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Showing papers by "Ivan Aleksic published in 1998"


Journal Article
TL;DR: Preoperative risk factors, operative data, cardiopulmonary-bypass, postoperative complications and clinical symptoms are discussed together with ophthalmologic findings in order to elucidate the pathophysiology of this process.
Abstract: INTRODUCTION Anterior ischemic optic neuropathy (AION) describes a defect of the optic nerve leading to irreversible loss of vision in most cases. Pathophysiology of this disease is manifold and has been discussed as a posthemorrhagic complication as well as a neurological complication after operations with cardiopulmonary bypass. METHODS On the basis of two cases, the clinical picture is described in relation to the available literature. Preoperative risk factors, operative data, cardiopulmonary-bypass, postoperative complications and clinical symptoms are discussed together with ophthalmologic findings in order to elucidate the pathophysiology of this process. RESULTS There is no reliable and effective treatment of anterior ischemic optic neuropathy. Neither corticosteroids, osmotic diuretics, hemodilution nor surgical decompression of the optic nerve have proved successful. Hence, measures to avoid ischemic optic neuropathy have priority. The following risk factors were determined: History of glaucoma or other ophthalmological problems, prolonged cardiopulmonary bypass-time and myocardial ischemia, general oedema during cardiopulmonary bypass, excessive hemodilution with low hemoglobin and hematocrit, hypo- or hypertension, systemic hypothermia, need for vasoactive medication. CONCLUSIONS Influenced by a variety of factors, pathophysiological microvascular changes provoke anterior ischemic neuropathy with sudden painless loss of vision, irreversible in most cases. Since therapeutic trials have failed, prevention of possible causes is the only way to avoid this rare but severe complication of cardiac surgery.

19 citations


Journal ArticleDOI
01 Jun 1998
TL;DR: Einleitung: Präoperatives Screening, interventionelle and operative Therapie kardiovaskulärer Erkrankungen sind von entscheidender Bedeutung für die Ergebnisse der peri- and postoperativen Behandlung des Bauchaortenaneurysmas (BAA).
Abstract: Einleitung: Praoperatives Screening, interventionelle und operative Therapie kardiovaskularer Erkrankungen sind von entscheidender Bedeutung fur die Ergebnisse der peri- und postoperativen Behandlung des Bauchaortenaneurysmas (BAA).

2 citations


Journal ArticleDOI
TL;DR: Cerebral ischemia of the left hemisphere, as well as neurological deficiencies, could be avoided and postoperative Doppler and duplex ultrasound examinations showed inconspicuous anastomosis after vein graft interposition.
Abstract: Eine 27jahrige Patientin erlitt als Mitfahrerin auf einem Motorrad einen Verkehrs-unfall und wurde zunachst nur mit leichten Prellungen und einer Commotio cerebri in stationarer Behandlung uberwacht. Der Motorradfahrer selbst verstarb am Unfallort. Nach mehrstundigem symptomfreien Intervall trat eine akute komatose Bewustseinslage auf. Computertomographisch zeigte sich ein ausgedehnter zerebraler Ischamiebezirk im Stromgebiet der A. cerebri media rechts, angiographisch stellten sich komplexe Dissektionen der linken und rechten A. carotis interna sowie der rechten A. vertebralis dar. Aufgrund des rechtshirnigen Ischamiebezirks mit moglicher Einblutungsgefahr wurde lediglich die Dissektion der linksseitigen A. carotis interna durch ein Veneninterponat versorgt. Postoperative Kontroll-untersuchungen zeigen seit nunmehr einem Jahr unauffallige Strombahnverhaltnisse der linken A. carotis interna, insbesondere ohne Anhalt fur obstruktive Veranderungen im Verlauf des Veneninterponats. Ein linkshirniger Infarkt mit neurologischen Ausfallerscheinungen konnte vermieden werden, es verblieb eine Restparese des linken Arms.