
The Public Right to Know:  

Government – Press Relations in South Korea and the Debate about Press Rooms 

 

Jukka Jouhki 

University of Jyväskylä, Finland 

 

Il-hyun Baek 

 Seoul National University, South Korea 

 

 

Abstract 

 

In May 2007, when the Government Information Agency of South Korea announced the 

closing of the press rooms on government premises, it marked the end to a significant 

journalistic tradition. Until then, these press rooms had been integral to relations between 

the press and government, in that they allowed journalists to be posted full-time in the 

reporting facilities and in turn establish close relations with their government sources. 

President Roh argued that his new press policy was a reform that aimed to improve jour-

nalistic quality, minimize collusion between journalists and their sources, and establish 

“clean but tense” press relations. Yet Korean reporters and international press organiza-

tions criticized Roh for restricting press freedom and the public’s right to know. This arti-

cle discusses the political and cultural context of this controversy, and considers the “Roh 

vs. Press” debate by analyzing public statements, news reports, interviews, and its key 

rhetorical elements.  

 

Keywords:  Korean Journalism, Press Rooms, Freedom of Press, Public’s Right to 

Know, Rhetoric.  

 

 

Introduction 

 

In May 2007, President Roh Moo-hyun of the Republic of Korea (henceforth: Korea), 

had little less than a year left before the end of his five-year term (2003-2008). Since the 

beginning of his presidency, Roh’s administration had suffered from inflamed relations 

with the nation’s three biggest newspapers: “The Kingmakers”, The JoongAng Ilbo, The 

Dong-A Ilbo and The Chosun Ilbo (henceforth: The Chosun). President Roh had had a 

vision for media reform for many years, and had tried during his presidency to implement 

it, with poor results. Now seemed to be Roh’s last chance to make a difference, he an-

nounced his plan for the closure of the so-called government press rooms, an act that he 

thought would improve the transparency of the government–media relations and eventu-

ally elevate the quality of Korean journalism. However, to the majority of the Korean 

media establishment, as well as international media organizations, Roh’s plan was seen as 

a simple restriction of press freedom. Interestingly, both sides claimed and debated the 

issue from positions that asserted that each were defending the universal right to com-

municate.  

 

http://www.jyu.fi/en/
http://www.useoul.edu/


 1 

The press rooms that Roh wanted to close are government-built offices for journalists, 

located in different ministries and government institutions. To compensate for these press 

room closures, Roh announced that he wanted to centralize official briefings and build 

new premises for journalists. This , he hoped, would decrease or even end collusion be-

tween government officials and reporters, and improve the exclusivist and hierarchical 

journalistic culture that did not allow entry for members of smaller, less established and 

online media outlets into the old press rooms. Last but certainly not least, Roh attempted 

to control the connections between journalists and government officials by requiring 

journalists make an official reservation every time they wanted to meet a government of-

ficial.  

 

Roh’s act was a significant, if not drastic, change to the entrenched Korean journalistic 

tradition that had always had reporters stationed in the press rooms on the same premises 

as their hosting government organization, working almost as colleagues with the govern-

ment officials who provided them with official and unofficial information for their news 

reports. Foreign press covering Korea seemed to applaud the reform, but most domestic 

reporters, newspapers and journalists’ guilds attacked Roh with full force. The Interna-

tional Press Institute (henceforth: IPI) also condemned the new policy and took the side 

of Korean journalists against Roh’s new policy. Despite all criticism, the policy was put 

into force in October 2007, and the old press rooms were shut down and new centralized 

briefing rooms were built in their place. The number of these new briefing centers was 

lower than the number of old press rooms that had been open before.  However, the vol-

ume and range of media representatives they now allowed in and could accommodate 

was greater than before. Still, the new briefing centers were immediately boycotted by the 

main newspapers.  

 

The Question and the Method 

 

The purpose of the article is to describe and analyze the arguments deployed by the three 

parties in the conflict. It begins with a discussion of the Roh administration’s introduction 

and justification of the new policy, with a particular focus on the reform’s main modes of 

implementation, namely, the Government Information Agency’s (GIA) statement and 

President Roh’s explanatory letter to Korea’s civil servants. Second, reactions to the poli-

cy from The Chosun, Roh’s fiercest adversary, will be described and analyzed. For this, 

data was collected by gathering every article from the newspaper’s online English site 

that contained the keyword “press room”. Articles were collected for the period between 

May 2007, the time of initial announcement of the plans to close press rooms, to Decem-

ber 2007, the time of the subsequent presidential elections. Third, the statements of the 

IPI, the party that developed the conflict into having a global significance will be pre-

sented. Finally, the article presents views held by Korean journalists, government offi-

cials and media and journalism professors, which were gathered through fourteen inter-

views. Interviews were open-ended and unstructured, and ranged in length from thirty 

minutes to an hour. Questions aimed to uncover the opinions of journalists, government 

officials working as press liaisons and professors in media studies or journalism about the 

press room controversy. Journalists were representative of all kinds of media, big, small, 

online and offline, but were all focused on reporting on government organizations. The 



 2 

government officials interviewed were chosen for their media-related work. Professors 

were chosen for their special expertise, as they were all media or journalism professors at 

leading Korean universities located in Seoul.  

 

As it is anticipated that most readers will be unfamiliar with aspects of Korean journalism 

and the sociocultural and political context of the, the following two sections will provide 

a brief introduction to Korean journalism, the press room culture and Mr. Roh’s presiden-

cy. Overall, given the relative newness of the topic to most readers, the present discussion 

will restrain its theoretical dimensions in favor of its descriptive elements. 

  

Korean Journalism and the Press Room Culture 

 

The revision of the Constitution in 1987 emancipated Korean media companies from 

strict governmental control and enabled journalists to cover and express opinions on for-

merly forbidden issues. Political critique was slowly starting to be accepted as a part of 

Korean media culture. Today, while the media industry has officially been emancipated, 

the traditions of the authoritarian era still influence media production and journalism. 

Media companies are still hierarchical and journalists’ self-censorship often impedes crit-

ical views on political issues. Many Korean journalists still identify with the governing 

elite of the nation and the largest Korean newspapers are politically oriented. Tom Brislin 

analyzed the problems of Korean journalism in the 1990s, and identified the following 

phenomena: the privileged press clubs, emotional news coverage, distorting and misquot-

ing of interviews, referring to non-existent sources, violation of intimacy in photography, 

uniform reporting concerning governmental issues and the explicit politics of journalists. 

Indeed, these problems can still be detected in Korean journalism (Brislin, 1997; see also 

Kang, Kim & Youn 2006; Rhee 2006; Shim, 2005; Kim, Jang & Jung, 2003; Logan, Park 

& Shin, 2004).  

 

Regionalism with a feudal bent is both a powerful integrating and dividing force in Korea, 

especially in politics but also in media. Media companies fill the top jobs with people 

from the home area of the president, which gives the particular company better access to 

the resources of the ruling party and government. Just as the increasing control over me-

dia organizations by big capital control is a phenomenon of concern in other parts of the 

world, so is it in Korea.  This concern, along with worry over the concentration of news-

production and lack of diversity, are all hotly debated issues (Cho, 2006; Park et al., 2000, 

115-118; Kim, 2002; Choi, 2001).  

 

Physically, the press rooms (gijashil) in Korea are large offices provided for a limited 

number (20 to 40) of reporters by the government for a nominal fee (ca. 50 USD) by the 

hosting organization. The press rooms usually function as reporters’ primary base, as they 

rarely have desks at their employer’s premises. This, of course, means less expenditure 

for media companies and less moving around for journalists, for whom the press room is 

the main locus of information. In 2007, a typical press room provided space for reporters 

from major media outlets, including ten daily newspapers, five TV broadcasters and one 

radio broadcaster. Representatives of less established, online and foreign news media 



 3 

were not welcomed in these press rooms. This exclusionary tendency was not officially 

encoded, but rather was a result of the enforced hierarchy of Korean press culture.  

 

First established during the Japanese colonization period (1910–45), press rooms have 

since been a full-time facility for journalists of major media outlets reporting on govern-

ment organizations such as a particular ministry, district attorney’s office or police station. 

Press rooms are also found in major Korean universities and companies. During the mili-

tary regime that lasted from the independence of Korea after World War II until the end 

of 1980s, press rooms were integral to the government’s strategic policy for keeping the 

media under control (Kang, 2002; Kim 2002). According to OhmyNews (20 February 

2004), the leading citizen journalism news service in Korea, the press rooms have long 

been bastions of journalistic cliques—clubhouses that help preserve the traditional mo-

nopoly and oligopoly by media conglomerates and allow for a culture of comfortable 

connections between individual reporters and their ever so benevolent sources, thereby 

significantly hindering journalistic integrity. 

 

The perspective held by OhmyNews is understandably critical, as at the time it was ex-

pressed, they were not given access to press rooms. According to The New York Times 

(13 June 2004), Korean press rooms are not unlike their Japanese press club equivalent, a 

system which is “an enduring symbol of the collusive relationship between the govern-

ment and the news media.” Following Laurie Freeman’s (1996) discussion of Japanese 

press culture, Korean press room system could thus be called “an information cartel”. Up 

until the time of Roh’s administration (2003-2008), the Korean press had a closer rela-

tionship with the government and was considered akin to a tool for upholding the politi-

cal status quo, as well as social harmony. Indeed, the government ensured that the press 

conformed to this role through the use of rewards or force, sometimes both. Reforms in-

troduced by President Kim Dae-jung (1998-2003) changed government-press relations 

and as a result it beame more conflicted. These ties broke off completely during Roh’s 

administration.. There was “autonomous tension” as the press was allowed and willing to 

criticize the government while staying autonomous of the political organization (Nam, 

2007.) 

 

Interestingly, according to interviews conducted by Nam, Korean reporters often still per-

ceive their own identity as that of another political power, and thus complain about the 

diminution of cronyist ties. Their fear of being separated from the ruling coalition appears 

to be an important factor in the confrontation between the Roh administration and the 

media. Furthermore, reporters from major newspapers feel disrespected because reporters 

from minor press outlets are treated as their equals by the government. As for freedom of 

speech, while it has improved and journalists can be critical of the president, it does not 

matter since, as one reporter notes, “criticizing the president is so common that these 

types of reports no longer provoke strong reactions” (Ibid, pp. 20-30). 

 

President Roh and the Radical Move 

 

It is generally agreed that Roh Moo-hyun won the 2002 elections because of the outspo-

kenness of Korean netizens and the publication of editorials against conservative candi-



 4 

dates by major Korean dailies. “The avalanche of young power” signified a break from 

the values of the major newspapers who had so significantly defined the nation’s political 

ideologies. Roh was most popular among young Koreans and acquired an image connot-

ing reformism, innovativeness, anti-Americanism and pacifism (Cho 2002; Hwang 2002, 

174-202; Yun, 2002). According to BBC News (8 August 2007), with his “relative youth, 

lowly beginnings and promises to root out endemic political corruption, [Roh] seemed to 

be the new start the country needed.” However, his term was “a rollercoaster ride,” in-

volving scandals, internal conflict and external criticism. Roh was even suspended in 

2004 when the opposition-ruled Parliament impeached him for breaching election rules. 

The Constitutional Court overturned the impeachment and Roh was reinstated.  

 

Roh did not exemplify the ideal of traditional Confucian leadership that is so strongly fa-

vored by traditionally-oriented Koreans. He was born into a poor peasant family, never 

went to college but self-studied for the bar exam and became a lawyer. In 1988 he entered 

politics as a member of the National Assembly, “grilling top officials” during parliamen-

tary hearings. When Roh took office in 2003 his cabinet was comprised of politically in-

experienced and relatively young individuals (Ibid).  

 

Since the beginning of his political career, Roh had been annoyed by the close ties be-

tween government officials and the press, a configuration that existed in part because of 

poor information policies, but also because of the old journalistic culture that emphasizes 

the value of personal relations between professionals. During his presidency, Roh at-

tempted to implement some new media policies eradicating what he suspected was a 

journalistic culture of collusive news-making. However, it was only later in his term that 

this radical paradigm shift was introduced. It was announced in late May 2007 by the 

Government Information Agency (GIA), which described plans to consolidate the forty 

press rooms into three centralized spaces at the Central Government Complex in Seoul 

and two other cities. The “plan for the modernization of media support”, as the Presi-

dent’s Office called it, was also to affect the number of press rooms at the National Police 

Agency and the prosecutors’ offices (The Hankyoreh, 21 May 2007). In President Roh’s 

view, these press reforms would improve the quality of Korean journalism and would 

strengthen the communicative rights of the public.  Conversely, to the majority of Korean 

press and several international press organizations it was not a “reform” but a serious re-

striction of the right to communicate and freedom of press. For example, the new policy 

required journalists to carry electronic press passes that monitored their comings and go-

ings, and make formal appointments in order to meet with government officials. Hence, 

the act was a significant change to Korea’s old journalistic tradition, where reporters had 

worked almost as colleagues with government officials.  

 

The new centralized briefing rooms were boycotted by the main media outlets until Roh 

was succeeded by Lee in March 2008. During fall 2007, many reporters staged demon-

strations against press room closures, and in some cases, they refused to leave the prem-

ises even after the government had cut electricity to the rooms. To many, it appeared that 

Roh was seeking revenge against the conservative press that had always been so critical 

of him. To others, Roh’s intent was to encourage “clean but tense” relations between 



 5 

press and the government, in addition to introducing more active and diversified modes 

of news-reporting.  

 

Roh’s New Policy against “Parochial Views” 

 

On May 23, 2007 a Government Information Agency (GIA) press release introduced 

Roh’s new press policy. In it, the GIA stated that after conducting case studies of domes-

tic and overseas situations, an “advanced media support system” was to be established, 

and “[b]y expanding disclosure of information, transparent relations between the gov-

ernment and the media” would be further promoted. Problems were to be addressed “on 

the principle of openness, equitability and information sharing to guarantee the people’s 

right to know”. The government was to “streamline” the new system by integrating brief-

ing rooms and news transmission rooms. Also an electronic briefing system, as befit the 

“new environment of [an] information age”, was to be adopted. The new briefing centers 

were to have a more open seating system, allowing representatives outside the circles of 

the main Korean media organizations to freely access press briefings. Justification for the 

new policy was also marshalled from abroad, and the new policy pointed out that “many 

European and North American Governments [also] operate a consolidated briefing 

scheme tailored to fit their needs”. In Korea, central government agencies that did not 

belong to a major government complex were to discontinue the operation of their existing 

press rooms and news transmission rooms, “holding instead their briefings in the nearest 

consolidated briefing center” (Korea-net News, 23 May 2007). 

 

In early June 2007, President Roh published an open letter to the civil servants of the Re-

public of Korea. Roh explained that his aim was to “reform the anachronistic reporters’ 

rooms”, “rectify wrong practices” and “hand a better system over to the next Administra-

tion”. In Roh’s view, the isolated reporters’ rooms inhibited quality news work. Hence, 

reporters had to leave the press rooms and “conduct on-site newsgathering activities, 

meet relevant specialists and study Government policies”. Under the old system, reporters 

were too easily satisfied with material presented during official briefings, the unofficial 

views of officials and “unconfirmed information floating around the reporters’ rooms”. In 

Roh’s view, this hindered journalistic competition, caused uniform reporting, and con-

tributed to the shortage of in-depth journalism in Korea. As Roh put it,“[s]uch deep-

rooted practices are not easy to eradicate even though everyone has noted the negative 

aspects” (Cheong Wa Dae, 7 June 2007). 

 

According to Roh, the old press room culture was an “archaic practice”, whereas the new 

system would encourage “healthy tension” between the press and the government. This 

was necessary for an “advanced democracy in an era of knowledge and information”.  

Reporters had started making “unauthorized forays into Government offices again” and 

journalistic diversity was lost because of the “parochial views hatched” in the press 

rooms. For Roh, the press rooms compromised the press’ objectivity and were symbolic 

of a bygone authoritarian era. To be sure, foreign journalists “from advanced countries” 

found it odd “to see Korean reporters spending all their time […] in a stationery environ-

ment” writing uniform reports. His policy conformed to international standards and Ko-



 6 

rea was set to follow what was seen to be a global trend. In this way, Roh’s reforms were 

about modernizing both the government and the press. (Ibid.) 

 

The Chosun against the “Lame Duck President” 

 

In a column in The Chosun (28 May 2007) Roh’s press policy was called “bankrupt” and 

an initiative introduced “under the grandiose pretext” of supporting advanced news cov-

erage.  It stated that Roh had only a few supporters left and that he previously had unsup-

ported stubborn ideas. Yet in the case of this latest act, the column argued that there was 

“no justification whatsoever”. It quoted Roh’s former supporters and claimed that Roh 

had “always had an obsession that he is a victim of the press” and claimed that he felt 

compelled to retaliate against those outlets which were critical of him. Another column, 

published May 30, 2007 implied that the policy would be reversed, given that everyone 

but Roh was against it. It argued that the Korean press was not perfect, but that it had 

nonetheless “progressed in step with democracy” and even “improved its self-corrective 

mechanism”. Press freedom was a basic element of democracy and should not be “reck-

lessly shaken by a lame-duck president”. According to The Chosun’s news report of the 

same day, Roh was only trying to “gag the press” and did not have the “common sense” 

to back down, showing the public that he was “bigoted” in his opinions and principles. 

Indeed, the column asserted that the government had “made war on the press its top prior-

ity” and it had “only itself to blame for the tragedy”. 

 

On May 31, The Chosun carried numerous news articles and an editorial about Roh. A 

news article reported that Roh’s new press policy was an attempt to offset the president’s 

“lame-duck image and boost the influence of pro-Roh groups”. According to the quoted 

party members the president was “trying to control the political situation by creating new 

conflict”. Another news report concentrated on the press policy’s inhibition of “the pub-

lic’s right to know” whereas the editorial claimed Roh was facing “increasing opposition 

from the media, academia and political parties”. It described how Roh was “telling eve-

ryone not to mess with him” and characterized his threats as being “fit for gangland”. 

They pointed out that Roh did not own the government buildings, but that they belonged 

to the public. It also refuted Roh’s assertion that the press did have  “special privilege”, 

and explained that journalists did not meet with government officials for fun, but in order 

to inform the public.  

 

Hence, the closure of press rooms was “merely the latest manifestation of Roh’s stubborn 

attitude”. Another editorial in The Chosun (1 August 2007) continued the newspaper’s 

invective against Roh, arguing that his new policy was “blocking journalists”, and was an 

“absurd measure” that “will end when this administration ends in a few months.” Indeed, 

it described the whole reform as the result of Roh’s “personal animosity” towards news 

media. An editorial from October 18th reminded readers how Roh had described the 

press as “an unchecked, unverified and self-made power” just after stepping into office in 

2003, and how he had instructed his ministers not to “wine and dine” the press.  

 



 7 

He may have a grudge against the press, but this behavior went beyond the ac-

ceptable limits of civility. That is how the five-year relationship between Presi-

dent Roh and the press started, and that is how it will end. 

(The Chosun, August 2007) 

 

The editorial continues on to discuss how the leaders of democratic countries normally do 

not berate the press, as they are institutions that represent the people’s right to know. That 

is, if the main duty of the press was to “monitor, check and criticize those in power”, 

Roh’s “brutal acts” towards the press were thereby also “aimed at the public”. Admittedly, 

the press had been critical of Roh but it was “because his comments and behavior were 

threatening to damage the country’s pride as well as its future”. 

 

Global Escalation: the IPI’s Involvement 

 

Roh’s new press policy did not go unnoticed by the International Press Institute (IPI) a 

global organization comprised of editors, media executives and journalists dedicated to 

press freedom and the free flow of information. The IPI is also committed to “the im-

provement of the practices of journalism”. Their first public statement was a letter ad-

dressed to President Roh in June 1st, 2007, signed by Director Johann P. Fritz. According 

to the letter, the South Korean government was setting aside the principles of good gov-

ernance and accountability. In “modern democratic societies” the media had a duty to 

hold governments accountable, a role which was now constrained by Roh’s recent move. 

Fritz wanted the Korean government to reconsider and “to once again allow the media 

open access to ministries and other public institutions”. 

 

On June 12
th

, ten days after the IPI statement, the President’s Office published a reply, 

signed by Oh Young-jin, the secretary to the President for Overseas Communications. 

According to the introduction of the letter on the President’s Office website, the IPI had 

criticized the government’s initiative to “streamline the existing support system” for the 

press. According to Oh’s reply, the IPI’s concerns were “not based on fact” but based on 

news articles published by biased Korean press outlets. Moreover, Oh regretted that the 

IPI did not ask for the Korean government’s explanation. According to Oh, “[t]his atti-

tude violates the golden rule for the press: First and foremost verify the facts”. Oh also 

listed the inaccuracies he found in the IPI’s statement and explained how the press rooms 

were observed to be “anachronistic”, “exclusive” and rendered reporters susceptible to 

“colluding on news stories”. Moreover, even foreign reporters were not allowed in the 

press rooms. Oh also referred to the global financial services firm Morgan Stanley’s de-

sire to abolish Japanese press rooms as they were “symbols of collusion between the 

press, politicians and government ministries”. Oh emphasized that the new system would 

enable “free competition for quality news”, and that under the new policy, the govern-

ment was not blocking all access to government buildings, but only requiring that report-

ers make appointments prior to meeting government officials. Indeed, the policy followed 

the standard set in other countries, where Oh remarked that reporters could not “run about 

from one government office to another without prior arrangement”. According to his let-

ter, the IPI also failed to mention how the new system gave reporters more access to gov-

ernment information, increased transparency, and expanded “the people’s right to know”. 



 8 

 

Oh Young-jin’s reply did not appease the IPI, who replied to the letter on June 25
th

, 2007. 

The statement foregrounded the IPI’s 50-years of experience, which had taught the organ-

ization to “detect elements that threaten press freedom not only in repressive countries, 

but also within democratic systems”. The statement reminded Roh’s administration that 

the Korean Constitutional Court had even revoked one of Roh’s earlier press laws, which 

had been about limiting the market share of media companies. The IPI was particularly 

worried about the control of interaction between journalists and their sources which 

would breach confidentiality and inhibit verification of “the PR-like information handed 

out by the authorities”.  

 

The IPI published another statement on August 27
th

 when Johann P. Fritz restated most of 

his views and lamented how the government had used its budget for the new policy. Fritz 

commented that Roh was “obviously acting in his own self-interest by restricting the me-

dia’s access in the run-up to the December presidential elections”. Moreover, the 

measures illustrated “a basic animosity against the media and a deep-rooted misunder-

standing of the functioning of a free, independent and critical press”. President Roh’s 

previous moves were “known in the international media community as being politically-

motivated”. Again, Fritz urged Roh to withdraw the new system and “to recover the in-

ternational reputation of Korea in the field of media”.  Ultimately, Fritz stated that he did 

“not want to again see South Korea on the IPI Watch List” and spoke on behalf of the 

Korean public and the international media, who had already realized that Roh’s govern-

ment’s “continued hostility towards the press” was “merely another undemocratic effort 

to prevent scrutiny of those in power”. 

 

On November 19th, the IPI Executive Board issued a collective statement addressed to 

President Roh which restated the IPI’s concerns. It refuted the claim by the Director of 

the Korean Overseas Information Service that having interviews in designated places was 

a common practice in Western countries, according to IPI board members it was not. On 

the contrary, it was seen as “a retrograde step in South Korea’s credibility as a truly dem-

ocratic country, in which press freedom is protected according to international standards”. 

Also the IPI Board “seriously considered placing South Korea back on the IPI Watch 

List” but decided to wait for the possible reopening of press rooms by Roh’s successor. 

The IPI also accused the Korean government of encouraging its ministries and agencies 

to counter any critical media organizations, monitoring government advertisements in 

critical dailies, and having a tax-money based support system for the media they favored. 

The IPI further condemned the government’s two major media laws and selective tax 

probes of media companies, and criticized their “staged attacks” against critical media 

reports. The statement concluded by restating its demand for Roh to “remove the new re-

strictions against the journalists” so that Korea’s “reputation as a democratic country” 

could be reinstated in the international community. 

 

Behind Official Rhetoric 

 

According to one Korean newspaper reporter interviewed for this article, the “so-called 

reform” was about Roh’s government wanting to control the negative reporting of the 



 9 

major newspapers. The reporter suggested that restricting the reporter – civil servant un-

official relationship would be counterproductive as both sides valued the informal con-

nections. This kind of bonding with favoritism goes back to Korean culture where old and 

steady social ties and long traditions of co-operation are valued. Before the new policy, 

the reporter remarked, it was easier for government PR staff to gather all the reporters 

into press rooms, but in the new situation it was too much trouble to gather all reporters 

together in the new briefing centers. Also, the smaller media, although they were now 

allowed in the briefings, were bound to “lose out” in the deal anyway as they did not have 

any power or valuable contacts. On the other hand, he said the press’ claims about the 

“people’s right to know” being jeopardized was an overstatement, that even the public 

did not believe this argument. In reality, the conflict was more about reporters being “in-

convenienced”, and their appeals to the “people’s right to know” was just “lip service”. 

That is, the flow of information was not jeopardized, since journalists still had their old 

sources in the government. According to this reporter, it was ultimately wrong of the 

press to have resisted the government’s new policy. 

 

Another Korean newspaper reporter interviewed said there was nothing “progressive” in 

the new press policy and the press should not have been “oppressed”. The press could 

reform itself but the government was arrogantly forcing the policy and in doing so, was 

infringing on the people’s right to know. In contrast, another reporter interviewed for the 

article thought that some of the major newspapers had indeed practiced biased reporting, 

and that Roh was accurate in his view about press being unfair towards him. In other 

words, the Korean press “deserved” the new policy and needed “clear channels and gate-

keeping”. One interviewee, a Korean broadcasting reporter, underscored the practical el-

ements of news-making as he lamented how difficult reporting had become after the new 

policy. He explained, “so many reporters from internet media are contacting the sources. 

Then the sources get tired of dealing with them and feel more pressured when meeting 

me”. One unfortunate outcome of the “so-called reform” was that drinking parties be-

tween government officials and reporters had become rare, said the reporter. To be sure, 

one government official interviewed seemed to miss the same good old days:  

 

In the past we tried sustaining good ties with reporters. Then we could 

persuade those reporters about the direction of the article a little bit. Now 

it’s difficult. Drinking and having lunch and dinner were our duties and 

now it’s gone away and we have to find a new way dealing with media.  

 

Another government official interviewed in this research stated that reporters’ arguments 

about the right to know being infringed were “nonsense”. As he put it, reporters were 

merely inconvenienced and would just have to get accustomed to the new policy without 

exaggerating the circumstances. He also claimed that the public did not agree with the 

journalists, who would eventually have to obey the government. This was what the polls 

suggested. One GIA official interviewed said that he thought the reform had been suc-

cessful, particularly because the representatives of smaller media outlets, such as the 

online-only media reporters, were now getting information more easily. They were al-

lowed into briefings and had their own press cards. However, an interview with his col-

league uncovered concerns that civil servants were having difficulties in expressing their 



 10 

personal opinions to the press and meeting the reporters. Specifically, it was felt that the 

GIA was watching individual officials and would reprimand any over-talkative officials. 

“So I don't want to say a word to the press”, the official stated. Another government offi-

cial interviewed thought the reform was politically motivated and would most likely be 

cancelled after a regime change. 

 

Most of the professors interviewed for this article were more understanding about Roh’s 

policy. One professor of media studies described the press room reform was a positive 

thing – despite Roh’s own motives – in that it was a step away from the passive culture of 

the old press room system. Yet according to a reporter with an English-language newspa-

per in Korea, many people held a mistaken image of press room reporters. They did not 

just sit around and wait for press briefings, but were more active than people thought. 

However, there was indeed an unspoken rule that reporters from the major newspapers 

were not free to write pro-Roh articles.  

 

An interview with an American journalist residing in Korea highlighted how friendly re-

lations between journalists and officials did sometimes lead to the exposure of political 

scandals, but also had a downside. For example, if government officials made mistakes, 

their journalist friends might not report these, because of a sense of loyalty. In a similar 

vein, a professor of journalism interviewed at a university in Seoul expressed his appreci-

ation of Roh’s reform, because of the likelihood that it would result in a more open sys-

tem, which would in turn eventually lead to improved press freedom. On the other hand, 

the press should have introduced its own reforms, but it did not seem too motivated to do 

so.  In this professor’s view, the conflict was rooted in the different ideologies held by the 

dominant press and President Roh. In the end, the only way of improving Korean press 

culture was to improve the way journalism was taught in universities. Specifically, a 

greater emphasis on issues around gatekeeping, more focus on methods of objectivity, 

and much more teaching around investigative journalism. However, this professor did not 

see any significant difference between the old and the new system. In his view, the new 

system had only produced more physical space for journalists. Moreover, the government 

had the natural right to restrict the use of its own premises, since press rooms were situat-

ed on government property. As he saw it, journalists were misguided in their tendency to 

think that they owned press rooms, simply because they had occupied them for the last 

fifty years. The third professor interviewed was the most laconic in his view. With a per-

sonal background in journalism, he was in firm opposition to Roh’s reform. He did not 

see any shades of gray in the matter, and stated that there was nothing good about the 

new policy, and viewed it as a measure that only restricted press freedom. To him, limit-

ing reporters’ access to government officials meant less information about the wrongdo-

ings of the government. 

 

Discussion: Never-Ending Negotiation 

 

According to Kang Myungkoo, Korean media is a “power exerting institution, rather than 

power-watching one” and “has become an invested interest group like the military, the 

bureaucrats, and the party politicians, rather than a professional occupation”. After Presi-

dent Kim Dae-jung stepped down in 2003 there have been “unprecedented conflicts” be-



 11 

tween the media and the government and also within the media. “Allegorically, journal-

ists who are supposed to report soccer matches, have decided to participate in the game 

due to their dissatisfaction with the players.” The official and unofficial networks be-

tween journalists and politicians contribute to the “over-politicization” of journalism. 

Moreover, the “authoritarian, didactic, and patronizing relationships with their readers” 

had failed to create “an egalitarian public sphere wherein everybody participates in dis-

cussions” (Kang, 2007, p. 159-70.). 

 

Michael Breen, a British columnist in Korea, has pointed out that although the new policy 

was introduced in a rude way, one has to be careful when “the media themselves become 

a story” and when they own the means of production (JoongAng Ilbo, 18 June 2007). All 

sides of this conflict seem to have been working for the noble cause of improving the 

right to communicate, better journalism, and enhancing the public’s right to know. How-

ever, the public was far from unified in their alignment with either side. According to a 

poll conducted by The Dong-A Ilbo (1 June 2007), over half of the respondents did not 

agree with the new press policy but over one third did agree, as they believed the new 

policy would improve what they perceived to be an old-fashioned press culture. Surpris-

ingly, internet-based polls produced even more support for the reforms. In the website 

polls conducted by Naver, Korea’s leading internet portal site (5 September 2007), and 

the public service television company KBS (19 June 2007), the majority of respondents 

agreed with Roh’s policy. Perhaps this was because the average Internet-user in Korea is 

young, less conservative, and thus more likely to be pro-Roh, as well as more critical of 

the kind of traditional journalism practiced by the leading newspapers. 

 

The Chosun, the IPI and the Roh administration all referred to Korea’s global status and 

compared its situation to “advanced” countries to get support for their arguments. In pub-

lic discourse, both The Chosun and Roh accused the other side of restricting the public’s 

right to know. Yet in private and conditions of anonymity, reporters and members of 

Roh’s administration had numerous dissidents who deviated from their side’s collective 

public rhetoric. In all, it seems quite obvious that both Roh and the press were significant-

ly biased despite their reliance on lofty ideals and rhetoric of objectivity, as well as their 

supposed interest in defending “the people”. Both sides also used the tools they had in 

questionable ways. On one hand, the press rallied sympathy under the banner of freedom 

of speech, but still attacked Roh with biased reporting. On the other hand, Roh used his 

administrative power to retaliate against the press, namely by restricting their access to 

government premises and sources. This conflict could be seen as a manifestation of the 

functional dynamic between government and journalism in Korea, but in this case of 

“Roh vs. Press” the conflict escalated beyond Korean press and political culture when the 

IPI got involved. Interestingly, the IPI seemed to have some trouble distancing itself from 

the position of being merely another interest group in the matter. It interpreted the new 

policy as restricting free flow of information but did not investigate the particular context 

of Korean press culture, nor did it consider how much its traditional press room culture 

might have restricted the information. After all, improving general practices of journalism 

is one of the reasons the IPI was established. In the Korean case, the IPI stood behind the 

newspapers and journalists but not necessarily behind journalism itself.  

 



 12 

As William F. Birdsall has discussed, the right to communicate is one that is hard to de-

fine and a highly abstract concept and thus should be related to as an “open work” affect-

ed by local diversity and interpretation. Instead of a universal definition, he suggests a 

country or culture-area specific articulation of the right. In the Korean case the right is 

indeed an “open work” and even if we lay aside universal definitions, it is almost impos-

sible to arrive at an agreement even on a national or cultural level, given that the values 

revolving around the right to communicate and especially the rhetoric communicating 

those values are ambiguous and manifold. If not a Manichean dichotomy, they indicate a 

constant and inflamed negotiation process with little promise of a unified or even an af-

firmatively sincere voice. On the other hand, as Birdsall notes, it is ambiguity that allows 

a right to become universal (2006, 1-5). On the rhetorical level the press and Roh both 

shared a mutual respect for the right to communicate and the freedom of the press but in-

terpreted or chose to use a strategic interpretation best suited for their agendas. 

 

In the end, press freedom, freedom of speech and the right to communicate in Korea ap-

pear to be faring quite decently in 2007. For example, The International Herald Tribune 

(6 June 2007) characterized Korea as “one of the most uninhibited Asian democracies, 

where editorials in newspapers routinely call the president psychotic”. It is a colorful ex-

ample of free press with the courage to use the freedom of speech, or as Dakroury (2005) 

interprets John Stuart Mill, the right to communicate is realized in the individual’s ability 

to criticize a corrupt government. On the other hand, perhaps this same discussion over 

rights should sometimes be turned around to center around the question of how much of a 

right a government has to criticize a corrupt or otherwise bad press. For example, con-

glomerate media ownership, as discussed by Dakroury, or outright immoral or low-

quality journalistic practices, may well violate one’s right to communicate just as much 

as oppressive governmental institutions. This is of course a matter of defining the right. 

In practice, both the Korean press culture and the government had a myriad of issues that 

could have beeb improved. Obviously, both sides had done their part to create the conflict 

and no unilateral solution would be satisfactory. Overall, it appears that the dynamism of 

the two opposing sides and the negotiations about what is the right (way) to communicate 

and the freedom of speech is a never-ending process steered by fluctuations in discursive 

hegemony, shifts in power relations and, in the end, choices by the Korean citizens as 

readers, voters and the public. 

 

 

References 

 

Birdsall, William F. (2006). A Right to Communicate as an Open Work. Media Devel-

opment, 1 (pp. 1-11). 

Brislin, Tom. (1997). “An Update on Journalism Ethics in Asia. Values and Practices as 

Context for Meaning in Japan, China and Korea.” A paper presented in the Annual Con-

ference of Association for Practical and Professional Ethics, Washington (D.C.), March 

1997. 

Cheong Wa Dae (n.d.). The President’s Office website. Available online at: (eng-

lish.president.go.kr/).  

../../../../Local%20Settings/Temp/Temporary%20Directory%2011%20for%20Files%2520from%25203%2520to%252013%5b1%5d.zip/Final%20Version/3_Commentary/english.president.go.kr
../../../../Local%20Settings/Temp/Temporary%20Directory%2011%20for%20Files%2520from%25203%2520to%252013%5b1%5d.zip/Final%20Version/3_Commentary/english.president.go.kr


 13 

Cho, Cheol-Rae. (2006). A Study of the Election-Related Reporting and Gatekeeping 

Process on the Local Newspaper. Focused on Gans’ Multiperspectival Approach [in Ko-

rean]. Korean Journal of Journalism and Communication Studies, 50 (4), pp. 381-410. 

Cho, Chong-Hyuk. (2002). “Red Devils” as a Postmodern Cultural Phenomenon. The 

Grand Narratives of Korean Media [in Korean]. Korean Journal of Communication Stud-

ies, 10 (2), pp. 293-328. 

Choi, Hyeon-Cheol (2001): Capitalist Controls on Mass Media in Korea. Korean Journal 

of Communication Studies, Special English Edition 2001, pp. 591-608. 

Dakroury, Aliaa. (2005). Who Owns the Medium Owns the Message? The Ambiguity of 

the Right to Communicate in the Age of Convergence. Reconstruction: Studies in Con-

temporary Culture, 5 (2). 

Freeman, Laurie A. (1996). Japan’s Press Clubs as Information Cartels. JPRI Working 

Paper No. 18. 

Hwang, Kuhn (2002). The 2002 Presidential Election and Media Politics. Korea Journal, 

43 (2), pp. 172-208. 

Kang, Jin-suk. (2006). A Study on the Mechanism for Discursive Constitution of Mean-

ing and Subject Appeared in “Educational Crisis” by Korea Mass Media [in Korean]. Ko-

rean Journal of Communication and Information, 33, pp.7–52.  

Kang, Jun Man. (2002). Power Shift. Korean Press History of 117 years [in Korean]. 

Seoul: Inmul Gwa Sasangsa. 

Kang, Myungkoo. (2007). Media Power and the Pedagogic Public Sphere in South Korea. 

Conference of Creating Culture Contents in the Age of Ubiquitous Media. College of So-

cial Sciences, Seoul National University, November 2007. 

Kang, Namjun, Kim, Hee Jin & Youn, Sug Min. (2006). “Patriotism, Belief in Science, 

and Truth in Journalism: The Nature of Public Changes in the Stem Cell Controversy.” A 

paper presented in the Conference on Trust and Ethics in the Investigative TV Journalism. 

Institute of Communication Research, Seoul National University, Korea, March 29, 2006. 

Kim, Seung-Soo. (2002). Rethinking Newspaper Ownership, Control and Media Power 

[in Korean]. Korean Journal of Journalism and Communication Studies, 46 (2), pp. 122–

149. 

Kim, Sun-Nam, Jang, Hae-Soon & Jung, Hyun-Wook. (2003). A Study on the Sensation-

alism of Sports Newspapers [in Korean]. Korean Journal of Communication Science, 3 

(1), pp. 33-68. 

Logan, Robert A., Park, Jaeyung, & Shin, Jae-hwa. (2004). Elite Sources, Context, and 

News Topics. How Two Korean Newspapers Covered a Public Health Crisis. Science 

Communication, 25 (4), pp. 364-398. 



 14 

Nam. Jae-il (2007): Changes in Government-Press Relationship Reflected in Reporting 

Practices Since 1987 Democratization. A Case of the Blue House Reporters. Korea Jour-

nalism Review, 1 (1), pp. 3-33. 

Park, Myung-Jin, Kim, Chang-Nam, & Sohn, Byung-Woo. (2000). “Modernization, 

Globalization, and the Powerful State”. In James Curran & Myung-Jin Park (eds.), De-

Westernizing Media Studies, (pp. 111-124). New York: Routledge.  

Rhee, June-Woong. (2006). The Emergence of Journalism of the Critical Discursive Pub-

lics. Conference on Trust and Ethics in the Investigative TV Journalism. Institute of 

Communication Research, Seoul National University, Korea, March 29, 2006. 

Shim, Hoon. (2005). Examining Narrative Structure of Tsunami Coverage of the “Week-

ly Magazine 2580” by MBC and “60 Minutes” by CBS [in Korean]. Korean Journal of 

Journalism and Communication Studies, 49 (6), pp. 286-33. 

The Chosun Ilbo. (n.d.) available online at: (http://english.chosun.com/).  

Yun, Seongyi. (2002). The Internet and the 2002 Presidential Election in South Korea. 

Korea Journal, 43 (2), pp. 209-229. 

 

 

About the Authors 

 

Jukka Jouhki (PhD) is a scholar of cultural anthropology in Organizational Evolution 

and Dynamics Interdisciplinary Research Group at University of Jyväskylä. His research 

project (2006-2009) is funded by the Helsingin Sanomat Foundation in Finland and con-

centrates on different aspects of Korean media culture. He can be reached at: The De-

partment of History and Ethnology, P.O. Box 35 (V), FI-40014 University of Jyväskylä, 

Finland. E-mail: jukjouh@campus.jyu.fi  

 

Il-hyun Baek (BA) is a journalist working for JoongAng Daily and a graduate student at 

the Department of Communication, Seoul National University. Currently she is working 

on her master’s thesis focusing on the controversy following President Roh Moo-hyun’s 

new press policy. She can be reached at the Department of Communication, Seoul Na-

tional University, Gwanak-gu, Sillim-dong 56-1, Seoul 151-746, South Korea. E-mail: 

annn3@hanmail.net.  

 

 

 

http://english.chosun.com/
mailto:jukjouh@campus.jyu.fi
mailto:annn3@hanmail.net

