
 1 

The Post-Saddam Iraqi Media: 

Reporting the Democratic Developments of 2005 

 

Benjamin Isakhan 

Griffith University, Australia 

 

 

 

Abstract 

 

The toppling of Saddam in 2003 brought with it the re-emergence of the free press in 

Iraq. This has seen Iraq shift from only a handful of state media outlets that served as 

propaganda machines, to a vast array of Iraqi-owned newspapers, radio stations and 

television channels which are being fervently produced and avidly consumed across 

the nation. This paper therefore reviews the developments in Iraq’s post-Saddam 

media sector and finds that it has been central to the return of an Iraqi public sphere 

which has openly debated and discussed the issues surrounding the nation’s shift from 

despotism to democracy. This is perhaps best evidenced by the role that the Iraqi 

media played in hosting a rich tapestry of debate, discourse and deliberation from a 

panoply of political, religious and ethno-sectarian factions throughout the elections 

and the referendum held across the nation in 2005. Despite their respective biases and 

particular persuasions, the net effect of such a rich media sector has been an Iraqi 

populace who are both concerned and informed about the nuances of democratic 

governance. 

 

Keywords: Democracy; Elections; Iraq; Media; Politics; Post-Saddam; Press; Public 

Sphere. 

 

 

Introduction
1
 

 

Traditionally, the news media of the Middle East has served as the faithful 

propaganda machine of the elite. Most governments across the region operate their 

own print and broadcast services, recognizing the power the media holds in 

legitimizing and stabilizing their authority. There are, of course, a number of non-

governmental news outlets that operate. However, such independent media are, in 

http://www.griffith.edu.au/


 2 

most instances, expected to toe the line for fear of harassment, fines, imprisonment, 

torture, and even death. At the very least, they are required to obtain a license from 

the relevant authorities; a license which can be refused or revoked for any number of 

charges, thereby rendering the outlet illegal (Whitaker, 2003). In addition, most Arab 

nations have restrictive press and publications laws such as Saudi Arabia’s 

Fundamental Law (Article 39) which requires that “The media and publishing houses, 

as well as other forms of expression, must respect the words and Laws of the State… 

Publication of anything that might lead to internal rifts or struggle, or that might harm 

state security or foreign relations, is forbidden in accordance with the law” (as cited in: 

Street, 2001: 250). 

 

However, developments in communications technologies during the twentieth century 

brought with them vast changes in the relationship between the citizen, the state and 

the media across the region. Starting with the Arabic version of the BBC World 

Service in 1932 and followed by other Western radio stations such as the Voice of 

America and Radio Monte Carlo Moyen-Orient many Arabs were able to quench their 

thirst “…for objective information and diverse analyses and viewpoints on the issues 

facing their societies” (Ghareeb, 2000: 400). Similarly, the Pan-Arab press, many of 

which have been published in London for more than 30 years, continue to enjoy 

strong readership across the region. Although at times they can be seen to support the 

interests and agendas of their owners (for example, many are financially backed by 

the Saudi government), when compared to the tightly controlled domestic media of 

most Arab nations they offer their readers a refreshing voice of objectivity and 

critique (Ghareeb, 2000: 412-414; Rugh, 2004: 167-180). Other technologies, such as 

the audio-cassette, have proven effective in spreading messages of dissent to a largely 

illiterate population. For example, during the late 1970s in Iran, Ayatollah Khomeini 

and his followers effectively utilized this technology by recording his sermons over 

the phone from his exile in Paris and then distributing the contraband audio tapes 

across the nation (Sreberny-Mohammadi & Mohammadi, 1994).  

 

Today, the satellite dishes that are ubiquitous across the rooftops of most of the Arab 

region have brought the world into the living rooms of the Middle East. The general 

Middle Eastern dissatisfaction with Western and government controlled satellite 

stations and their coverage of major regional events such as the Gulf War of 1991 led 



 3 

many to question why there were no Arab alternatives to channels such as the Cable 

News Network (CNN) (Sreberny-Mohammadi, 1998: 188). The post-Gulf War 

economic boom thus brought with it the development of stations such as the Arab 

News Network, Abu Dhabi TV, the recently launched Al-Arabiya (“The Arabian”) and, 

of course, Al-Jazeera (‘The Peninsula’). Indeed, so popular are these satellite channels 

that they have begun to have an impact on both the political elite of the region and 

their state-funded media, “…thus helping to broaden the limitations on debate and to 

enhance the level of authentic democratic exchange” (Ghareeb, 2000: 417). Indeed, in 

Mohammad El-Nawawy and Adel Iskander’s seminal study on Al-Jazeera, they cite 

Qatari media scholar Ali Al-Hail, who claims that media outlets such as Al-Jazeera 

“…are the best way to reinvigorate a sense of freedom, democratization, and liberty 

throughout the Arab world, in addition to fostering a vibrant civil society” (Al-Hail as 

cited in: El-Nawawy & Iskandar, 2002: 28). However, satellite television has not only 

brought news to the Middle East, it has also brought with it Arab-versions of popular 

Western Reality TV programs such as Super Star and Star Academy (the Arab 

versions of Pop Idol, American/Australian Idol or Fame Academy) and Al-Ra’is (Big 

Brother). These programs have been so popular across the region that a series of 

authors in a recent issue of Translational Broadcasting Studies have addressed the 

issue of whether or not Reality TV is the best hope for democratization in the Middle 

East (Harris & Uthmna, 2005; Khalil, 2005; Kraidy, 2005; Lynch, 2005; Wise, 2005). 

Here Marwan Kraidy has argued that “The political implications of transnational Arab 

Reality television rest to a large extent in the way that it draws out into the public 

sphere competing arguments about politics, economics, culture, religion and the 

myriad interconnections between the four” (Kraidy, 2005).  

 

Likewise the Internet and its impacts on the Middle East have been investigated by a 

large number of academics from a variety of disciplines. Like much of the developing 

world, the vast majority of the Middle East sadly lies on the wrong side of the 

“Digital Divide”: the technological infrastructure is limited, few can afford a 

computer let alone regular access to the internet, few are able to read the now global 

language of English, and in many countries the government continues to tightly 

monitor access to certain sites (Friedlander, 2000: 152-155; Ghareeb, 2000: 415; Seib, 

2004/2005: 81-82). However, with the development of software that has enabled 

standard computers to produce Arabic script (Gonzalez-Quijano, 2003: 62), the 



 4 

internet has begun to serve as a forum for pertinent issues facing the Arab world, such 

as questions of religion (Anderson, 2003), women’s role in society (Skalli, 2006) and 

calls for democratization (Cunningham, 2002; Teitelbaum, 2002; Wheeler, 2001).  

 

Collectively, this spectrum of media outlets and technologies, from the Pan-Arab 

press to the Internet and from the audio-cassette to Reality TV, has had a tremendous 

impact on the societies of the Middle East. Firstly, as Edmund Ghareeb points out, 

they have led to a cross-border, pan-Arab discourse where citizens, from Marrakech 

to Muscat, are imbued with a sense of collective cultural unity and the notion of a 

common Arab agenda (Ghareeb, 2000: 416-418). This, combined with the exposure to 

the rest of the world has led to a more informed, and arguably more critical, Middle 

Easterner who is interested in partaking in the processes of egalitarian governance. 

Here Marc Lynch has succinctly stated that 

 

Rather than imposing a single, overwhelming consensus, the new satellite television 

stations, along with newspapers, Internet sites, and many other sites of public 

communication, challenged Arabs to argue, to disagree, and to question the status 

quo. These public arguments, passionate in their invocation of an aggrieved Arab 

identity, sometimes oppressively conformist and sometimes bitterly divisive, 

sensationalist but liberating, defined a new kind of Arab public and new kind of Arab 

politics. (Lynch, 2006: 2) 

 

However, despite this wealth of research on the impact that recent Middle Eastern 

media developments have had on the region’s public sphere, there has been little 

investigation into the emergence of this “new kind of Arab public and new kind of 

Arab politics” in Iraq following the toppling of Saddam in 2003 and the 

corresponding end to his tight control over the nation’s media sector. This paper 

therefore begins by providing a brief overview of the post-Saddam media landscape 

which has seen Iraq shift from having only a handful of state-run media outlets that 

served as propaganda machines, to a diverse media landscape made up of an 

impressive number of Iraqi-owned and controlled newspapers, television channels and 

radio stations which are being fervently produced and avidly consumed across the 

nation. These divergent and ad-hoc media outlets speak for all shades of opinion and 

represent not only the interests of the key ethno-religious and political factions which 



 5 

are vying for power, but also provide a voice to many of the smaller minorities that 

have long been disenfranchised by the central government in Baghdad.  

 

The net effect of this lively media landscape is that it appears to have brought about 

the re-emergence of a participatory and engaged public sphere in Iraq, a step which is 

fundamental to the formation of a stable and democratic government. Specifically, 

this paper examines the role that the Iraqi media played during the series of elections 

and the referendum that occurred throughout Iraq in 2005, where the myriad voices 

not only encouraged Iraqis to vote but combined to provide a rich array of debate and 

information on key policies, politicians and parties in the lead-up to the elections. 

 

The Post-Saddam Iraqi Media: A Brief Overview 

 

With the fall of Baghdad on 9 April 2003, Iraq’s media environment was changed 

forever. Almost overnight it transformed from Saddam’s tightly controlled 

propaganda machine to one of the freest media environments in the world (Zanger, 

2005: 106). By the end of the month, the Iraqi Ministry of Information had been 

abolished and its 7,000 employees suddenly found themselves without regular income 

(Zanger, 2005: 107). These former state media pundits carried with them their years 

of experience communicating – albeit under tight controls – with the Iraqi people. In 

addition, Iraq also witnessed an influx of expatriates, refugees and newcomers, who 

brought an invaluable and divergent knowledge base gained from living in liberal 

democracies where they had no doubt witnessed first hand the function of the Fourth 

Estate. The evidence of their fervent labor and newfound freedom was soon to be seen 

on the streets of Baghdad where, by the end of May 2003, approximately 100 news 

publications and a handful of new broadcast outlets were available, while others were 

launched concurrently in Basra, Kirkuk and Mosul (Daragahi, 2003: 46). These 

numbers increased substantially throughout the year. By the middle of 2003, Iraq was 

home to more than 20 radio stations (RadioNetherland, 2003), between 15 and 17 

Iraqi-owned television stations, and approximately 200 Iraqi-owned and run 

newspapers across the entire country, with smaller regional towns such as Najaf 

boasting more than 30 newspapers in a city of only 300,000 people (Finer, 2005; 

Gerth, 2005; “The press in Iraq,” 2005; Whitaker, 2003; Zanger, 2005: 107). Indeed, 

Iraqis were so keen for undoctored news that entire sections of Baghdad’s sidewalk 



 6 

for example, were taken up by street vendors who laid the myriad publications out 

across the pavement, many of which were sold out by early afternoon (A New Voice in 

the Middle East: A Provisional Needs Assessment for the Iraqi Media, 2003: 7; Oppel 

Jnr, 2003). Similarly, the citizens of Iraq flocked to local retailers who had managed 

to import scores of Satellite dishes and despite costing around USD200 (more than the 

average annual salary of Iraq at the time), Iraqis were keen to tune in to more than 300 

regional satellite channels and the growing number of indigenous stations (Cochrane, 

2006; A New Voice in the Middle East: A Provisional Needs Assessment for the Iraqi 

Media, 2003: 7; Oppel Jnr, 2003; Price, 2003).  

 

The vast majority of Iraq’s new television stations, radio stations and newspapers 

were started by the seemingly countless political parties, religious factions and/or 

ethno-sectarian groups of post-Saddam Iraq, each of which is jostling for support and 

legitimacy in the nation’s struggle from despotism to democracy (Cochrane, 2006; 

Ghazi, 2006; “The press in Iraq, ” 2007). Here, the domestic politics of Iraq are 

convoluted by the vast number of religious and ethnic divides that do not neatly 

dissect the nation into a series of mutually exclusive groups. There are, as is now 

commonly known, three large ethno-religious groups in Iraq, the Shi’a Arabs, the 

Kurds and the Sunni Arabs as well as a number of smaller “…racial and religious 

minorities… [including] Turkomans, Persians, Assyrians, Armenians, Chaldeans, 

Jews, Yazidihs, Sabeans, and others” (Batatu, 1982 [1978]: 13). Within each of these 

broad categories are more intricate differences, with each sector capable of being 

further broken down by religious sects, varying ethnicities and cultural groups as well 

as political sub-categories. Given the long and complex political history of each of 

these groups, it is not at all surprising that the freeing up of the Iraqi media sector 

following the coalition invasion witnessed the arrival of a highly partisan media, 

geared towards the stated policies and agendas of Iraq’s divergent ethno-religious and 

political scene (Harmston, 2003). As Ibrahim Al-Marashi points out, the Iraqi media 

sector has witnessed the rise of various ethno-sectarian “…media empires” which 

have evolved into “…quite a pervasive element in Iraq’s Fourth Estate” (Al-Marashi, 

2007: 104).  

 

Perhaps foremost among these groups are the Kurdish people of northern Iraq who 

have fostered a significantly diverse and free press since the Gulf War of 1991. 



 7 

Nonetheless, the fall of Saddam has brought with it a credible expansion of the media 

controlled by Iraqi Kurdistan’s two main political factions, the Kurdistan Democratic 

Party (KDP – currently led by Massoud Barzani) and the Patriotic Union of Kurdistan 

(PUK, currently led by the incumbent President of Iraq, Jalal Talabani) as well as 

smaller Kurdish political parties such as the Communist party of Iraqi Kurdistan, the 

Kurdistan Toilers Party, and the Action Party for the Independence of Kurdistan 

among others. In addition, the Kurdish media landscape also includes a variety of well 

regarded independent organs which have played an active role in reporting on the 

Kurdistan Regional Government of post-Saddam Iraq, including those that deal 

exclusively with women’s issues.    

 

Despite the fact they have always been the majority in modern Iraq, the Shi’a have 

long been marginalized by the central Sunni-led government and therefore produced a 

number of active oppositional movements. The two main Shi’ite political groups are 

the Da’wah party (currently led by former Iraqi Prime Minister, Ibrahim Al-Jaafari) 

and the Supreme Council for the Islamic Revolution in Iraq (SCIRI, currently led by 

Sayyid Abd Al-Aziz Al-Hakim after his brother and former leader, Ayatollah 

Mohammad Bakr Al-Hakim was assassinated in Najaf in 2003), both of which control 

several media outlets that promote their respective ideology and agenda. Likewise, 

smaller media empires are controlled by the loyal followers of Moqtada Al-Sadr, 

Grand Ayatollah Ali Al-Sistani, members of Iraqi Hizbullah, the Supreme Council for 

the Liberation of Iraq (SCLI), the Islamic Action Organisation and Ayatollah Hadi Al 

Moderassi. In addition the predominately Shi’ite south of Iraq is also home to several 

significant regional television and radio stations and a handful of independent 

newspapers, the political persuasions of which remain unclear. 

 

The Sunni Arab population of Iraq (who ruled the nation since its creation in the 

1920s until the fall of Saddam, but only ever constituted approximately 20% of Iraq’s 

diverse population) entered both the political and media landscape of post-Saddam 

Iraq at a relatively late stage. Today, however, Iraq is home to several Sunni political 

parties including the Iraqi Islamic Party as well as the Unified National Movement, 

the general Dialogue Conference and the Association of Muslim Scholars, all of 

which amalgamated to form the Al-Tawafuq Front (“The Accordance Front”) in 2005 

in order to contest the December elections (Al-Marashi, 2007: 111). While each of the 



 8 

separate Sunni parties controls its own media outlets, it is those controlled by their 

coalition, the Al-Tawafuq Front, which has proven the most effective if somewhat 

controversial. In addition, several of Iraq’s smaller ethno-religious minorities, such as 

the Turkomans, the Assyrians and the Faili Kurds (Shi’ite Kurds) have managed to 

produce several effective media outlets.  

 

Beyond these ethno-religious groupings and their political parties / media outlets, are 

those which do not officially hold such allegiances and claim to be both secular and 

inclusive. Among the more influential of these is the Iraqi Communist Party (ICP) and 

the Workers Communist Party of Iraq. In addition to these communist parties are two 

of Iraq’s more influential opposition movements, Iyad Allawi’s Iraqi National Accord 

(INA) and Ahmed Chalabi’s Iraqi National Congress (INC), both of which had the 

experience and the funding to freely publish and distribute their organs in the new 

Iraq. In the initial media frenzy of post-Saddam Iraq, a number of these smaller 

political parties produced relatively insignificant newspapers which either folded 

along with their respective party or were left by the wayside as the party amalgamated 

into one of the more prominent factions. 

 

These publications have been joined by those which claim to be free of any specific 

political, religious or sectarian allegiance and desire to report the news in a 

professional and objective manner. While objectivity and independence are difficult 

issues even for the best regarded “Western” media outlets, there is an impressive array 

of Iraqi media which at the very least attempts to uphold the kind of standards 

epitomized by a free press, even if occasional and subtle biases can be detected. In 

addition, Iraq has also seen the production of publications sponsored by various 

journalist collectives and publishing houses, several sports bulletins, arts and culture 

magazines, a few industry related organs, several children’s and student magazines, 

comedic publications containing sharp political satire and still others which resemble 

the tawdry British tabloids, detailing local and international gossip and entertainment 

news as well as featuring pictures of scantily clad women (for comprehensive lists, 

see: “Iraqi Media,” 2003; “Iraqi Media: Online Newspapers, ” 2003; “The New Iraqi 

Press,” 2003). 

 

The Post-Saddam Iraqi Media: The Public Sphere and Democratization 



 9 

 

Despite Iraq’s divergent, ad-hoc and highly volatile media landscape, there have only 

been a handful of scholarly studies which have attempted to document and analyze 

the role that such media have played in the complex matrix of post-Saddam politics 

(Abedin, 2006; Al-Deen, 2005; Al-Marashi, 2006a, 2006b, 2007; Barker, 2008; 

Cochrane, 2006; Isakhan, 2007, 2008a, 2008b, 2008c; Kimmage & Ridolfo, 2007). 

Here Paul Cochrane argues in an issue of Transnational Broadcasting Studies that 

such developments represent what he calls the “Lebanonization” of the Iraqi media in 

reference to the myriad ethno-sectarian media outlets that co-exist in Lebanon’s 

complex media and political sphere (Cochrane, 2006). Others have focused their 

attention on the funding of various Iraqi organs by US organizations such as the 

National Endowment for Democracy (Barker, 2008) and the interference in Iraq’s 

media landscape exerted by various foreign (Iran, Saudi Arabia and the US) and 

domestic (the Iraqi government and the Kurdish regional authority) powers (Isakhan, 

2008a).  

 

However, perhaps more disconcerting is the fact that, as of 2006, a series of policy 

papers and newspaper reports began to argue that Iraq’s complex and highly partisan 

media landscape may actually serve to enhance the ethno-sectarian lines which 

gauchely divide Iraqi society (Abedin, 2006; Al-Marashi, 2006a, 2006b, 2007; Ghazi, 

2006; Kimmage & Ridolfo, 2007; Metcalf, 2006; Roug, 2006). Foremost among these 

is a series of papers by Ibrahim Al-Marashi in which he warns that such media 

diversity may well be “…providing the psychological groundwork for bitter 

divisiveness and conflict” (Al-Marashi, 2007: 99), the kind which preceded the media 

inspired genocide found in Rwanda of the 1990s (Al-Marashi, 2006a, 2006b, 2007). 

This is evidenced, according to Al-Marashi, by the ethno-sectarian feuds that occurred 

in the wake of the bombing of the revered Shi’a Al-Askari mosque in Samarra in 

February 2006 (Al-Marashi, 2007: 97, 100). Here, the various ethno-sectarian media 

of Iraq, such as the pro-Sunni Baghdad satellite channel and pro-Shi’a/Iraqi 

government television stations such as Al-Furat (“The Euphrates”) and Al-Iraqiya 

(“The Iraqi”), are alleged to have escalated tensions following the bombing, but 

eventually called for restraint (Al-Marashi, 2007: 125; Cochrane, 2006; Roug, 2006).  

 



 10 

Beyond the coverage of the Al-Askari bombing, much of the impetus for Al-

Marashi’s argument lies in the content aired by the controversial satellite channel, Al-

Zawra (“The Curved [City]” – a popular soubriquet for Baghdad). This station has 

regularly urged Iraqis to join the fight against the occupation and shows footage of 

successful insurgent attacks against US and Iraqi forces (Al-Marashi, 2007: 113-117), 

leading Al-Marashi to dub the station a “…platform for insurgents” (Al-Marashi, 

2007: 113). It is the case of Al-Zawra that Al-Marashi believes “…represents a worse 

case scenario for the Iraqi media” and that it is entirely “…plausible that a channel 

owned by other political, ethno-sectarian factions, or even an independent channel, 

could undergo a similar transformation” (Al-Marashi, 2007: 117). While such 

concerns are clearly legitimate and the greatest of care needs to be taken to make sure 

that Iraq does not descend into further sectarian violence, a civil war or genocide, 

there is a problem in focusing on very serious but relatively isolated examples such as 

Al-Zawra and their associated potential for mass disaster. The problem here is that 

such conclusions tend to ignore the overwhelmingly positive role that most of the 

Iraqi media – with all their inherent biases and blatant ideologies – have played in 

fostering the emergence of a renewed public sphere in Iraq. Indeed, the Iraqi media 

has been instrumental in serving the number of functions that a free press is expected 

to perform in the nascent democratic order that is post-Saddam Iraq.   

 

This has occurred across many different genres, from traditionally political formats 

such as investigative journalism and talk radio programs to less ostensibly political 

genres such as soap operas, sketch comedy programs and even reality TV shows. 

Interestingly, the production and adaptation of these popular formats to suit an Iraqi 

audience has  enabled the Iraqi media and its viewers to tackle “…issues of social 

injustice, government corruption and, on occasion, life under Hussein” (Sanders, 2005) 

in ways that they certainly would not have been able to under the former regime. It is 

not only clear that these formats serve an entertainment value, but they serve as 

something of a release valve, enabling the citizens to air their grievances on a call-in 

radio show, or laugh out loud at sketch comedy programs portraying the 

incompetence of various state officials. More to the point, such programs serve not 

only to reduce stress and tensions, but to provide alternative formats for public 

participation where any Iraqi with a television, a radio or a phone-line can engage 

with state politics and play a role in debating the key issues of the time. 



 11 

 

Beyond these examples however, the Iraqi media has provided a considerably more 

serious voice in documenting and debating the series of elections and referendums 

that occurred across Iraq in 2005. In order to demonstrate this, the following draws on 

various academic journal articles, policy papers, and newspaper reports concerning 

the Iraqi media throughout 2005. In addition, this paper relies heavily on Iraqi media 

archives that were collated and translated into English by the BBC’s One Day in Iraq, 

RadioNetherland’s Iraq Media Dossier and especially that of the United Nations 

Assistance Mission for Iraq’s (UNAMI) Iraqi Media Monitoring (which were 

reproduced verbatim at globalsecurity.org). While it is important to acknowledge here 

that such sources cannot represent the entire spectrum of media coverage and debate 

present at the time of the elections and referendum of 2005, they nonetheless provide 

a valuable resource given the various issues, risks and costs associated with studying 

the post-Saddam Iraqi media.  

 

Beginning as far back as February 2004, the nascent Iraqi media began to offer its 

views on the Iraqi Governing Council’s (IGC) deliberations over a temporary 

constitution. In a plethora of opinion pieces and news articles across Iraq’s divergent 

press, the nation’s journalists were generally keen to discuss all manner of issues 

relating to the constitution, including attempts to avoid any reference to Islamic law in 

the wording of the document itself. Others deplored the IGC to avoid the temptation 

to skew the wording of the constitution in favor of their own interests, or those of 

their respective ethno-political group. For example one writer at the “independent” 

Azzaman (“The Times”) opined, 

 

All those who have gathered around the conference table to discuss the draft interim 

constitution... would do well to rule out any possibility of coming up with anything 

tailored so as to be in full harmony with their own views. They are duty-bound to put 

aside the unworthy ploy of threatening to rouse the public into civil war in a bid to 

have their own ideas incorporated in the constitution. Any such practice would run 

counter to the reality of the political, ethnic, religious and sectarian diversity that is 

characteristic of Iraq. (Azzaman, as cited in: "Iraq concerns dominate media," 2004) 

 

http://news.bbc.co.uk/1/hi/in_depth/middle_east/2005/day_in_iraq/default.stm
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq.html
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/index.html


 12 

Following on from this, campaigning for the January 2005 election began on 15 

December 2004 and almost immediately it had “…permeated every part of the Iraqi 

media, providing at least the show of a nascent democracy in action” (Usher, 2005b). 

Throughout the campaign period, radio stations, newspapers and television channels 

played a critical role in not only promoting certain political parties and their stated 

ideologies and agenda, but also in simply encouraging Iraqis to defy the insurgent and 

terrorist threats and take part in the election.  

 

For example, throughout the electoral campaign the German government funded a 

daily half-hour broadcast that covered various aspects of the election. They selected 

25 young Iraqi journalists (all under the age of 30) and provided training for them in 

neighboring Jordan. These young journalists then returned to Iraq to seek out stories 

relating to the election which were broadcast on Iraqi stations such as the independent 

Radio Dijla (“Tigris”), and the KDP’s Voice of Iraqi Kurdistan, as well as being 

available for download on the internet (RadioNetherland, 2005). Over the course of 

the campaign these short broadcasts included information vital to the functioning of 

free and fair elections including profiles of politicians, political parties and the various 

coalitions that emerged in post-Saddam Iraq as well as details of which parties were 

boycotting the elections, comment by foreign election observers and the cultural 

aspects of the campaign itself (Usher, 2004). In addition to these half-hour broadcasts 

Radio Dijla also ran its regular programming which encouraged Iraqis to phone-in 

and offer their opinion on the elections as well as quiz shows that posed questions 

such as: “Which is better, a preset democratic model or one that is in harmony with 

Iraq’s culture?” (Usher, 2005b).  

 

As is to be expected, Iraq’s leading television stations, Al-Iraqiya, Al-Sharqiya (“The 

Eastern One”) and Al-Diyar (“The Homeland”), led the domestic television market, 

screening campaign advertisements ranging from the techno-savvy efforts of groups 

such as Allawi’s Iraqi List and the coalition of Shi’a groups known as the United Iraqi 

Alliance, through to the hackneyed efforts of the smaller parties (Usher, 2005b). In 

addition, all three of these channels worked in the public interest, disseminating 

information regarding the curfews, restrictions and security measures that had been 

placed across the nation in the lead up to the election (UNAMI, 2005l, 2005m, 2005o, 

2005p, 2005q). More specifically, Al-Iraqiya undertook an extensive campaign to 



 13 

counter the threats made against those who participated in the election by Iraq’s 

varied terrorist and insurgent groups, which included airing statements by Iraq’s 

religious leaders urging Iraqi’s to partake in the upcoming elections (Misterek, 2005; 

UNAMI, 2005j). Providing the kind of access to the political elite rarely seen in even 

the most highly esteemed “Western” media, Al-Iraqiya also broadcast a weekly 

phone-in program hosted by the incumbent Iraqi Prime Minister, Iyad Allawi, who 

patiently answered unscreened calls from Iraqis keen to discuss various issues with 

their leader and air their frustrations (Usher, 2005b). Allawi was also interviewed 

several times on both Al-Sharqiya (UNAMI, 2005o) and Al-Diyar where, on the latter, 

the Prime Minister is reported to have stated that “…the fate of democracy in Iraq 

depended on the Iraqi people’s participation in the election” (Allawi, as cited in: 

UNAMI, 2005c).  

 

As the election drew closer, Iraq’s media dedicated more and more time and energy to 

covering the election, screening interviews, conducting press conferences, airing 

debates and encouraging phone-ins from an increasingly wide range of political 

parties, candidates and even ordinary citizens. Throughout this period, Iraq’s print 

media sector played an increasingly important role in raising and discussing several 

key issues related to the forthcoming elections. For example, in the lead up to the 

elections, the “independent” Al-Dustour (“The Constitution”) published a collection 

of articles including those critical of the incumbent Iraqi government (UNAMI, 

2005d), those which provided details of some of Iraq’s various smaller political 

factions (UNAMI, 2005e), those which countered rumors about the election (UNAMI, 

2005g), those which discussed the thorny issue of religion and politics (UNAMI, 

2005o), and those which called for peace and unity (UNAMI, 2005p). On the issue of 

whether or not the elections should be postponed, virtually the entire range of views 

and opinions were expressed in papers as diverse as “independent” organs like 

Azzaman, the Iraq National Congress’ Al-Mutamar (“The Congress”), Iraqi 

Hezbollah’s Al-Bayyah (“The Evidence”) and the Da’wah parties Al-Da’wah (“The 

Calling”) and Al-Bayyan (“The Dispatch”) (UNAMI, 2005d, 2005e, 2005k, 2005l). 

Meanwhile, Kurdish papers such as the “independent” Hawlati (“Citizen”), the PUK’s 

Kurdistani Nuwe (“New Kuridstan”) and the KDP’s Xebat (“Struggle”), ran a 

collection of stories both before and after the elections that detailed the various 

Kurdish concerns and developments in the lead up to the election, such as the issue of 



 14 

federation, Kurdish regional elections, unity among the many different people of 

Kurdistan and the future status of Kirkuk (UNAMI, 2005a, 2005b, 2005c, 2005e, 

2005j, 2005o, 2005p, 2005r). 

 

The Iraqi press also fostered a lively and diverse discussion on the merits and tenets 

of democracy. For example, various Shi’a backed organs, such as Daw’ah’s Al-Bayan 

and SCIRI’s Al-Adala (“The Justice”) were somewhat unrestrained in their optimism. 

Throughout these articles, the Shia papers are adamant that all of the Iraqi people are 

entitled to vote and that they must “…not miss this great opportunity” (Al-Bayan, as 

cited in: UNAMI, 2005c) to “…pave the way for the rise of the rule of law, in which 

democracy, freedom, security, and sovereignty will prevail” (Al-Adala, as cited in: 

UNAMI, 2005p). As if to capture this enthusiasm and summarise these sentiments, an 

editorial which appeared just days before the election in Al-Bayan stated: 

 

The countdown has begun for a great, historic day in the life of our people. On this 

day, the people will master their own destiny and future when they will select their 

representatives to the constitutional assembly that will draft the permanent 

constitution and choose an elected government expressing their will and working to 

achieve their hopes and aspirations. The responsibility for making this election a 

success does not rest only with the government or the electoral commission that will 

supervise and ensure a fair vote. Rather, it depends, above all, on our people through 

their broad participation, with all their sects, ethnic groups, political forces and social 

categories. We believe the high turnout will be the most telling response to the 

terrorists and killers who seek to confiscate Iraqi people’s will. With it, they will tell 

those terrorist they are much more stronger than their criminal means. (Al-Bayan, as 

cited in: UNAMI, 2005s) 

 

Similar sentiments can be found across the pages of the INC’s Al-Mutamar, where 

writers such as Shaykh Ali Abd-Al-Husayn Kammunah implored the citizens of Iraq 

to take part in the “…great democratic process for which we have waited long and 

offered dear sacrifices” (Kammunah, as cited in: UNAMI, 2005g), while Nabil Al-

Qassab argued that the election would foster Iraqi unity and “…guarantee the rights of 

alls sects, ethnic groups, and nationalities” (Al-Qassab, as cited in: UNAMI, 2005s). 



 15 

Indeed, Al-Mutamar was such a strong advocate of the elections that it appeared to 

view them as something of a “silver bullet”, capable of rectifying each of Iraq’s 

complex problems. Consider, for example, the words of Salman Al-Shammari who, in 

an article entitled “Iraqi elections a positive step of democracy” wrote that:  

 

not only are the Iraqi elections a positive step on the path leading to shortening the 

occupation’s life and solving the political problem in Iraq and a positive and good 

initiative to boost and deepen the principles of democracy, plurality, and rule of law in 

the country, but they are also the key and main way to get rid of the security and 

economic crises that Iraq suffers from. (Al-Shammari, as cited in: UNAMI, 2005p) 

 

The independent press of Iraq seemed to largely follow suite. For example, much of 

the coverage in Al-Dustour emphasized the need for national unity, with Ibrahim 

Zaydan opining that “In order to build a pluralist, democratic Iraq, as we hope, we 

have to open the doors for participation to everybody because Iraq is home to all 

Iraqis, rather than to a particular sect, ethnic group, tribe or religion” (Zaydan, as cited 

in: UNAMI, 2005g). This was echoed to some degree by Basim Al-Shaykh who 

claimed that Iraq needed to “…seeks God’s help and rise up as one man with their 

hands united to place the voting card deciding their destiny in the ballot box holding 

their aspirations for tomorrow” (Shaykh, as cited in: UNAMI, 2005l). However, Al-

Dustour’s coverage also came with a stern warning to those who would manipulate 

the Iraqi elections or the broader body politic to their own devices. “Let it be known 

from now on” begins another piece by Al-Shaykh,  

 

that the average Iraqi will tolerate no mandate other than that dictated by his own 

conscience. Advocates of fake heavenly agendas had better steer away from Iraq and 

Iraqis, for we have had enough at the hands of opportunists touting bright religious 

and nationalist slogans. Let them seek their fortune elsewhere, for we have made a 

solemn vow to root out anyone stalking our beloved Iraq, regardless of their race or 

colour and no matter how dazzlingly bright their banners may be. (Shaykh, as cited in: 

UNAMI, 2005e) 

 

In terms of the watch-dog function of the media, the well-respected independent 

Kurdish newspaper Hawlati took the unrivalled step of publishing the list of 



 16 

candidates on the Democratic Patriotic Alliance of Kurdistan in the lead up to the 

election itself. What makes Hawlati’s move significant is not only that no other media 

had published such a list due to security concerns for the candidates, but also the 

paper revealed that about a dozen Kurdish candidates were former Ba’athists (Glantz, 

2005). This brought with it a storm of controversy as members of the Ba’ath were not 

only excluded by law from playing a part in contemporary Iraqi politics, but also 

because the deposed party had been responsible for various atrocities inflicted on the 

Kurdish people such as the Anfal campaign of the 1980s. Other newspapers waited 

until after the election to raise their concerns. For example, in mid-February 2005 

Iraq’s Azzaman published an unofficial list of the candidates elected to the Iraqi 

National Assembly following the January elections while several other newspapers, 

including the Da’wah party’s Al-Bayan, SCIRI’s Al-Adala and the INC’s Al-Mutamar 

continued to publish their concerns on the make-up of the post-election assembly 

(UNAMI, 2005n). However, Iraq’s highbrow “independent” paper Al-Mada (“The 

View”) alleged that the Iraqi Council of Commissioners had pre-defined the number 

of seats and percentages for political entities which would go on to form the National 

Assembly following the election (UNAMI, 2005n). 

 

Immediately following the election itself, the diverse landscape that is the post-

Saddam Iraqi media expressed a virtually unified praise for the conduct of the 

elections and their significance for the future of the nation. Indeed, the jubilance of 

many Iraqi journalists splashed across the pages of newspapers as diverse as 

Da’wah’s Al-Bayan, Iraqi Hezbollah’s Al-Bayyah, the INA’s Baghdad, the INC’s Al-

Mutamar as well as “independent” organs such as Al-Mada and Azzaman (UNAMI, 

2005b, 2005f, 2005h, 2005i, 2005t). As just one example, Al-Bayan printed the 

following comment on the election,  

 

It was a historic day in the life of our people. On this day, Iraqis taught the peoples of 

the region a great lesson in democracy. The first winner and victor in these elections 

is, beyond any doubt, the Iraqi people. This, in itself, is quite enough for all those who 

contributed to writing this national epic to feel proud. It is, indeed, a remarkable feat 

added to Iraqi civilization records. (Al-Bayan as cited in: UNAMI, 2005b) 

 



 17 

This optimism was to continue in the Iraqi media following the referendum which 

effectively ratified the Iraqi Constitution in October 2005. Not only did the Iraqi 

media (across its rich array of formats and persuasions) play a critical role in 

disseminating the draft constitution in the lead-up to the referendum, television 

stations such as Al-Sharqiya hosted a phone-in program to discuss the finer details of 

the document ("One Day in Iraq: Media and comment," 2005). In addition, one of 

Iraq’s more influential Islamist papers, the SCIRI-backed Al-Adala, featured one 

editorial which lauded the constitution, stating 

 

The fact that cannot be denied or concealed is that Iraqis have defeated their enemies: 

terrorists, dark forces and those who dream of a return of the unfair equation. What 

has been achieved for Iraq would not have seen the light of day had it not been for the 

sacrifices by Iraqis and their friends. The time of coercion and pressure has gone for 

good, and the time of freedom and democracy has come. Democracy and freedom 

have been created in Iraq by all the honourable men in the world who have stood by 

Iraq in its ordeal, offering all that is dear to them. (Al-Adala, as cited in: "Press sees 

hope after Iraq vote," 2005) 

 

In December 2005, as Iraqis prepared to nominate a permanent government, Iraq’s 

media landscape once again buzzed with the excitement of the looming election. 

Newspapers across Iraq were awash with political advertising and long articles 

detailed the complexity of Iraq’s various political coalitions as well as providing 

details of polling stations and on how to vote. The streets of the nation came alive 

with colorful billboards and posters pronouncing the intentions and policies of various 

groups, from secular parties to religious fundamentalists. On the airwaves, Iraqis 

could tune in to any number of radio programmes discussing the finer details of Iraq’s 

political landscape and encouraging citizens to phone-in with their comments or 

questions. Even mobile phones were vulnerable as political text messages pinged their 

way into the pockets of many Iraqis (Usher, 2005a). Once again however, it was the 

television stations of the nation that best represented the rich array of political factions 

and competing parties, many even taking the unprecedented move to offer free 

political advertising. This brought with it a series of non-partisan and well-produced, 

if rather emotive, short films which encouraged Iraqis to vote. Less emotive were the 

government-funded advertisements which also gave details of how to vote as well as 



 18 

the location of polling booths (Usher, 2005a). In addition, the free air-time meant that 

many of Iraq’s smaller minorities and political factions were able to broadcast their 

own amateur advertisements, although they did complain that they were not given 

equal air-time and were simply unable to compete with the larger parties and 

coalitions (Usher, 2005a). Despite such complaints, the fact that every legitimate 

political party in Iraq had access to free air-time on the nation’s state-run television 

channel indicates the degree to which the Iraqi media served as a locus where the 

general public had ready access to a diverse range of political opinion, policy and 

debate. This is a fundamental shift from the media landscape of Ba’athist Iraq and a 

crucial step in the development of the media’s role in providing the kind of 

information necessary for free and fair elections and, therefore, in underpinning the 

nation’s move from despotism to democracy.  

 

This free advertising aside, most of Iraq’s TV stations took a decidedly biased stance 

in the lead up to the elections. For example, Al-Sharqiya, which had previously been 

lauded for its professional and objective reporting, joined with Al-Iraqiya in its 

unwavering support for the incumbent government of Iyad Allawi and his ministers, 

repeatedly airing his arty black-and-white commercials (Al-Marashi, 2007: 109; 

Usher, 2005a). The Shi’a-backed Al-Furat on the other hand, revealed its deeply 

partisan nature by refusing to offer free air time or screen paid advertisements from 

political parties other than the United Iraqi Alliance (which was a reincarnation of the 

January 2005 Unified Iraqi Coalition) (Al-Marashi, 2007: 109; Usher, 2005a). 

Fortunately, the Sunni parties also managed to have a voice in the December elections 

via their newly established Baghdad satellite channel. Having suffered the 

consequences of boycotting the January election, many of the various Sunni political 

movements formed the Al-Tawafuq Front in 2005 and quickly set about establishing 

the channel. In a bid to counter the clearly partisan nature of their rival stations, 

Baghdad only featured advertisements for the Al-Tawafuq Front in the lead up to the 

December election (Al-Marashi, 2007: 111).  

 

Taken in isolation from each other, each of these respective media outlets can be seen 

to have clearly partisan tendencies that preclude them from the kind of balanced and 

politically neutral reporting that the media is supposed to provide in a democracy. 

However, a discerning Iraqi media consumer was provided with the full gamut of 



 19 

political coverage. Indeed, the Iraqi citizen who was prepared to switch between the 

various partisan newspapers, radio stations or television channels arguably received a 

relatively well-rounded picture of the elections. They were not only encouraged to 

vote or to phone-in and discuss the various issues at stake; they were also treated to a 

rich tapestry of debate, discourse and deliberations that occurred across a myriad of 

media outlets. It seems highly unlikely that any single Iraqi citizen, no matter how 

loyal towards his or her own ethno-political or religious faction, had no exposure to 

the multitude of other voices and concerns expressed throughout the campaigns. Iraq 

is not a neatly divided society where specific groups live in complete isolation from 

one another and even if it were, every Iraqi would have the opportunity to read a 

Kurdish newspaper, tune in to a minority radio station, or watch a pro-government, 

independent, pro-Sunni or pro-Shi’a TV station.  

 

Conclusion 

 

It can be argued that despite the fact that the 2003 invasion of Iraq by the US-led 

“Coalition of the Willing” was an erroneous, egregious and illegitimate act, it did see 

the toppling and later execution of one of the twentieth century’s most brutal tyrants, 

Saddam Hussein. This afforded an unrivalled upsurge in media freedoms across the 

nation, resulting in a shift from five tightly controlled propaganda organs to around 

200 Iraqi-owned news publications by the end of that year, not to mention the 

concurrent expansion of Iraq’s radio and television stations. Much of this new Iraqi 

media maintained a high level of objectivity and journalistic integrity, revelling in its 

newfound freedom to practice the profession and to connect with a population thirsty 

for undoctored news. Other outlets were understandably biased to particular segments 

of Iraq’s population, toeing certain agendas and proliferating particular ideologies.  

 

However, despite this problem, there is still reason to be optimistic about the role that 

Iraq’s thriving media environ can play as the Fourth Estate in the resurrection of 

Iraq’s public sphere. Firstly, Saddam’s tight control over the media sector has left a 

population that is savvy to the intricacies of propaganda and capable of navigating 

suspicious content. This media literacy, coupled with the many independent Iraqi 

papers publishing freely across the nation are not only crucial in re-establishing a 

participatory and engaged public sphere, but can also help to abate the many conflicts 



 20 

across Iraq and thereby aid the shift towards a free, egalitarian and democratic nation. 

Secondly, Iraq’s media can be seen to have played a central role in promoting the 

succession of Iraqi elections and referendums held throughout 2005. This is evidenced 

by the millions of Iraqi citizens who, despite threats of further violence, lined the 

streets of the nation for their chance to take part in the first truly democratic elections 

held in the nation for many decades. Specifically, the many partisan and non-partisan 

organs across Iraq in the lead up to these elections fulfilled their duty of informing the 

populus as to the central issues facing the nation and the stance taken by the numerous 

political parties emerging across Iraq. This resurgence of the Iraqi citizenry playing an 

active role in their governance as well as their engagement with a free press is crucial 

to the development of an informed and active public sphere.  

 

With the next round of Iraqi elections scheduled for 2009, much therefore rests on the 

shoulders of Iraq’s newly re-activated media sector. The ability of Iraq’s press to both 

accurately report on the events and struggles of modern Iraq as well as to serve as the 

locus of varied deliberation, debate and discourse is critical to the survival of its 

newly expanding public sphere. In turn, this public sphere is central to the 

mobilization of an informed and politically active Iraqi population. While this cannot 

be taken in lieu of a truly robust democracy, it nonetheless indicates not only the 

fundamental role that the post-Saddam Iraqi media can continue to play in fostering 

Iraq’s nascent civil society, but also the degree to which the myriad peoples of Iraq 

can make informed decisions about the nuances of their sophisticated political 

landscape. 

 

 

Endnotes 

 

1
 An earlier version of this paper was presented at the 2008 Asian Media Information 

and Communications (AMIC) Conference in Brisbane, Australia.   

 

 

References 

 



 21 

Abedin, M. (2006). The Iraqi media's response to recent sectarian tension in Iraq. 

Terrorism Focus, 3(10), 4-5. 

Al-Deen, H. N. (2005). Changes and challenges of the Iraqi media. [Electronic]. 

Global Media Journal, 4(6). 

Al-Marashi, I. (2006a). The dynamics of Iraq's media: Ethno-sectarian violence, 

political Islam, public advocacy, and globalisation.   Retrieved 17 September, 2007, 

from http://www.policy.hu/almarashi/finalpolicypaper.pdf. 

Al-Marashi, I. (2006b). Issue paper: The media and ethno-sectarian dynamics in Iraq.   

Retrieved 17 September, 2007, from http://www.policy.hu/almarashi/issuepaper.pdf. 

Al-Marashi, I. (2007). The dynamics of Iraq's media: Ethno-sectarian violence, 

political Islam, public advocacy, and globalisation. Cardozo Arts and Entertainment 

Law Journal, 25(95), 96-140. 

Anderson, J. W. (2003). "The Internet and Islam's new interpreters". In D. F. 

Eickelman and J. W. Anderson (Eds.), New media in the Muslim world: The emerging 

public sphere (pp. 45-60). Indianapolis: Indianan University Press. 

Barker, M. J. (2008). Democracy or polyarchy? US-funded media developments in 

Afghanistan and Iraq post 9/11. Media, Culture & Society, 30(1), 109-130. 

Batatu, H. (1982 [1978]). The old social classes and the revolutionary movements of 

Iraq: A study of Iraq's old landed and commercial classes and of its communists, 

Ba'thists, and free officers. Princeton: Princeton University Press. 

Cochrane, P. (2006). The 'Lebanonization' of the Iraqi media: An overview of Iraq's 

television landscape. [Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 16. 

Cunningham, K. J. (2002). Factors influencing Jordan's information revolution: 

Implications for democracy. The Middle East Journal, 56(2), 240-256. 

Daragahi, B. (2003). Rebuilding Iraq's media. Columbia Journalism Review, 42(2), 

45-50. 

El-Nawawy, M. & Iskandar, A. (2002). Al Jazeera: How the free Arab news network 

scooped the world and changed the Middle East. Cambridge: Westview Press. 

Finer, J. (2005). Press in Iraq gains rights but no refuge.  6 June. Retrieved 28 

September, 2007, from http://www.washingtonpost.com/wp-

dyn/content/article/2005/06/05/AR2005060501143_pf.html 

Friedlander, S. (2000). "New electronic Arab newspapers: Techniques and 

distribution". In L. A. Gher and H. Y. Amin (Eds.), Civic discourse and digital age 

communications in the Middle East (pp. 151-157). Stamford: Ablex. 

http://www.policy.hu/almarashi/finalpolicypaper.pdf
http://www.policy.hu/almarashi/issuepaper.pdf
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/06/05/AR2005060501143_pf.html
http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2005/06/05/AR2005060501143_pf.html


 22 

Gerth, J. (2005). Military's information war is vast and often secretive.  11 December. 

Retrieved 10 March, 2006, from 

http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=113436360

0&en=6ed9a1b5468ea92a&ei=5094&partner=homepage 

Ghareeb, E. (2000). New media and the information revolution in the Arab World: An 

assessment. Middle East Journal, 54(3), 395-418. 

Ghazi, M. (2006). Mixed reaction over Iraqi satellite channels.  31 January. Retrieved 

28 September, 2007, from http://www.islamonline.net/English/News/2006-

01/31/article05.shtml 

Glantz, A. (2005). IRAQ: Some Saddam men make it to the election list.  24 January. 

Retrieved 9 October, 2007, from http://ipsnews.net/interna.asp?idnews=27141 

Gonzalez-Quijano, Y. (2003). "The birth of the media ecosystem: Lebanon in the 

Internet age" (D. F. Eickelman and W. F. Raynolds, Trans.). In D. F. Eickelman and J. 

W. Anderson (Eds.), New media in the Muslim world: The emerging public sphere 

(pp. 61-79). Indianapolis: Indianan University Press. 

Harmston, G. (2003). Iraqis enjoy media bonanza.  14 May. Retrieved 25 September, 

2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3027145.stm 

Harris, L. I., & Uthmna, N. K. (2005). 'Zii'!' (Broadcast It!): Local manifestations of 

the global in the Egyptian television show 'Al-Camera Al-Khafeya' (Hidden Camera). 

[Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 15. 

Iraq concerns dominate media (2004).  29 February. Retrieved 25 September, 2007, 

from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3519745.stm 

Iraqi media (2003).   Retrieved 24 January, 2007, from 

http://www.menavista.com/iraqi_media.htm 

Iraqi media: Online newspapers (2003).   Retrieved 27 September, 2007, from 

http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/media.htm#ARTICLES 

Isakhan, B. (2007). The role of the press in Iraq's long struggle for democratic reform. 

Paper presented at the OURMedia - NUESTROSMedios VI International Conference, 

University of Western Sydney, Australia: http://www.ourmedia07.net/  

Isakhan, B. (2008a). Mediated hegemony: Interference in the post-Saddam Iraqi 

media sector. Paper presented at the Australasian Political Science Association  

(APSA), University of Queensland, Australia: 

http://www.polsis.uq.edu.au/index.html?page=52174. 

http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=1134363600&en=6ed9a1b5468ea92a&ei=5094&partner=homepage
http://www.nytimes.com/2005/12/11/politics/11propaganda.html?hp&ex=1134363600&en=6ed9a1b5468ea92a&ei=5094&partner=homepage
http://www.islamonline.net/English/News/2006-01/31/article05.shtml
http://www.islamonline.net/English/News/2006-01/31/article05.shtml
http://ipsnews.net/interna.asp?idnews=27141
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3027145.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3519745.stm
http://www.menavista.com/iraqi_media.htm
http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/media.htm#ARTICLES
http://www.ourmedia07.net/
http://www.polsis.uq.edu.au/index.html?page=52174


 23 

Isakhan, B. (2008b). The Post-Saddam Iraqi media: The public sphere and 

democratisation. Paper presented at the Asian Media Information and Communication 

(AMIC) Conference, University of Queensland, Australia: 

http://www.uq.edu.au/sjc/docs/AMIC/Benjamin_Isakhan.pdf. 

Isakhan, B. (2008c). Read all about it: The free press, the public sphere and 

democracy in Iraq. Bulletin of the Royal Institute for Inter-Faith Studies (Jordan), 

9(1). 

Khalil, J. F. (2005). Inside Arab reality television: Development, definitions and 

demystification. [Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 15. 

Kimmage, D. & Ridolfo, K. (2007). Iraqi insurgent media: The war of images and 

ideas: How Sunni insurgents in Iraq and their supporters worldwide are using the 

media. Washington: Radio Free Europe / Radio Liberty. 

Kraidy, M. M. (2005). Reality television and politics in the Arab world: Preliminary 

observations. [Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 15. 

Lynch, M. (2005). 'Reality is not enough': The politics of Arab reality TV. 

[Electronic]. Transnational Broadcasting Studies, 15. 

Lynch, M. (2006). Voices of the new Arab public: Iraq, Al-Jazeera and Middle East 

politics today. New York: Columbia University Press. 

Metcalf, S. (2006). Analysis: Iraq's media three years on.  6 April. Retrieved 25 

September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4884246.stm 

Misterek, M. (2005). Free speech, measured in Watts.  15 May. Retrieved 18 

September, 2007, from 

http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/tacomas_news_tr.ht

ml 

The new Iraqi press (2003).  31 July. Retrieved 29 September, 2006, from 

http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/press2003.htm 

A new voice in the Middle East: A provisional needs assessment for the Iraqi media 

(2003). Baghdad, London, Copenhagen: Baltic Media Centre, Index on Censorship, 

Institute for War & Peace Reporting and International Media Support. 

One day in Iraq: Media and comment (2005).  7 June. Retrieved 25 September, 2007, 

from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4613849.stm 

Oppel Jnr, R. A. (2003). Iraqis get the news but often don't believe it.  5 August. 

Retrieved 28 September, 2007, from 

http://www.uq.edu.au/sjc/docs/AMIC/Benjamin_Isakhan.pdf
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4884246.stm
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/tacomas_news_tr.html
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/tacomas_news_tr.html
http://www.al-bab.com/arab/countries/iraq/press2003.htm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4613849.stm


 24 

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E4DB1E3EF936A3575BC0A96

59C8B63 

The press in Iraq (2005).  26 January. Retrieved 25 September, 2007, from 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4192219.stm 

The press in Iraq (2007).  12 January. Retrieved 25 September, 2007, from 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6256985.stm 

Press sees hope after Iraq vote (2005).  17 October. Retrieved 9 November, 2007, 

from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4349724.stm 

Price, M. (2003). Baghdad's media explosion.  12 August. Retrieved 25 September, 

2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3144363.stm 

RadioNetherland (2003). Iraq media dossier: Media developments. 23 June-28 July.   

Retrieved 27 September, 2007, from 

http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq030623.html 

RadioNetherland (2005). Iraq media dossier: The latest situation. 26 January.   

Retrieved 27 September, 2007, from 

http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraqmediasurvey.html 

Roug, L. (2006). Unfair, unbalanced channels: Despite U.S. efforts to promote 

journalistic standards in Iraq, sectarian divisions are bleeding over onto a dozen TV 

stations.  28 March. Retrieved 19 October, 2007, from 

http://rempost.blogspot.com/2006/03/unfair-unbalanced-channels.html 

Rugh, W. A. (2004). Arab mass media: Newspapers, radio, and television in Arab 

politics. Westport: Praeger Publishers. 

Sanders, E. (2005). Cameras on a Roll in Iraq.  9 May. Retrieved 18 September, 2007, 

from 

http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/la_times_on_ira.ht

ml 

Seib, P. (2004/2005). The news media and the 'clash of civlisations'. Parameters, 

34(4), 71-85. 

Skalli, L. H. (2006). Communicating gender in the public sphere: Women and 

information technologies in the MENA. Journal of Middle East Women's Studies, 

2(2), 35-59. 

Sreberny-Mohammadi, A. (1998). "The media and democratisation in the Middle East: 

The strange case of television". In V. Randall (Ed.), Democratization and the media 

(pp. 179-199). London: Frank Cass. 

http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E4DB1E3EF936A3575BC0A9659C8B63
http://query.nytimes.com/gst/fullpage.html?res=9C07E4DB1E3EF936A3575BC0A9659C8B63
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4192219.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/6256985.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4349724.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/3144363.stm
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraq030623.html
http://www.radionetherlands.nl/features/media/dossiers/iraqmediasurvey.html
http://rempost.blogspot.com/2006/03/unfair-unbalanced-channels.html
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/la_times_on_ira.html
http://www.stanhopecentre.org/blogs/iraqmedia/archives/2005/05/la_times_on_ira.html


 25 

Sreberny-Mohammadi, A. & Mohammadi, A. (1994). Small media, big revolution: 

Communication, culture, and the Iranian revolution. Minneapolis: University of 

Minnesota Press. 

Street, J. (2001). Mass media, politics and democracy. Hampshire: Palgrave. 

Teitelbaum, J. (2002). Dueling for Da’wa: State vs. society on the Saudi Internet. The 

Middle East Journal, 56(2), 222–239. 

UNAMI (2005a). Iraqi media monitoring. 2 February.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050202-

unami.htm 

UNAMI (2005b). Iraqi media monitoring. 3 February.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050203-

unami.htm 

UNAMI (2005c). Iraqi media monitoring. 3 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050103-

unami.htm 

UNAMI (2005d). Iraqi media monitoring. 4 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050104-

unami.htm 

UNAMI (2005e). Iraqi media monitoring. 5 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050105-

unami.htm 

UNAMI (2005f). Iraqi media monitoring. 6 February.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050206-

unami.htm 

UNAMI (2005g). Iraqi media monitoring. 6 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050106-

unami.htm 

UNAMI (2005h). Iraqi media monitoring. 7 February.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050207-

unami.htm 

UNAMI (2005i). Iraqi media monitoring. 8 February.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050208-

unami.htm 

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050202-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050202-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050203-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050203-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050103-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050103-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050104-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050104-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050105-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050105-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050206-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050206-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050106-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050106-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050207-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050207-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050208-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050208-unami.htm


 26 

UNAMI (2005j). Iraqi media monitoring. 9 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050109-

unami.htm 

UNAMI (2005k). Iraqi media monitoring. 10 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050110-

unami.htm 

UNAMI (2005l). Iraqi media monitoring. 12 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050112-

unami.htm 

UNAMI (2005m). Iraqi media monitoring. 13 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050113-

unami.htm 

UNAMI (2005n). Iraqi media monitoring. 17 February.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050217-

unami.htm 

UNAMI (2005o). Iraqi media monitoring. 17 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050117-

unami.htm 

UNAMI (2005p). Iraqi media monitoring. 18 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050118-

unami.htm 

UNAMI (2005q). Iraqi media monitoring. 23 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050123-

unami.htm 

UNAMI (2005r). Iraqi media monitoring. 25 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050125-

unami.htm 

UNAMI (2005s). Iraqi media monitoring. 27 January.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050127-

unami.htm 

UNAMI (2005t). Iraqi media monitoring. 28 February.   Retrieved 9 November, 2007, 

from http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050228-

unami.htm 

http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050109-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050109-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050110-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050110-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050112-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050112-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050113-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050113-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050217-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050217-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050117-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050117-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050118-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050118-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050123-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050123-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050125-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050125-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050127-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/01/imm-050127-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050228-unami.htm
http://www.globalsecurity.org/wmd/library/news/iraq/2005/02/imm-050228-unami.htm


 27 

Usher, S. (2004). Radio station to help Iraqis decide.  16 December. Retrieved 26 

September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4100183.stm 

Usher, S. (2005a). Hard TV sell for Iraqi electorate.  14 December. Retrieved 25 

September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4526174.stm 

Usher, S. (2005b). Iraqi media urges high turnout.  28 January. Retrieved 25 

September, 2007, from http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4216997.stm 

Wheeler, D. (2001). The Internet and public culture in Kuwait. Gazette: The 

International Journal for Communication Studies, 63(2–3), 187–201. 

Whitaker, B. (2003). Getting a bad press.  23 June. Retrieved 18th January, 2007, 

from http://www.guardian.co.uk/elsewhere/journalist/story/0,7792,983342,00.html 

Wise, L. (2005). Whose reality is real? Ethical reality TV trend offer 'culturally 

authentic' alternative to Western formats. [Electronic]. Transnational Broadcasting 

Studies, 15. 

Zanger, M. (2005). Iraq's emerging press. Nieman Reports, 59(4), 106-109. 

 

 

 

About the Author 

 

Benjamin Isakhan is a doctoral candidate, research assistant and sessional lecturer at 

Griffith University, Australia. He is the author of several refereed journal articles and 

has presented refereed conference papers in both the Australasian region and the 

Middle East on his central research interests: democracy in Iraq, Middle Eastern 

minorities and the media, and the role of the public sphere and the free press in the 

democratization of the Middle East.  

 

 

http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4100183.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4526174.stm
http://news.bbc.co.uk/2/hi/middle_east/4216997.stm
http://www.guardian.co.uk/elsewhere/journalist/story/0,7792,983342,00.html

