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JournalISSN: 0303-4240

Monatsschrift Kinderheilkunde 

Springer Science+Business Media
About: Monatsschrift Kinderheilkunde is an academic journal published by Springer Science+Business Media. The journal publishes majorly in the area(s): Child and adolescent psychiatry & Pediatric surgery. It has an ISSN identifier of 0303-4240. Over the lifetime, 5599 publications have been published receiving 19015 citations. The journal is also known as: Reviews of physiology, biochemistry and pharmacology (Print).


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Journal ArticleDOI
TL;DR: In this article, the Body Mass Index (BMI) is used as a beurteilungskriterium for Ubergewicht and Adipositas bei Kindern und Jugendlichen.
Abstract: Fragestellung. Sowohl die Childhood Group der International Obesity Task Force (IOTF) als auch die European Childhood Obesity Group (ECOG) empfehlen den Body-mass-Index als Beurteilungskriterium fur Ubergewicht und Adipositas bei Kindern und Jugendlichen. Im Erwachsenenalter erfolgt die Definition von Ubergewicht und Adipositas anhand fester Grenzwerte, bei der Beurteilung von Kindern und Jugendlichen mussen die alters- und geschlechtsspezifischen Veranderungen des BMI berucksichtigt werden. Methode. Unter Heranziehung von 17 bereits durchgefuhrten Untersuchungen aus verschiedenen Regionen Deutschlands wurden BMI-Perzentile fur Kinder und Jugendliche erstellt. Die Berechnung der Perzentile basiert auf den Korperhohen- und Korpergewichtsdaten von 17.147 Jungen und 17.275 Madchen im Alter von 0–18 Jahren. Ergebnisse und Schlussfolgerung. Die vorgestellten Perzentile sollten als Referenz fur deutsche Kinder und Jugendliche angewendet werden. Die Arbeitsgemeinschaft “Adipositas im Kindes- und Jugendalter” (AGA) hat in ihren Leitlinien die Anwendung der hier vorgestellten 90. und 97. Perzentile zur Definition von Ubergewicht und Adipositas empfohlen.

1,812 citations

Journal ArticleDOI
TL;DR: The “fetal origins” hypothesis states that coronary heart disease and the disorders related to it originate through adaptations that the fetus makes when it is under-nourished, which allow the fetus to survive and continue to grow but at the price of a shortened life.
Abstract: Background. Many human fetuses and infants have to adapt to a limited supply of nutrients, and in doing so they permanently change their physiology and metabolism. These programmed changes may be the origins of a number of diseases in later life, including coronary heart disease, stroke, diabetes and hypertension. Coronary heart disease. We have become accustomed to the idea that coronary heart disease, the commonest cause of death in the Western world, may result from the “unhealthy” lifestyle that is associated with increasing affluence. The influences of this “unhealthy” lifestyle (e. g. obesity, cigarette smoking, dietary fat, stress), however, go only a small way towards explaining why increasing affluence in the Third world is so regularly followed by epidemics of the disease, or why in the Western world these epidemics have risen steeply to become the commonest cause of death but thereafter have declined. Neither do they explain why the highest rates of coronary heart disease in Western countries occur among the poor? Fetal origins. Answers to these questions may come from an understanding of how the structure of the heart and processes such as blood pressure regulation and the way the body handles sugar and fat are established in the womb. The “fetal origins” hypothesis states that coronary heart disease and the disorders related to it – hypertension, adult-onset diabetes and stroke – originate through adaptations that the fetus makes when it is under-nourished. Unlike adaptations made in adult life those made during early development tend to have permanent effects on the body's structure and function – a phenomenon sometimes referred to as programming. They allow the fetus to survive and continue to grow but at the price of a shortened life.

1,135 citations

Book ChapterDOI
TL;DR: The panel recommended that botulinum toxin therapy is safe and effective for treating strabismus, blepharospasm, hemifacial spasm, adductor spasmodic dysphonia, jaw-closing oromandibular dystonia, and cervical dySTONia and should be administered by committed interdisciplinary teams of physicians and related health care professionals with appropriate instrumentation.
Abstract: Bereits der Name Botulinum Toxin A verrat viel uber die Historie einer Substanz, die in den letzten Jahren eine sprunghafte Karriere vom Gift zum Arzneimittel erfahren hat. Bekannt geworden ist das Toxin als Verursacher des Botulismus, einer Lebensmittelvergiftung, die durch verdorbene Wurst- und Konservenwaren (Botulus lat. fur Wurst) hervorgerufen wird. Im Jahr 1895 konnte das Bakterium Clostridium botulinum vom Mikrobiologen von Ermengem als Verursacher des Botulismus und Erzeuger des Botulinum Toxins identifiziert werden. Die wissenschaftliche Erstbeschreibung der Erkrankung geht 1817 auf den Arzt und Dichter Julius Kerner zuruck, der erstaunlicherweise schon damals uber einen therapeutischen Nutzen der Substanz spekulierte (Kerner 1817).

247 citations

Journal ArticleDOI
TL;DR: The question is asked as to how an experience of the death of children can be understood from the point of view of spirituality and spiritual care.
Abstract: ZusammenfassungDer Tod von Kindern ist für alle beteiligten Personen ein schwer auszuhaltendes Ereignis. Der vorliegende Beitrag beschäftigt sich damit, wie ein solches Geschehen aus der Perspektive von Spiritualität und spiritueller Begleitung verstanden werden kann. Dabei wird Spiritualität als Teilnahme und Teilhabe am Leben sowohl im biologischen als auch im das Biologische transzendierenden Sinn verstanden. Aufgabe spiritueller Begleitung ist es, sich des Lebens aller Beteiligten zu vergewissern und die künftige Teilhabe am Leben zu sichern. Als Professionswissen ist eine spirituelle Anamnese allen therapeutisch Handelnden möglich. Dabei kommen Erinnerungsgegenständen und Ritualen lebenswichtige Bedeutung zu. Der Beitrag ist im unmittelbaren Kontext der seelsorgerlichen Praxis verankert.AbstractThe death of children is a very gruelling experience for all involved. Here, the question is asked as to how such an experience can be understood from the point of view of spirituality and spiritual care. Spirituality involves both compassion for as well as participation in life in its biological and transcendental senses. It is the task of spiritual care to assure the lives of those involved. In professional terms, a spiritual anamneses of all those with therapeutic input is possible. Here, items containing memories as well as rituals are essential. This contribution is directly anchored in pastoral practice.

102 citations

Performance
Metrics
No. of papers from the Journal in previous years
YearPapers
202314
202216
2021227
2020182
2019131
2018126