International Journal of Communication 1 (2007) 

 

scales, with groups of friends voting on the compatibility of two people they know. Arab hypermedia space 

hosts social relations that are frowned upon in Saudi public space. 

 

Media and Governance in Lebanon 

 

While Star Academy posed a social challenge to Saudi governance, in Lebanon it articulated a 

political struggle, in line with that country’s history of political and media fragmentation. Lebanon’s 

experience with the mass media is unique in the Arab world and influential beyond the country’s small 

territory. Since the 19th century, Lebanese journalists have founded major Arab newspapers, including 

Egypt’s Al-Ahram and Saudi Arabia’s Al-Sharq Al-Awsat. In the television era, Lebanon was the only Arab 

country not to have a fully state-owned national television station. Launched at the initiative of private 

business interests approached the government for a broadcasting license in the 1950s, Télé-Liban was, 

from its founding in 1959 until the early 2000s, a hybrid, half-private, half-state owned entity. In wartime, 

several unlicensed competitors outperformed Télé-Liban, and in the early postwar years the station’s 

private shares functioned as a “spare tire” for politicians who were uncertain about getting a license. 

When licenses were awarded in 1996 according to the 1994 Audio-Visual Media Law, Télé-Liban fell into a 

protracted decline (see Kraidy, 2005). 

 

Just as Télé-Liban was symptomatic of a weak state, its unlicensed competitors symbolized the 

strength of civil society and confessional politics. The war precipitated the creation of a media landscape 

as diverse and fractured as Lebanon: conservative and radical, Christian and Muslim, secular and 

religious, capitalist and communist. The postwar regulatory challenge consisted in finding a formula that 

restored the authority of the state while preserving a politically representative media system. The 

licensing process was nakedly political, distributing licenses to leading politicians according to the 

Lebanese confessional power-sharing formula, which distributes resources and positions according to 

sectarian affiliation. Thus there was a Maronite station (LBC), a Sunni station (Future TV), a Shiia station 

(National Broadcasting Network, or NBN) and a Greek Orthodox station with Druze influence (Murr 

Television, or MTV). Additional licenses were later given to Hizbullah’s Al-Manar, to a Christian station 

operated by the Maronite clergy, Télé-Lumière, and to New TV, formerly owned by the Lebanese 

communist party (Kraidy, 1998). The equilibrium achieved by licensing stations according to confessional 

criteria, periodically shaken by inflammatory broadcasts or state harassment (Kraidy, 1999)—and with the 

notable exception of the shutdown of MTV in September 2003—lasted until the tumultuous events of 

2005. 

 

Television assumed a central political role on February 14, 2005, when a massive car bomb killed 

the former Prime Minister Rafiq al-Hariri, on a major Beirut seaside thoroughfare. Future TV reacted 

immediately to the late morning bombing that killed its founder, and morphed into a full-time anti-Syrian 

screen clamoring for Lebanese independence. A diagonal black band on Future TV’s logo signaled 

mourning and an on-screen digital calendar marked the days since Hariri’s assassination. The channel 

became a full-time propaganda machine, celebrating Hariri’s legacy, attacking the Syrian regime widely 

perceived to be behind the assassination, and keeping a focus on the UN investigation initially headed by 

German judge Detlev Mehlis. Future TV talk-shows featured a parade of anti-Syrian speakers while special 

music videos and promotional clips asking for “The Truth” flooded the program grid. This situation 



International Journal of Communication 1 (2007) Saudi Arabia, Lebanon 149 

 

prevailed until December 2005, when a new general manager was asked to bring Future TV back to a 

semblance of normalcy to stop the gaping financial losses of the previous eleven months (personal 

interview: Aintrazi, 2005). LBC, whose political bosses were allies of Hariri’s block in parliament, focused 

exclusively on the assassination only for a few days before going back to regular programming, thus 

avoiding the crippling financial repercussions of “opening the air” completely to the Hariri story. Both 

Future TV and LBC’s editorial lines were highly critical of the Syrians and favorable to US and European 

intervention against Syria. 

 

On the opposite side, New TV, owned by Hariri foe Tahssin Khayyat, and Hizbullah’s Al-Manar 

expressed a different narrative, opposed to Western interference in Lebanon and concerned about “U.S.-

Israeli plans” for the region. While they did not explicitly support Syrian interference in Lebanon, both 

stations refrained from criticizing the Syrian regime and both were critical of the UN Mehlis investigation. 

New Television, who in the past had been critical of the Syrian-Lebanese security apparatus, propounded 

the secular version while Al-Manar put forth a religiously colored rendition of the situation. Both channels 

questioned the version of events given by the other side, oftentimes in a tit-for-tat direct questioning of 

facts. For instance, both stations raised suspicions about the number of demonstrators on March 14, 2005, 

which was over 1 million according to LBC and Future Television. When Future Television showed footage 

of demonstrators and claimed they were not Lebanese, Al-Manar retaliated by inviting some of the 

persons shown to demonstrate, on live television, that they were, in fact, Lebanese.  

 

Reality Television and Hypermedia in the Cedar Revolution 

 

If initial responses to Hariri’s assassination confirmed that television stations in Lebanon 

remained primarily political instruments, the demonstrations that ensued, known as the “Cedar 

Revolution,” indicate that the participatory activities called for by a program like Star Academy, like voting 

by mobile phone, using text-messaging to build alliances and promote contestants, can in some cases 

have concrete political applications. The ways in which demonstrators used mobile phones, television and 

vocabulary from Star Academy and other reality television programs suggests that the combination of 

hypermedia space and popular culture can have a powerful impact on public life in the Arab world. 

 

Several signs using the language of reality television could be seen among protesting crowds 

during the “Cedar Revolution.” This was evident in the massive March 14, 2005, “opposition” 

demonstration against the Syro-Lebanese security apparatus, whose main demands were the withdrawal 

of Syrian troops from Lebanon and the resignation of Lebanon’s leading politicians and security officers. 

Consider a hand-made, English-language sign carried by a demonstrator: the words “Lahoud Nominee” 

(referring to Lebanese President Emile Lahoud, whose term was illegitimately extended by Syrian fiat) sit 

atop the exhortation “call 1559” (in reference to the United Nations resolution calling for the withdrawal 

from Lebanon of Syrian troops and intelligence operatives). The sign is effective because it replicates 

weekly reality television rituals like nomination, mobilization, and voting, with which a vast number of 

Arab viewers are familiar. 

 

When this ritual is transposed onto a sign carried by a Beirut demonstrator and captured by the 

cameras of myriad Arab satellite television channels and individual mobile phones equipped with digital 



150 Marwan M. Kraidy International Journal of Communication 1 (2007) 

 

cameras, it articulates a political agenda concisely and effectively. It uses a vocabulary that most Arabs, 

familiar with Star Academy, recognize and understand. The message on the sign, consisting of a few 

words and four digits, is eminently media-savvy in an age of image and sound bites. Expressing a complex 

political issue in a snapshot rich with meaning, it is perfect material for the frantic and repetitive news 

cycle of channels such as Al-Arabiya and Al-Jazeera in addition to CNN and other Western networks. Since 

nominations and Short Messaging Service voting are part of reality television rituals worldwide, the 

message has a potentially global audience. Satellite television financed by Saudi Arabian tycoons brought 

Lebanese politics to pan-Arab audiences, and popular culture made it widely palpable. 

 

Reality television responded directly to Hariri’s death in a way that one expects from news but 

not from entertainment media. Lebanese channels are pan-Arab leaders in entertainment programming 

and have produced and broadcast the most highly rated Arab reality television programs. Superstar, the 

Arabic version of American Idol, has completed three successful seasons on Future TV (Kraidy, 2006a & 

b). Star Academy is aired by LBC, a channel that has historically opposed Syrian intervention in Lebanon. 

Immediately after Hariri’s assassination, Future TV suspended regular programming, unified its hitherto 

separate terrestrial and satellite broadcasts, and postponed indefinitely the third installment of Superstar. 

However, previous Superstar contestants were summoned to record patriotic songs and shoot music 

videos that were incessantly played for months.  

 

On Star Academy, a rehearsal was interrupted live on the air to announce Hariri’s death. Then 

LBC went into a week of mourning. Unlike Future TV, LBC did not suspend its regular programs, but 

dedicated current affairs news and talk-shows to the issue. The Star Academy prime that followed the 

mourning period turned into a patriotic fest where contestants hailing from throughout the Arab world 

sang patriotic Lebanese songs against the backdrop of a huge Lebanese flag. The dénouement, 

presumably called in by millions of Arab voters (but, as the rumor mill suggested, possibly staged by LBC 

officials), was pure political spectacle: The Syrian contestant was voted out, and an eerie silence wrapped 

her humiliating exit from the stage. 

 

The unceremonious on-stage dismissal of the Syrian candidate symbolically echoed the forced 

resignation of Omar Karameh, who was Lebanon’s prime minister. In a rare moment in Arab politics, 

popular demonstrations had compelled a leader to resign. The importance of this event should not be 

underestimated. With thousand of Syrian troops still on Lebanese land and their colleagues in the 

mukhabarat (secret police) still haunting Lebanese streets and psyches, hundreds of thousands of 

demonstrators nonetheless called for and obtained the resignation of a sitting prime minister backed by 

Syria. Of course, without the support of the United States and France, who found a shared national 

interest in the Lebanese issue, and the tacit approval of Saudi Arabia, the Beirut demonstrations may have 

been quelled. Nonetheless the television cameras of Arab (Saudi funded) and Western channels, feeding 

live pictures to a worldwide audience, played a crucial role in sustaining the demonstrations. The 

demonstrators did not take US-French-Saudi support for granted, but courted and nurtured it, putting on 

an attractive visual spectacle for television cameras that took scenes and pictures that were then sent 

back and forth in an activated hypermedia space. 

 



International Journal of Communication 1 (2007) Saudi Arabia, Lebanon 151 

 

The demonstrators on Beirut’s Martyrs Square were media savvy. Their main message was 

“national unity.” Early on, leaders of the opposition agreed to instruct their followers to wave nothing but 

Lebanese flags. This strategy preempted state repression under the guise of banning sectarian 

demonstrations and preserving national unity. The demonstrations against Syria’s policies towards 

Lebanon were organized by the “March 14 Opposition,” a heterogenous coalition of political forces that cut 

across Lebanon’s various religious communities, and included a variety of student, professional, and civil 

society groups and unions. Media and public relations professionals put together a human Lebanese flag 

made of 10,000 people holding cardboard squares painted in white, green or red. Young women painted 

small Lebanese flags on their cheeks like English soccer fans, and the less inhibited among them painted 

the flag on other body parts certain to attract the cameras. The absence of the usual multi-colored range 

of flags representing sectarian or partisan loyalties and the proliferation of Lebanese flags had a symbolic 

impact on swaths of public opinion in a country ordinarily marred by multiple political, religious and social 

cleavages. The “other” demonstration, organized by Hizbullah and its allies, also featured a proliferation of 

Lebanese flags (It is important to note that the Free Patriotic Movement, headed by retired army General 

Michel Aoun, was a major participant in the March 14 demonstrations, but later broke with the Hariri-

dominated coalition that organized these demonstrations and concluded a memorandum of understanding 

with Hizbullah). 

 

The Beirut demonstrators exploited hypermedia space to their full political advantage, using 

mobile phones, digital cameras and the internet, in addition to courting television news cameras. 

Demonstrators took pictures using their mobile phones equipped with digital cameras, which they 

promptly transmitted to news organizations or to friends who uploaded them on websites dedicated to 

their cause. These “citizen-correspondents,” as a columnist in the Lebanese daily newspaper Assafir called 

them, ensured that their cause would be seen across the world. Unlike the conspicuous CNN and Al-

Jazeera cameras, the invisible cameras of thousands of demonstrators acted as non-obtrusive surveillance 

system that went a long way in preempting repression by the security apparatus. The proliferation of 

cameras is likely to have contributed to preventing clashes between demonstrators and counter-

demonstrators, no easy feat when one considers that between one and a half to two million Lebanese, or 

between a third of or half of the total population of the country, descended on the streets of Beirut in the 

span of a week in March 2005. 

 

When the Lebanese army established checkpoints around central Beirut to prevent demonstrators 

from reaching demonstration sites, soldiers at some checkpoints whispered to the demonstrators that they 

supported them, a nugget of information that was immediately “blasted” via text messages, allowing 

demonstrators to converge on checkpoints where soldiers or commanding officers appeared sympathetic 

to their cause. At other checkpoints, young women put red roses in soldiers’ hands and rifles, thus 

“disarming” them and helping flows of men and women alerted via text-messaging “blasts” to reach 

designated protest areas. Mobile phones helped demonstrators mobilize and organize; cameras and reality 

television vocabulary helped them propagate their message. 

 



152 Marwan M. Kraidy International Journal of Communication 1 (2007) 

 

Hypermedia Space, Reality Television and the Future of Arab Governance 

 

The hypermedia space resulting from multiple configurations between various media can be said 

to be an alternative space for Arab social and political relations. Shaped primarily by the Saudi-Lebanese 

connection, Arab hypermedia space is taken up in different ways in Saudi Arabia and Lebanon. How 

hypermedia space is used is therefore dependent on political context, availability of technology, and most 

importantly the willingness of people to use hypermedia space for specific purposes. The commercial and 

dramatic logics of reality television help to activate these hypermedia flows. Viewers of Star Academy 

consume and produce information about contestants on the Internet, mobilize and create voting coalitions 

using mobile phones, read and write about them in the papers, and create blogs or fan sites. They 

respond to “expert” opinions by journalists and talk-show guests who comment on reality television. 

Reality television, in other words, brings knowledge of hypermedia space to the everyday, mundane level. 

 

As a result, whether posing a social challenge in Saudi Arabia or articulating a political struggle in 

Lebanon, hypermedia space is contributing to changes in Arab governance. Viewers participating in reality 

television rituals learn that sending a flow of text-messages in favor of a Star Academy contestant to 

music television channels that post them on moving tickers, helps generate chatter about the contestant 

in question and thereby increase their visibility and ultimately their chances of outlasting the competition. 

This knowledge can be tapped by political activists who “plug into” networks of friends and acquaintances 

engaged or familiar with reality television, converting them partially into instruments of political 

mobilization. The resulting large numbers of demonstrators, once on television news, become a potent 

tool of political pressure in the context of Arab politics, where leaders are increasingly concerned with their 

legitimacy. Arab leaders also know that in a media saturated world where Arab regimes are under the 

microscope of the Bush II administration and international public opinion, in addition to internal pressures 

of various kinds, clamping down on demonstrators can be counter-productive. 

 

The flags, cameras and mobile phones did not, on their own, prevent the Syrian-Lebanese 

security apparatus from repressing the demonstrators, but their combination with pressure from the 

United States, France and Saudi Arabia did. Saudi Arabia, whose billionaires finance Arab media, was on 

the side of the “Cedar Revolution,” so Saudi officials did not attempt to limit coverage of the 

demonstrations. In addition, LBC and Future TV, two powerful outlets, were supportive of the “March 14” 

demonstrators. The alignment of the political economic structure of Arab media with the interest of the 

Lebanese demonstrators and against the Syrian regime made the “Cedar Revolution” a more important 

event than it would have otherwise been. The potency of hypermedia space depends on the ability of 

activists to use media and information technologies but also on the political decisions of “big” media 

owners, a dependence that is nonetheless not complete since Al-Jazeera, opposed to the Saudi regime 

and to United States policies in the Middle East, gave sustained and overall positive coverage to the Beirut 

demonstrations. 

 

In Saudi Arabia, hypermedia space is radically different from the heavily policed public space 

where interaction between non-married males and females  

is strictly prohibited. The interactivity and mobility inherent in hypermedia space subverts a principle that 

is at the heart of Saudi social organization. The popularity of reality television, coupled with the wide 



International Journal of Communication 1 (2007) Saudi Arabia, Lebanon 153 

 

availability of information technology, in a socially restrictive context, activates new information 

permutations that undermine the social order. The most important challenge probably resides in the 

“alternative” male-female relations portrayed on Star Academy, with women interacting and competing 

with men. Similarly, hypermedia space empowers Saudi women who are disempowered in Saudi public 

space (Interestingly, the February 12, 2006 resolution about the Internet does not explicitly mention 

women or sexual issues). It is no coincidence that women make up two thirds of Saudi internet users 

(“Country Profile,” 2006). When people purposely use deterritorialized, interactive and mobile technologies 

such as the internet and mobile telephones, they can undermine social and political boundaries from 

within, and therefore they are much more difficult to control. Under propitious politico-economic 

conditions, hypermedia space acts potentially as an incubator of social change. 

 

In Lebanon, hypermedia space contributed to the momentum of a political coalition that went 

from being the opposition in March 2005 to taking the majority of seats in the Parliament by June of the 

same year. For more than a decade, Lebanese security forces in coordination with Syrian intelligence, had 

quelled demonstrations, jailed activists, and harassed anyone suspected of political opposition. While a 

changing geopolitical climate and U.S.-French support were instrumental to the initial success of the 

“Cedar Revolution,” the judicious use of small and big media connections by the demonstrators was an 

important factor in sustaining the movement. Besides mobilization and coordination, hypermedia space 

was a crucial tool in conveying an image of national unity—albeit contrived, temporary and fragile— that 

prevented security forces from justifying a clampdown on activists with the claim of controlling sectarian 

demonstrations. Thus demonstrators made the Lebanese flag, as a putative symbol of national unity, 

ubiquitous, painted on signs and bodies, posted on websites, and most importantly saturating television 

footage. 

 

By making the capacities of hypermedia space visible to Arab viewers, interactive, multimedia-

using reality television shows like Star Academy pose a social challenge in Saudi Arabia and articulates a 

political struggle in Lebanon. In these two countries and elsewhere in the Arab world, activists struggling 

to grab social and political agency, that is, the ability to not follow a predetermined course of action, find 

hypermedia space useful because agency resides partly in hypermedia space. Bolter and Grusin argue that 

“[M]edia do have agency, but that agency … is constrained and hybrid … the agency of cultural change is 

located on the interaction of formal, material, and economic logics that slip into and out of the grasp of 

individuals and social groups” (Bolter and Grusin, 1999, p. 78). When individuals and communities 

“connect” and activate information configurations towards achieving social or political objectives, they 

fulfill the agency potential of hypermedia space (albeit tactically and temporarily, as it turned out in the 

case of Lebanon). Most importantly, as examples discussed previously demonstrate, hypermedia space 

operates as a tool to extend the scope of agency into “real” public space. 

 

The social and political significance of hypermedia space will probably outlast the current craze of 

reality television. When individuals engaging in contentious politics become producers of information, old 

understandings about the political impact of mass media and the formation of public opinion no longer 

make sense. The most significant development in the Arab public sphere is the ease and speed in which 

information circulates between myriad information technologies with varying size, scope and uses. 

Information therefore originates from new groups, circulates in new ways and reaches new publics. 



154 Marwan M. Kraidy International Journal of Communication 1 (2007) 

 

These new information dynamics in the Arab world are already having profound political 

consequences. Arab publics know that “big” media outlets are bound by their funders’ agendas. Al-

Jazeera’s editorial line will not violate the principles of Qatari foreign policy, and Al-Arabiya is an 

instrument of Saudi policy. Similarly, al-Hurra is unable to shed the stigma of being a tool of the U.S. 

government, and mainstream Western news outlets rarely oppose their governments’ foreign policies. The 

use of “small” media, on the other hand, depends on the work of interconnected small groups of activists 

who know and trust each other. This trust endows the information circulated between them with a level of 

believability that governments and big media newsmakers can only dream about. Increasingly media-

savvy, technology-proficient and politically emboldened, aided by the converging interests of 

telecommunications and media corporations, these groups are poised to continue stirring the Arab political 

soup. Even as the reality television craze appears to be losing steam, it has unleashed new information 

configurations that will outlast it. 

 

While talk of reality television directly bringing democracy to the Arab world is based on 

incomplete analyses and an overly-optimistic outlook, Arab activists have drawn lessons from the reality 

television phenomenon that they are now using more or less successfully in political action. In this 

environment, top-down communication strategies may lose “heart-and-minds” battles to small groups of 

mobile, motivated and networked activists. Arab governments and U.S. “public diplomacy” strategists 

appear to be late in learning the same lesson. Centralized broadcasting facilities, in Cairo or Springfield 

(headquarters of the unsuccessful U.S. government Arabic-language television channel al-Hurra), 

increasingly look like massive artillery canons shooting blanks, while activist groups have shown they are 

capable of scoring political points with the tools of the digital age with laser beam precision. The 

constantly shifting communication order—or disorder— they are creating is poised to influence Arab 

governance as governments and large-scale mass media organizations could be reduced to watching and 

commenting, or, more ominously, co-opting hypermedia space and its nascent publics. 

 

Biography 

 

Marwan M. Kraidy is Assistant Professor of International Relations and International 

Communication and founding director of the Arab Media in Public Life (AMPLE) project at American 

University, in Washington, DC. He is the author of Hybridity, or the Cultural Logic of Globalization (Temple 

University Press, 2005) and a co-editor of Global Media Studies: Ethnographic Perspectives (Routledge, 

2003). He spent AY 2005-2006 as a Fellow at the Woodrow Wilson International Center for Scholars, 

working on his current book project on the social and political impact of Arab reality television, which he 

will continue to write as a Scholar-in-Residence at the Annenberg School for Communication at the 

University of Pennsylvania in spring 2007. 

 

References 

 

’Abbud, Ghada (2005, February 10). Teenagers Sinking Their Teeth Into New Technology, Arab News. 

 

Ayntrazi, Tariq (2005, December 18). General Manager, Future Television (Beirut), Dubai, United Arab 

Emirates. 



International Journal of Communication 1 (2007) Saudi Arabia, Lebanon 155 

 

’Akeel, Maha (2005, January 10). Camera Phones Legal but Individual Restrictions Apply, Arab News. 

 

Alavanthian, Sebouh, Director of Programming, Lebanese Broadcasting Corporation, personal interview, 

LBC headquarters, Adma, Lebanon, 5 July, 2004. 

 

Al-Dakhil, Munira Muhammad (2005, February 27). “Destructive Academy is Harmful to the Family,” al-

Riyadh. 

 

Analysis: Saudi rulers ease their grip on the media, BBC Monitoring Media Services, May 28, 2004. 

London: British Broadcasting Corporation 

 

Bluetooth in Saudi Arabia Prospers in Lost Time” (2005, February 10). Al-Hayat [in Arabic]. 

 

Bolter, Jay David and Grusin (1999). Remediation: Understanding new media. Cambridge, MA: MIT Press. 

 

Boyd, Douglas (2001) “Saudi Arabia’s international media strategy: Influence through multinational 

ownership,” in K. Hafez (Ed.), Mass Media, Politics and Society in the Middle East (pp. 43-60), 

Cresskill, NJ: Hampton Press. 

 

Country profile: Saudi Arabia (2006, July 28). Available http://news.bbc.co.uk/1/hi/ 

world/middle_east/country_profiles/791936.stm. London: British Broadcasting Corporation. 

 

Deibert, Ronald J. (1997). Parchment, Printing, and Hypermedia: Communication in World Order 

Transformation. New York: Columbia University Press. 

 

Eddy, W. (1963). King Ibn Sa’ud: Our faith and our iron. Middle East Journal, 17(3), 257-263. 

 

Al-Daher, Pierre, General Manager, Lebanese Broadcasting Corporation, personal interview, LBC 

headquarters, Adma, Lebanon, July 5, 2004. 

 

Al-Daher, Pierre, General Manager, Lebanese Broadcasting Corporation, personal interview, LBC 

headquarters, Adma, Lebanon, August 21, 2005. 

 

Fatwa concerning the program Star Academy (2004). Standing Committee for Academic Research and 

Issuing Fatwas [In Arabic]. 

 

Habib, Osama, (2003, December 3). Alwaleed buys large stake in LBC SAT, Daily Star. 

 

Kraidy, Marwan M. (1998). Broadcasting Regulation and Civil Society in Postwar Lebanon, Journal of 

Broadcasting and Electronic Media, 42(3), 387-400. 

 

Kraidy, Marwan M. (1999). State Control of Television News in 1990s Lebanon, Journalism and Mass 

Communication Quarterly, 76(3), 485-498. 



156 Marwan M. Kraidy International Journal of Communication 1 (2007) 

 

Kraidy, Marwan M. (2002). Arab Satellite Television between Regionalization and Globalization, Global 

Media Journal, 1(1), available http://lass.calumet.purdue. edu/cca/gmj/new_page_1.htm 

 

Kraidy, Marwan M. (2005). Hybridity, or the Cultural Logic of Globalization. Philadelphia: Temple 

University Press. 

 

Kraidy, Marwan M. (2006a). Reality Television and Politics in the Arab World (Preliminary Observations), 

Transnational Broadcasting Studies 2 (1), 7-28, also available http://www.tbsjournal.com. 

 

Kraidy, Marwan M. (2006b). Popular Culture as a Political Barometer: Lebanese-Syrian Relations on 

Superstar, Transnational Broadcasting Studies, June, available http://www.tbsjournal.com. 

 

Kraidy, Marwan M. (2006c, September 4). Hypermedia and Governance in Saudi Arabia, First Monday, 

11(9), available http:www.firstmonday.org/issues/special11_9 

 

Mernissi, Fatima (1987). Beyond the veil: Male-female dynamics in modern Muslim society. Bloomington, 

IN: Indiana University Press. 

 

New Saudi law to jail, lash cellphone porn users (2005, April 16). Riyadh, Saudi Arabia: Reuters. 

 

Sa’d, Roula, Director of Promotion and Marketing, Lebanese Broadcasting Corporation, personal interview, 

LBC headquarters, Adma, Lebanon, July 5, 2004. 

 

Salameh, Ghassan (1980). Political Power and the Saudi State, MERIP Reports, No 91. 

 

Saudi Internet Rules (2006). Available http://www.al-bab.com/media/docs/Saudi.htm 

 

Shobaili, A. S. (1971). A historical and analytical study of broadcasting and press in Saudi Arabia. 

Unpublished doctoral dissertation, Ohio State University, Columbus, Ohio, USA. 

 

                                                 
i This article is part of a book project on the social and political impact of Arab reality television and offers 

intermediary analysis based on 16 months of non-continuous fieldwork in Beirut, Dubai, Kuwait, Paris and 

London, including 100 interviews with media producers, directors, and commentators. Fieldwork was 

partly funded by the United States Institute of Peace and American University’s Research Competition 

Award. Writing was mostly done when the author was a fellow at the Woodrow Wilson International Center 

for Scholars in Washington, DC., from September 2005 to May 2006. The section about Saudi Arabia 

draws heavily on Kraidy, Marwan M. (2006, September). Hypermedia and Governance in Saudi Arabia, 

First Monday, www.firstmonday.org, which benefited from considerable feedback from Sandra Braman and 

Thomas Malaby. 
ii Dawud-Al-Sharyan, a Dubai-based journalist, was appointed in October 2006 as Deputy General 

Manager of Al-Arabiya, reflecting a trend to employ more Saudis and Gulf Arabs in Saudi-owned 

companies. 


